به منظور افزایش رفاه و بهره وری

چهارونیم روز کار و تعطیلی شنبه و یکشنبه در امارات 


۱۴۰۰/۱۱/۱۵ - ۲۲:۵۲ | کد خبر: ۱۸۶۴۲ چاپ

این زمان‌بندی تازه در تمامی مدارس امارات نیز به اجرا درآمده و هیچ مدرسه‌ای بعدظهر ظهر جمعه باز نیست. با گذشت چند هفته از اعمال ساعات جدید، مدارس دُبی بی آن‌که برنامهٔ درسی‌شان را تغییر دهند، به‌خوبی با هفتهٔ جدید سازگار شده‌اند.

چهارونیم روز کار و تعطیلی شنبه و یکشنبه در امارات 
کلانشهر- دولت امارات تصمیم گرفته است به‌منظور افزایش رفاه و بهره‌وری، و ایجاد تعادل میان کار و زندگی هفتهٔ کاری را در این کشور کوتاه کند.

مسئولان این کشور همچنین برای همزمانی با بازارهای جهان و افزایش قدرت رقابتی‌اش تعطیلی آخر هفتهٔ خود را از جمعه و شنبه، به روزهای شنبه و یکشنبه منتقل کرده‌اند.

 عبدالله رشید النویمی، مشاور روابط بین‌الملل و ارتباطات دولت امارات می‌گوید این رویکرد به‌دقت بررسی شده تا برای تمامی اقشار جامعه مفید باشد.

 وی می‌افزاید:‌ «با سازگارکردن هفتهٔ کاری‌مان با هفتهٔ کاری جهانی، این امکان را برای خارجی‌های مقیم کشور نیز فراهم کرده‌ایم که با خانواده‌هایشان در خارج ارتباط بهتری داشته باشند و مشترکاً برای تعطیلات برنامه‌ریزی کنند. صاحبان کسب‌وکار هم قطعا از هماهنگی روزها و ساعات کاری با بازار جهانی بهره می‌برند. و این کار به باور ما که به نفع کلیّت جامعه است.»

استقبال بازار و کارکنان شرکت‌ها از هفتهٔ کاری جدید

تغییر در هفتهٔ کاری از ابتدای سال ۲۰۲۲ آغاز شده و در ادارات و مدارس به اجرا درآمده است. بازار بورس این کشور هم در پی اعلام این خبر فورا از این روند پیروی کرد و انتظار می‌رود که بخش خصوصی هم به‌زودی مقررات تازه را به اجرا درآورد. ازآن‌جا که این مقررات برای تسهیل تعاملات مالی،‌ اقتصادی و تجاری با دیگر کشورها تدارک دیده شده، بسیاری از مؤسسات بین‌اللملیِ مستقر در دُبی از هفتهٔ کاری جدید به‌گرمی استقبال کرده‌اند.

 سانتیاگو کاستیلو عضو شرکت مشاورهٔ رولند برگر در دُبی تغییر هفتهٔ کاری را مثبت ارزیابی می‌کند و می‌گوید: «ما همیشه از این جلسات آخر هفته محروم بودیم چون یا نمی‌توانستیم در آ‌نها حضور داشته باشیم یا مجبور بودیم در روز تعطیل‌مان در جلسه شرکت کنیم. پس این تغییر برای ما یک بهبود واقعی است.»

 تصمیم اخیر دولت به آن معناست که امارات نخستین کشور دنیا خواهد بود که رسما هفتهٔ کاری چهارونیم روزه دارد، هفته‌ای که از صبح دوشنبه تا ظهر جمعه طول می‌کشد.

 طرح‌های آزمایشیِ شبیه به این پیشتر در شماری از کشورها اجرا شده بود. مثلا در ایسلند، برخورداری از هفتهٔ کاری چهار روزه درمورد ۸۵ درصد از کارکنان کشور به افزایش بهره‌وری و رفاه حال آنان انجامید. بریتانیا نیز به‌تازگی به شمار فزایندهٔ کشورهایی پیوسته که وارد این مسیر شده‌اند، درست مانند ژاپن، اسپانیا و نیوزیلند.

هفتهٔ تازهٔ مدارس؛ افزایش بهره‌وری آموزشی با کمترین تغییرات

این زمان‌بندی تازه در تمامی مدارس امارات نیز به اجرا درآمده و هیچ مدرسه‌ای بعدظهر ظهر جمعه باز نیست. با گذشت چند هفته از اعمال ساعات جدید، مدارس دُبی بی آن‌که برنامهٔ درسی‌شان را تغییر دهند، به‌خوبی با هفتهٔ جدید سازگار شده‌اند.

 کلر ترنبال، مدیر مدرسه رویال گرمر گلیدفورد در دُبی می‌گوید: «کوتاه‌شدن هفتهٔ کاری برای شاگردان، معلمان و کارکنان واقعا برکتی بوده، چون همه می‌توانند بیشتر کنار خانواده‌شان‌ باشند. این طرح اتفاق جالبی بود که همهٔ کارکنان ما از آن استقبال کردند. ما به‌آسانی توانستیم با کمترین تغییرات عمق و وسعت کارمان را حفظ کنیم، چون کسی مایل نیست از کیفیت کار کم کند. آموزش باید آزاد و مفرح باشد. و ما توانستیم با تغییراتی جزئی به این هدف برسیم و به‌این‌ترتیب وقت آموزش و یادگیری بچه‌ها را بیشتر کنیم.»

 درحالی‌که همه‌گیری کووید تأکید بر سلامت جسم و روان را بیشتر کرده و به شیوه‌های کار هم انعطاف بخشیده، تغییرات اخیر در امارات نوید آیندهٔ اقتصادی بهتری را برای این کشور می‌دهد،‌ و همزمان پشتیبان رفاه شهروندان و ساکنان این کشور است.