محققان دانشگاه علوم پزشکی گیلان، نخستین بار در کشور دو روش فوق پیشرفته میتوتراپی و SVF تراپی در جراحی سوختگی و ترمیم زخم را ابداع و به کارگیری کردند.

دستیابی محققان گیلانی به فوق پیشرفته ترین درمان سوختگی جهان

کلانشهر: رییس بیمارستان سوانح و سوختگی ولایت رشت با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب و نظر مقام معظم رهبری به ویژه درباره پیشتازی در علم و فناوری و همزمان با دهه مبارک فجر، از ابداع و به کارگیری دو روش جدید و پیشرفته میتوتراپی و SVF تراپی در جراحی‌های سوختگی و بازسازی اندام‌های درحال مرگ، ازسوی پژوهشگران و متخصصان مرکز تحقیقات سوختگی و پزشکی بازساختی دانشگاه علوم پزشکی گیلان خبرداد.

دکتر محمدرضا مُبَیّن، افزود: روش میتوتراپی با استفاده از ریزاندامک داخل سلولی به نام میتوکُندری که نقش دستگاه تنفسی و موتور محرک انرژی سلول را برعهده دارد در مرکز آموزشی - درمانی ولایت رشت، برای بهبود کیفیت درمان زخم بر روی بیماران دچار سوختگی مورد بهره برداری قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: روش میتوکُندری، نیاز بیماران به پیوند پوست و عوارض ناشی از آن را به حداقل می‌رساند.

رییس بیمارستان سوانح و سوختگی ولایت رشت بااشاره به اینکه استفاده از روش ابداعی میتوکندری، نیازمند به کارگیری ابزار و فرآیند‌های پیچیده درمانی و کارِ گروهی تخصصی و فوق تخصصی است، گفت: متخصصان دانشگاه علوم پزشکی گیلان، بعد از متخصصان دانشگاه هاروارد که از میتوکندری برای بهبود بیماران دچار ایسکِمی قلبی بهره برده اند، دومین مرجع علمی در دنیا محسوب می‌شوند که از این روش در درمان زخم‌های سوختگی استفاده کردند.

دکتر محمدرضا مُبَیّن، ابراز امیدواری کرد با بهره گیری از این روش نوین و استفاده از سلول‌های بنیادی، گیلان در پیشرفت سطح فناوری و همچنین درمان بیماران نیازمند در سطح کشور و حتی خارج از کشور نقش مؤثری ایفا کند.

منبع: صدا و سیما
اشتراک گذاری:

نظر شما:

security code