اولین اعترافات مردی که سر زن 17 ساله اش را برید:

از قتل همسرم پشیمان نیستم/سزای زنی که به حرف شوهرش گوش ندهد و از خانه فرار کند همین است


۱۴۰۰/۱۱/۱۹ - ۱۰:۵۸ | کد خبر: ۱۸۷۱۷ چاپ

فرار او باعث شده بود دیگر نتوانم سرم را بین فامیل ، دوست و خانواده بالا نگه دارم. چند بار خواستم نقشه قتل او را اجرا کنم که موفق نمی‌شدم تا این‌که روز شنبه تصمیم گرفتم نقشه را اجرایی کنم. موضوع را به برادرم‌گفتم و دو نفری راهی خانه عمویم شدیم

از قتل همسرم پشیمان نیستم/سزای زنی که به حرف شوهرش گوش ندهد و از خانه فرار کند همین است
کلانشهر- فیلم‌گرداندن سر بریده زن ۱۷ساله اهوازی در انظار عمومی ۲۳ ثانیه بیشتر نیست اما همین چند ثانیه پر است از ترویج خشونت و بی‌اخلاقی. محتوای فیلم حوالی ساعت۱۹ شنبه ۱۶بهمن در یک سایت خبری منتشر و پس از آن درتمام شبکه‌های مجازی پخش شد.حالا قاتل می‌گوید از قتل فجیع همسرش پشیمان نیست چون از خانه فرار کرده بود در این فیلم صدای فریادهای چند مرد شنیده می‌شودکه به زبان محلی جملاتی می‌گویند. ثانیه‌ای بعد، دوربین می‌چرخد روی مرد جوان خندانی‌که در یک دستش چاقوی بزرگ خونین دارد و در دست دیگرش سر بریده زن جوانی است.

دقایقی بعد، فیلم دوم هم منتشر شد که در آن، قاتل جسد زن نوجوان را درون پتوی قهوه‌ای رنگ پیچیده و اطراف میدان کسایی اهواز رها کرده بود. با انتشار دو فیلم دلخراش در سطح وسیع، بسیاری از کاربران فضای مجازی نسبت به این موضوع واکنش منفی نشان‌دادند و از مدیران صفحات، سایت‌ها و کانال‌ها درخواست‌ کردند فیلم را حذف‌کنند اما فیلم همچنان در حال انتشار بود.

ساعاتی پس از این قتل، سرهنگ علی حسینی، رئیس پلیس فتای خوزستان نسبت به انتشار فیلم واکنش نشان داد و گفت: پلیس فتا نسبت به بازداشت و برخورد جدی با عاملان تهیه و انتشار این‌گونه تصاویر و فیلم‌ها که می‌تواند باعث ایجاد ترس و جریحه‌دار شدن احساسات و تشویش اذهان عمومی‌شود و آسیب‌های روانی جبران‌ناپذیری برای کودکان و نوجوانان به‌دنبال دارد، اقدام می‌کند. تعدادی از تولیدکنندگان این‌گونه محتواهای غیرمجاز شناسایی شده‌اند و برای تعیین تکلیف قانونی به مراجع قضایی ارجاع داده خواهند شد.

عباس حسینی پویا، دادستان اهواز در استان خوزستان نیز برای منتشرکنندگان فیلم، خط و نشان کشید و گفت: اگر ثابت شود افرادی به طور عمد اقدام به انتشار این فیلم‌ها کرده‌اند شناسایی، بازداشت و با آنها برخورد قانونی خواهدشد. به اداره آگاهی دستور می‌دهیم افرادی را که با انتشار این فیلم‌ها تعمدی سبب تشویش اذهان عمومی‌شده‌اند ، شناسایی‌کنند.

به گزارش خبرنگار جام‌جم ، حرف و حدیث در مورد قتل زن ۱۷ ساله اهوازی زیاد است اما حجم ترس و وحشت حاصل از این جنایت، بیشتر است. یکی از اهالی اهواز می‌گوید: ما همسایه اینها‌ هستیم. این دختر ازدواج کرده بود اما سه ماه ناپدید شده و گفتند به ترکیه رفته است. در این مدت برخی دائم به شوهر او فشار می‌آوردند که تو مرد نیستی و بی‌عرضه‌ای. بعد از دو ماه دختر به ایران برگشت ‌که این اتفاق افتاد. وقتی شوهرش سر بریده را آورد، سوار بر موتور، چند دور زد و به همه می‌گفت ببینید. فامیل او هم با چند ماشین به آن کوچه آمده بودند. نمی‌دانید چطور پسر را به خاطر جنایتی‌که کرده بود، تشویق می‌کردند و کِل می‌کشیدند. همه می‌گفتند آفرین! به تو می‌گویند مرد که این لکه ننگ را از فامیل پاک‌کردی. یکی دیگر از اهالی ادامه می‌دهد: ما مشغول کاسبی بودیم که یک‌دفعه صدای جیغ و داد شنیدیم. واقعا صحنه دلخراشی بود. مرد سر بریده زنش را دستش‌گرفته بود و می‌خندید. با تشویق بقیه به خودش و جنایتش افتخار می‌کرد.

سزایش مرگ بود؟

هیاهوی قاتل و اطرافیانش چند ساعت بیشتر دوام نداشت و سرانجام قاتل و برادرش که همدست او بود، دستگیر شدند. از قرار معلوم، مقتول به خواست خانواده‌اش با پسرعمویش ازدواج کرده بود اما به زندگی با او علاقه‌ای نداشت.

متهم در اعترافات خود گفت: در بازار ماهی‌فروشم. همسرم به من علاقه‌ای نداشت و درخواست طلاق‌کرد که نپذیرفتم. چند ماه قبل یک شب که از سر کار به خانه آمدم، دیدم پول، طلا، مدارک هویتی و مقداری لباس برداشته و از خانه رفته است.
فکر کردم به خانه پدرش رفته است اما نبود. به خانه هر کسی که می‌شناختم، سر زدم اما کسی از همسرم خبر نداشت. حتی به پلیس هم مفقود شدن او را اطلاع دادیم. مدتی بعد مشخص شد او با کمک یک قاچاق‌بر از کشور خارج شده است.
عمویم به سختی از طریق دوست و آشنا ردی از او در ترکیه به دست آورد و تلفنی با همسرم حرف زد. او به همسرم امان دادکه اتفاقی برایش نمی‌افتد و می‌تواند به اهواز برگردد.

او هم قبول کرد. دوماه قبل به ایران برگشت و خانه والدینش بود. همان موقع تصمیم به قتل او گرفتم. به خانه‌شان رفتم اما نگذاشتند با او حرف بزنم که چرا فرارکرده و آبرویم را برده است.

فرار او باعث شده بود دیگر نتوانم سرم را بین فامیل ، دوست و خانواده بالا نگه دارم. چند بار خواستم نقشه قتل او را اجرا کنم که موفق نمی‌شدم تا این‌که روز شنبه تصمیم گرفتم نقشه را اجرایی کنم. موضوع را به برادرم‌گفتم و دو نفری راهی خانه عمویم شدیم.

 متهم به همسرکشی ادامه داد: اطراف خانه آنها کمین‌کردیم. وقتی مطمئن شدیم‌ کسی در خانه نیست، وارد خانه شدیم.

همسرم فکر نمی‌کرد برای کشتن او آمده باشیم و فکر می‌کرد می‌خواهیم با او حرف بزنیم. چاقوی بزرگی را ‌که برای کارم در مغازه بود با خودم برده بودم.

جروبحث‌مان بالا گرفت و به سمتش حمله‌کردم. برادرم پاهای او را گرفت و من هم با چاقویی که داشتم بالای سرش رفتم. فریاد می‌زد، التماس می‌کرد او را به قتل نرسانم اما توجهی نکردم و سرش را بریدم.

چهره‌اش هنوز مقابل چشمانم است. جسدش را با برادرم از خانه بیرون برده و در محله‌ای انداختیم. بعد سر بریده‌اش را برداشته و از خانه بیرون زدم و آن را به مردم نشان می‌دادم تا بفهمند این سزای زنی است که حرف شوهرش را گوش ندهد و از خانه فرار کند. از قتل هم پشیمان نیستم.

 با اعترافات این مرد، برادر او نیزکه همدستش بود، بازداشت شد و به قتل اعتراف ‌کرد. همچنین قرار شد عامل جنایت برای بررسی سلامت روانی به پزشکی قانونی معرفی شود.

می‌تواند افساد فی الارض باشد

دکتر آرش حقیقت رد، جرم‌شناس: این قتل از نوع قتل‌های ناموسی بوده و در این موارد همیشه ردپای فشار فرهنگ‌ها و سنت‌های اشتباه مشاهده می‌شود. یکی از مواردی‌ که به افراد فشار واردکرده و موجب وقوع چنین قتل‌هایی می‌شود، انتظارات از مفاهیمی مانند غیرت است که به غلط تعریف شده است. بسیاری از این قتل‌ها برای جلب توجه، شهرت و پوشاندن خلأهای شخصیتی افراد است.

این‌گونه افراد معمولا روحیه‌ای مملو از ناکامی و عقده‌های مختلف دارند که می‌خواهند با این اقدام آن را برطرف‌ کنند. متأسفانه بر اساس قوانین کشور، اقدام قاتل با یک قتل تفاوت چندانی ندارد، مگر این‌که قاضی این عمل را افساد فی‌الارض اعلام‌کند. در واقع جدا از ارتکاب قتل نسبت به یک فرد خصوصی، علیه امنیت و حکومت نیز مرتکب جرم شده است.

به نظر می‌رسد، چنین مواردی باید در دسته افساد فی‌الارض قرارگیرد اما متأسفانه در این مورد قانون صریح وجود ندارد و گاهی دست قضات نیز در افساد‌فی الارض دانستن این عمل بسته است.

فرار به ترکیه، انگیزه قتل

عباس حسینی پویا، دادستان اهواز در استان خوزستان در این باره گفت: ظاهرا این زن ۱۷ساله به کشور ترکیه فرار کرده و از آنجا یکسری تصاویر را برای همسر خود ارسال کرده بود که این تصاویر سبب تحریک احساسات همسر وی شده است. پدر مقتول دختر خود را به ایران برمی‌گرداند و زمانی که همسر دختر جوان متوجه حضور همسرش در اهواز می‌شود، جرأت می‌یابد و برای کشتن وی اقدام می‌کند.

وی افزود: مرد همسرکش و برادرش که در این جنایت با او همدستی داشته است هردو در بازداشت به سر می‌برند. تحقیقات از این دو برادر که پسر عموهای مقتول هستند، ادامه دارد. با متهمان پرونده برخورد قاطعانه خواهیم کرد.

جامعه را ملتهب نکنیم

لیلا اسماعیلی، روان‌شناس: در چند وقت اخیر شاهد تهیه و انتشار فیلم‌هایی از جمله تیراندازی در خیابان، قتل در خیابان یا قتل زنی ۱۷ساله از سوی شوهرش و به نمایش گذاشته شدن سر بریده او در مقابل مردم از سوی قاتل، بودیم. انتشار این فیلم‌ها در فضای مجازی کل جامعه را با توجه به گسترش فضای مجازی، هدف قرار می‌دهد و تاثیرات منفی بر جای می‌گذارد. انتشار یک فیلم مانند قتل زن ۱۷ساله، می‌تواند سال‌ها کار فرهنگی و اجتماعی را برای کاهش خشونت در جامعه از بین ببرد. هر چند انتشار اخبار در رسانه نقش کمکی در آموزش و هوشیاری برای جلوگیری از جرم دارد اما نوع انعکاس آن مهم است. رسانه‌ها درارتباط با جزئیات خبر، محتوا، عباراتی که درآن به کار می‌برند، تیترو... دقت کنند که باعث نشود بار روانی برای جامعه داشته باشد و خانواده و جامعه را به مخاطره بیندازد. آنها ‌باید تلاش‌کنند در کنار فضاسازی‌های ملتهب شبکه‌های اجتماعی، نقش آرام کردن فضا را داشته باشند.

*عکس تزئینی است



نویسنده: معصومه ملکی-لیلا حسین زاده

نظرات شما:

ناشناس 19 بهمن 1400 ساعت 11:11

خیلی باید پلید باشی که بخاطر فرار سرشو جدا کردی . خب جدا میشدی
قطعا دوست داشتنی نبوده که تو رو گذاشت رفت
تو با این کارت آبروی هر مردی رو بردی

نظر دهید - پسندیدم 0

نظر شما:

security code