آنهایی که به جان مردم وحشت انداختند؛

«لخته خون» ؛اسم رمزِ کمبود آسترازنکا در ایران است؟


۱۴۰۰/۱۱/۱۰ - ۱۳:۰۱ | کد خبر: ۱۸۵۱۲ چاپ

بعضی از مسئولان وزارت بهداشت بی‌توجه به تبعات صحبت‌هایشان برای منصرف کردن متقاضیان جدید از تزریق دوز سوم یا دوز اول آسترازنکا درصدد نفی کلی این واکسن برآمده و وحشت را به جان دست کم ۶میلیون ایرانی که آسترازنکا تزریق کرده‌اند، انداخته‌اند

«لخته خون» ؛اسم رمزِ کمبود آسترازنکا در ایران است؟
اختصاصی کلانشهر-طی روز‌های گذشته صد‌ها تن از مردم ایران که برای مقابله با کووید۱۹ واکسن آسترازنکا تزریق کرده‌اند درگیر تردید و وحشت از اطلاع‌رسانی ناقص و عجیب وزارت بهداشت و درمان شده‌اند.

حالا که صد‌ها میلیون دوز از این واکسن در دنیا و حدود ۱۱ میلیون دوز در ایران استفاده شده بعضی از مدیران وزارت بهداشت و مجموعه‌های آن در شهر‌های مختلف طی اطلاعیه‌های نه چندان روشن نسبت به تأثیرات منفی تزریق این واکسن هشدار می‌دهند و از عوارض آن مانند لخته شدن خون در بعضی عروق حیاتی و مهم بدن مثل عروق مغز، قلب و اندام‌ها سخن می‌گویند.

هر چند ساعاتی پیش مدیران ارشد وزارت بهداشت درصدد توضیحات جدید برآمده و این عوارض را چیز جدید ندانسته و مربوط به هر چند هزار تزریق در یک مورد اعلام کرده که با مراقبت‌های چند ساعته برطرف می‌شود. اما سؤال این است که چرا درباره چنین موارد حساس و چالش برانگیزی که با روح و روان و جان میلیون‌ها انسان سروکار دارد اطلاع رسانی به شکلی درست انجام نمی‌شود؟

اغلب مردم ایران مطلع‌اند که واکسن آسترازنکا از ابتدا در ایران کمیاب بود. طی ما‌های گذشته اکثر کسانی که باید دوز دوم آسترازنکا را تزریق می‌کردند بار‌ها و بار‌ها به مراکز تزریق واکسن مراجعه کرده و با جواب «نداریم» و «هنوز نیامده» مواجه شدند. حالا که وزارت بهداشت از محموله جدید آسترازنکا در ایران خبر داده، شمار زیادی از مردم ایران درخواست کرده‌اند که دوز سوم تزریقی‌شان آسترازنکا باشد. عده‌ای به دلیل مسافرت خارج از کشور و مقبولیت آسترازنکا و تعدادی هم به دلیل باور به تأثیر بهتر این واکسن در مقابله با ویروس کووید.

اما گویا بعضی از مسئولان وزارت بهداشت بی‌توجه به تبعات صحبت‌هایشان برای منصرف کردن متقاضیان جدید از تزریق دوز سوم یا دوز اول آسترازنکا درصدد نفی کلی این واکسن برآمده و وحشت را به جان دست کم ۶میلیون ایرانی که آسترازنکا تزریق کرده‌اند، انداخته‌اند.

در حالی که بار‌ها در منابع علمی توضیح داده‌ شده که واکسن آسترازنکا یکی از بهترین واکسن‌های موجود در جهان برای مقابله با کووید است و مانند هر واکسن دیگر عوارض اندکی هم دارد.

 

نظر شما:

security code