میخائیل اولیانوف رئیس هیات روسی و نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین گفـت: روند مذاکرات برجام به خط پایان نزدیک شده و یک سند نهایی ۲۰ صفحه‌ای در مورد احیای توافق در روی میز مذاکره آماده شده است.

نماینده روسیه: پنج دقیقه با خط پایان مذاکرات وین فاصله داریم
کلانشهر- اولیانوف در گفت و گو با روزنامه روسی کامرسانت گفت :انتظار می‌رود روز سه‌شنبه، مذاکرات درباره احیای توافق هسته‌ای ایران در وین از سر گرفته شود.

 وی در پاسخ به این سوال که مذاکرات وین اکنون در چه مرحله ای است؟ آیا می توان آن را نهایی نامید؟ افزود: «فکر می کنم بله. مرحله فعلی را می توان مرحله نهایی نامید. روند مذاکرات قبلاً راه طولانی را طی کرده است. پیش نویس سند نهایی تهیه شده است. چندین نکته وجود دارد که نیاز به توضیح بیشتر دارد، اما توافق از قبل روی میز است. این مبنایی است که بر اساس آن می توان مذاکرات را در زمان نسبتاً کوتاهی تکمیل کرد».

 وی در عین حال گفت: تجربه انجام این مذاکرات حاکی از آن است که بهتر است از این گونه ارزیابی ها و همچنین از پیش بینی تاریخ های خاص خودداری شود. ما هنوز باید تعدادی از مسائل، از جمله مسائل نسبتاً اساسی را حل کنیم. در ۹ روز گذشته وقفه ای در روند مذاکرات وجود داشته است، هیات ایرانی روز سه شنبه به وین باز می گردد و موضع خود را ارائه می کند. بسته به خواسته‌هایی که طرف ایرانی مطرح می‌کند، مشخص می‌شود که چقدر تا پایان روند مذاکرات باقی مانده است.

 در نهایت شاهد اجرای برجام به همان شکل که در سال ۲۰۱۵ وجود داشت، خواهیم بود

وی در پاسخ به این سوال که آیا سند نهایی توافق مستلزم اقداماتی از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد است که در سال ۲۰۱۵ قطعنامه خاصی در حمایت از برجام اتخاذ کرد؟ جواب داد: این یک سند سیاسی خواهد بود که مراحل مشخصی را برای بازگشت به برجام اولیه تعیین می کند. بخش سیاسی و کاربردها در این سند به رفع تحریم‌های آمریکا و همچنین اقداماتی که ایران باید در زمینه هسته‌ای انجام دهد و در نهایت روند اجرای این توافق‌ها اشاره می‌کند. پس از حصول توافق نهایی، دوره آماده سازی برای اجرای آن آغاز خواهد شد. ممکن است یک یا دو ماه طول بکشد. پس از آن، روزی فرا می رسد که در نهایت شاهد اجرای برجام همانطور که در سال ۲۰۱۵ توافق شد خواهیم بود. اما این فقط یک طرح تقریبی است که هنوز کارهایی برای انجام دادن وجود دارد. در مورد قطعنامه جدید شورای امنیت سازمان ملل، این موضوع هنوز مورد بحث قرار نگرفته است. ممکن است مورد نیاز نباشد.»