نماینده آمریکا در امور ایران:

تحریم های ناسازگار با برجام رفع خواهد شد/ ما نمی توانیم رئیس جمهور بعدی را ملزم کنیم


۱۴۰۰/۱۱/۱۶ - ۱۷:۱۸ | کد خبر: ۱۸۶۵۸ چاپ

نماینده آمریکا در امور ایران در تازه ترین ادعاهای خود گفت نظام ایالات متحده به گونه ای است که بایدن نمی تواند رئیس جمهور بعد از خود را به اجرای برجام ملزم کند.

تحریم های ناسازگار با برجام رفع خواهد شد/ ما نمی توانیم رئیس جمهور بعدی را ملزم کنیم

کلانشهر: رابرت مالی نماینده آمریکا در امور ایران در مصاحبه با شبکه «ام اس ان بی سی» در پاسخ به سوالی مبنی بر اصرار ایران به برخورداری از ضمانت آمریکا برای ممانعت از تکرار بدعهدی های برجامی، مدعی شد که دولت فعلی واشنگتن نمی تواند تضمین کند که دولت بعدی از توافق خارج نخواهد شد.

 

وی در تکمیل این ادعا افزود: این مسئله حقیقت دارد که در نظام ایالات متحده، ما نمی‌توانیم رئیس‌جمهور بعدی را ملزم (به چیزی) کنیم. دولت بعدی تصمیمات خود را خواهد گرفت.

 

مالی همچنین در بخش دیگری از ادعاهای خود گفت: ما دیدگاه متفاوتی درباره ازسرگیری تعهدات برجامی از سوی آمریکا داریم. هم‌اکنون ما آمادگی داریم در صورت آمادگی ایران به توافق بازگردیم و سهم خود را در لغو تحریم‌هایی که رئیس‌جمهور ترامپ علیه ایران وضع کرد و با برجام ناسازگاری داشت، ایفا کنیم اما برخی از تحریم هایی که وی اعمال کرد ناشی از رفتار این کشور بوده و ربطی به توافق هسته ای ندارد و قصد داریم که آنها را حفظ کنیم، هر چند که بسیاری از تحریم ها برداشته خواهد شد.

 

این مقام آمریکایی در ادامه این ادعا افزود: همچنان در دیپلماسی را باز نگه می‌داریم اما از دیگر ابزار هم استفاده می‌کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که ایران به سلاح‌ اتمی دست نمی یابد و به سمت ساخت بمب حرکت نخواهد کرد.

 

این ادعای مالی درحالی است که ایران بارها بر صلح آمیز بودن برنامه هسته ای خود تاکید کرده و منابع غربی هم می گویند هیچ نشانه ای مبنی بر تلاش این کشور برای دستیابی به بمب وجود ندارد.