از استانبول تا انزلی،از دبی تا فومن

فراموشی گردشگری حلال و مدیران چسبیده به میز ریاست


۱۴۰۰/۱۱/۲۵ - ۱۸:۳۰ | کد خبر: ۱۸۸۹۶ چاپ
فراموشی گردشگری حلال و مدیران چسبیده به میز ریاست

کلانشهر ؛رضا حقی- با توجه به اعلام اتمام آزادسازی سواحل گیلان به نظر می آید حالا نوبت به برنامه ریزی در جهت استفاده بهینه و ایجاد درآمد پایدار برای این سواحل آزاد شده باشیم‌.

مسئله اول  چگونگی جذب گردشگر برای این سواحل آزاد شده است. بر اساس آمار سازمان جهانی گردشگری کل درآمد گردشگری بین المللی شامل ورود توریست و حمل و نقل مسافران مبلغ ۱۷۰۰ میلیارد دلار است که نسبت به سال گذشته ۴٫۴ رشد داشته است.

 در میان کشورهای دنیا آمریکا با کسب درآمد ۲۱۴ میلیارد دلار اول ، اسپانیا ۷۴ میلیارد دلار دوم،  فرانسه، تایلند، انگلیس، ایتالیا، استرالیا، آلمان، ژاپن و چین با ۴۰ میلیارد دلار در رتبه های سوم تا دهم پردرآمدترین کشورها در گردشگری بین المللی هستند.

جذب گردشگر از کشورهای دیگر ممکن است برای بعضی از  مسئولین با توجه به عدم مرکز تصمیم گیری متمرکز در کشور  همیشه با حاشیه های غیر قابل کنترل تلقی شود. از وضعیت "نامناسب حجاب توسط توریست ها گرفته تا سرو مشروبات الکلی و غذاهای ممنوعه"، که قصد آسیب شناسی این مقوله را در این یادداشت ندارم. ولی در مبحث جذب توریست نوع جدیدی از گردشگری در دنیا به وجود آمده است به نام "گردشگری حلال" که  با شرایط کشور ما ساز گاری داشته وجای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد.

 گردشگری حلال نوع خاصی از گردشگری است که در آن تمام تمهیدات و اقدامات و هماهنگی‌ها برمبنای موازین شرع اسلام انجام می گیرد در تعریف سازمان جهانی جهانگردی نیز آمده است که در گردشگری حلال، هتل‌ها و مراکز اقامتی و پذیرایی از سر و هرگونه مشروبات الکلی و ارائه گوشت خوک اجتناب کرده و اماکن عمومی و تفریحی مانند استخرها ، سواحل دریا ، مراکز ماساژ درمانی با رعایت جداسازی حریم زنان و مردان طراحی می‌شود.

مسلمانان بیش از ۳۰ درصد جمعیت گردشگران در سراسر دنیا را تشکیل می‌دهند در حال حاضر ۱۰ مقصد برتر گردشگری حلال در دنیا کشورهای مالزی، امارات، ترکیه ، اندونزی عربستان ، مراکش،  اردن،  قطر، مصر و اسپانیا هستند.

گفته می‌شود هزینه سفر مسافران مسلمانان تا سال ۲۰۲۰ دویست و بیست میلیارد دلار با تعداد ۱۵۶ میلیون نفر مسافر است.

 پیش ‌بینی می‌شود این رقم تا سال ۲۰۲۳ به ۲۷۴ میلیارد دلار برسد. این مسئله باعث شده که بسیاری از کشورهای غیر مسلمان مثل انگلستان، ژاپن، سنگاپور، فیلیپین هر یک سعی کنند با ایجاد رستوران های حلال و دیگر تمهیدات سهمی از این بازار داشته باشند.

 ژاپن سمینار هایی برای آموزش  نیازهای جهانگردان مسلمان ترتیب داده است. نمازخانه هایی در فرودگاه‌های اصلی کشور ایجاد کرده و رستوران‌های حلال در سطح کشور راه اندازی کرده است. این اقدامات باعث شده ژاپن از رتبه هشتم به ششم در لیست مقاصد غیر اسلامی فهرست جهانی مسلمانان صعود کند.

 امام جمعه قشم در مجمع عمومی هتلداران در ۶ دی سال جاری می گوید- ما در حوزه گردشگری دچار خود تحریمی هستیم و برای رونق اقتصادی در صنعت توریسم باید برخی محدودیت ها و دافع  ها را کنار گذاشت دنیا به سمت صنعت توریسم و گردشگری در حال حرکت است تا به این صورت بر فقر و رکود اقتصادی غلبه کند برخی کشورها تا ۷ برابر درآمد ایران را با صنعت توریسم کسب می‌کنند هر گردشگر خارجی یک هزار و ۵۰۰ دلار ارزآوری دارد که معادل فروش ۳۰ بشکه نفت است- بسیاری از کشورهای دنیا باید هزینه زیادی صرف کنند تا زیرساخت‌های لازم را برای گردشگری حلال مهیا کنند ما در کشور همه این امکانات را داریم همه جا غذای حلال سرو می‌شود. نمازخانه و مساجد به فورهمه جا وجود دارد سواحل دریا و هتل‌ها استخرهای شنای جداگانه دارند، اذان  سه مرتبه در همه جای کشور پخش می‌شود. در همه مراکز خرید، رستوران های بین راهی نمازخانه وجود دارد. هتل و مراکز اقامتی به اندازه کافی در همه  شهرها وجود دارد که در اکثر مواقع خالی هستند. برخلاف کشورهایی مثل مالزی، قطر، امارات که فاقد مراکز  کهن تاریخی هستند. در کشور ما به وفور از تخت جمشید شیراز گرفته تا مراکز تاریخی اصفهان ،تبریز وهمدان مراکز تاریخی وجود دارد برخلاف کشورهای دیگر مثل ترکیه و مصر و مراکش و اسپانیا مراکز مذهبی مثل مشهد و شیراز داریم بر خلاف اکثر این کشورها ایران دارای چهار فصل همزمان است.

 در استان خودمان همزمان کوه، دریا آثار تاریخی مثل قلعه رودخان و ماسوله داریم که هر کدام به تنهایی می تواند عامل جذب گردشگر به آن شهر شود.

در همین وانفسای کرونا وقتی وارد مشهد می‌شویم اکثر صحن های حرم امام رضا از زائران کشورهای عربی پر شده است.

 آیا خیلی مشکل است که هماهنگ کنیم مثل کشورهای دیگر که تور - استانبول- آنتالیا- وان -  یا ابوظبی -دبی -شارجه -راه اندازی می کنند، تور -مشهد انزلی -لاهیجان - یا تور- شیراز -فومن- آستارا - راه اندازی کنیم، خیلی مشکل است چند دفتر مسافرتی همین اطراف خودمان در عراق ، کویت، پاکستان،  افغانستان،  ترکیه،  سوریه، لبنان ایجاد کنیم و تورهای مذهبی تفریحی معرفی کنیم.

آری مشکل است ،خیلی مشکل است مسئولین ما وقت این کارها را ندارند. به نظر می‌رسد بیشتر وقت فرماندار و استاندار و مدیران صرف این می‌شود با نماینده ها رایزنی کنند تا رئیس ادارات را عوض کنند، بیشتر وقتشان  صرف این می شود مواظب باشند  خودشان را چطور تا ۴ سال دیگر حفظ کنند، برنامه ریزی داشته باشد بعد از فرمانداری و استانداری مدیرکلی چه پستی بگیرند. مدیرکل گردشگری باید جواب وزیر را بدهد وزیری که می خواهد آب در دل نماینده تکان نخورد تا مبادا استیضاح شود. نماینده می‌خواهد تمام ادارات با او همسو باشند که دور دیگر راحت‌تر به مجلس برود. پیگیری کنند توریست به استان بیاید چه بشود؟

باید اینقدر گفت و نوشت تا تفکر اصلاح شود. تا سطح مطالبه گری افزایش پیدا کند تا مدیران علاوه به حفظ بقا به مسایل بالا فکر کنند.

 تا مغازه دار ما فکر نکند باید به توریست کالایش را گرانتر بفروشد تا راننده تاکسی ما نرخش را با دیدن توریست بالا نبرد، تا  یاد بگریم به سرمایه گذار نگوییم زالو صفت.

 تا همه ما  با دیدن توریست  او را به لبخندی مهمان کنیم. خلاصه  تفکر خودمان را اصلاح کنیم تا به راحت ترین شیوه ممکن  مقداری از این ۲۷۴ میلیارد دلار نصیب ما شود.