افزایش ۴۰ برابری قیمت مسکن در رشت طی دهه ۹۰


۱۴۰۰/۱۱/۲۴ - ۱۰:۰۲ | کد خبر: ۱۸۸۴۳ چاپ

براساس تحقیقات و بررسی میدانی خبرگزاری ایرنا و همچنین آمارهای ارائه شده از سوی فعالان بازار مسکن، قیمت هر متر مربع آپارتمان در شهر رشت مرکز استان گیلان طی دهه ۹۰ به طور میانگین۴۰ برابر افزایش یافته است.

افزایش ۴۰ برابری قیمت مسکن در رشت طی دهه ۹۰

کلانشهر: طی سالهای اخیر با توجه به روند افزایش قیمت مسکن و همچنین اجاره‌بها در کشور، طبق آماری که از سوی اتحادیه صنف مشاوران املاک رشت ارائه شده، قیمت مسکن طی یک دهه اخیر روند افزایشی را دنبال کرده است.

 بررسی ها نشان می دهد که طی پنج سال اخیر افزایش قیمت آپارتمان در رشت مرکز استان گیلان بسیار ملموس تر از نیمه نخست دهه ۹۰ بود و میانگین رشد مسکن در این شهر در دهه ۹۰ به ۴۰ برابر و در بعضی از مناطق نیز بیش از ۵۰ برابر رسیده است.

 برای مثال در مناطق به اصطلاح بالای شهر یا مرفه نشین رشت مانند گلسار و منظریه جزو مناطقی هستند که در دهه گذشته بیشترین میزان رشد قیمتی را تجربه کردند. طبق بررسی های میدانی خبرنگار ایرنا در سال ۹۰ قیمت هم متر مسکن در این مناطقی همچون گلسار حدود یک میلیون تومان بود که هم اینک به طور میانگین به متری ۴۰ میلیون تومان رسیده است. البته خانه هایی با قیمت تا ۶۰ میلیون تومان نیز در میان ان دیده می شود.

 همچنین بررسی ایرنا از مناطق مرکزی رشت و محله های متوسط نشین نیز همان نسبت افزایش چهل برابری را نشان میدهد. قیمت هر متر آپارتمان برای خیابانهایی همچون، مطهری، شهدا، رشتیان و خیابان انزلی در سال ۹۰ حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان بود که این رقم اکنون و در نیمه دوم امسال به متری ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان افزایش یافته است.

 این تناسب برای اکثر محله‌ها و خیابانهای رشت نیز همینگونه است و تفاوت چندانی دیده نمی شود. به طور مثال هم اکنون در خیابان شهدا قیمت هر متر آپارتمان تا ۲۰ میلیون تومان معامله می‌شود و این در حالی است که سال ۹۰ قیمت هر متر آپارتمان در این منطقه نیز هر متری کمتر از ۵۰۰ هزار تومان معامله می‌شد.

 طبق بررسی‌ها در مناطق دیگر همچون جماران، حمیدیان، یخسازی و معلولین در حال حاضر کنونی مسکن به متری تا ۱۲ میلیون تومان برای املاک دارای سند نیز افزایش یافته و این در حالی است که قیمت مسکن در این مناطق در سال ۹۰ بین ۳۰۰ الی ۴۰۰ هزار تومان بود. 

 البته این همانطور که گفته شد این بررسی ها مربوط به قیمت آپارتمان بوده و در مورد زمین و یا خانه‌های ویلایی افزایش نرخ بیش از این می‌باشد که در برخی مناطق رشد 100 برابری را نیز شاهد هستیم. 

 رکود بازار مسکن؛ فضایی دوسر باخت برای سازنده و خریدار

شماری از بنگاه‌های معاملات ملکی و آژانس‌های املاک رشت با نارضایتی از روند افزایش بی‌رویه قیمت مسکن در این شهر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، این مسئله نه فقط منجر به کاهش قدرت خرید عنوان کردند، بلکه آن را زیانی برای فعالان بازار مسکن می دانند. زیرا به گفته آنان، رکود در بازار مسکن و ناتوانی مردم در خرید خانه بخش قابل توجهی از اشتغال را از بین خواهد برد و زمینه را برای بیکاری بخش قابل توجهی از تولید کننگان صنعتی را نیز فراهم می‌آورد.

 یکی از صاحبان بنگاه‌های معاملات ملکی در رشت اظهار داشت: قیمت مسکن در ابتدای دهه 90 در نقاط مختلف رشت تفاوت چندانی نداشت و فاصله قیمتی مناطق بالاشهر و مناطق ضعیف تقریبا نامحسوس بود.

 سیدمحمد یوسفی افزود: اما قیمت مسکن به یکباره در سال ۹۲ افزایش یافت و در منطقه گلسار قیمت هر متر به سه میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسید و سال ۹۳ نیز همینگونه بود اما در سال ۹۴ به متری ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان کاهش یافت.

 وی ادامه داد: پس از آن هر سال با جهش قیمت مواجه بودیم و طی سه سال اخیر نیز قیمت‌ها به صورت باورنکردنی افزایش یافتند و هم اینک قیمت هر متر مسکن در منطقه گلسار رشت تا ۵۰ الی ۶۰ میلیون تومان رسیده است.

 به گفته این فعال بازار املاک، سایر نقاط رشت نیز چنین رشدی را داشتند. به طور مثال قیمت هر متر آپارتمان در منطقه فلکه گاز و بلوار لاکان تا سه سال گذشته متری حدود سه میلیون تومان بود که این رقم هم اینک تا حدود ۲۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

 وی خاطرنشان کرد: البته به جز منطقه گلسار و منظریه، قیمت مسکن در سایر نقاط رشت تا حدی نزدیک به هم است، اما با توجه به افزایش قیمت مسکن، خرید و فروشی انجام نمی‌شود و به همن دلیل بازار رونقی ندارد و فقط قیمت ها بالا می‌رود.

 

حذف مشاع عاملی بر عوامل افزایش قیمت 

یکی دیگر از صاحبان بنگاه‌های معاملات ملکی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تورم موجود طی چند سال اخیر روی قیمت مسکن نیز تاثیرگذار بود و به همین دلیل قیمت مسکن چندین برابر افزایش یافت.

 علی که از بنگاه‌دارهای قدیمی رشت است به طرح‌های شهرداری در روند افزایش قیمت مسکن اشاره کرد و افزود: تا قبل از سال ۹۰ مشاع هم جزو ملک بود اما از آبان ماه سال ۹۰، مشاع حذف شد و فقط متراژ مفید هر ملک قابل معامله بود که این امر نیز بر روی افزایش قیمت مکسن، تاثیر گذاشت.

 وی گفت: بین سال‌های ۹۳ تا ۹۶ تا حدی شاهد رکود نسبی در قیمت مسکن بودیم اما پس از آن، قیمت ها به شدت افزایش یافت و به عنوان مثال فقط سال 97 عرض چند روز در مناطق متوسط رشت قیمت هر متر آپارتمان از سه میلیون تومان به حدود هفت میلیون تومان افزایش یافت.

 این مشاور و فعل بازار املاک به افزایش قیمت مصالح ساختمانی در روند افزایشی قیمت مسکن نیز اشاره کرد و گفت: از سوی دیگر قیمت مصالح نیز طی چند سال اخیر افزایش چشمگیری داشته که به طور معمول، افزایش قیمت مصالح باعث افزایش قیمت مسکن نیز می‌شود.           

 با توجه به نظرات تعدادی از صاحبان بنگاه‌های معاملات ملکی، تورم شدید در چند سال اخیر و افزایش قیمت مصالح باعث افزایش قیمت مسکن شده است، اما دولتمردان طرح‌هایی را برای مقابله با افزایش قیمت مسکن در دستور کار خود قرار دادند که طرح ملی مسکن، یکی از این موارد است.