ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همزمان با برگزاری مذاکرات وین میان ایران و گروه ۱+۴ در وین اتریش اظهار داشت در مراحل نهایی مذاکراتی پیچیده هستیم.

آمریکا: در مراحل نهایی مذاکرات پیچیده وین هستیم

کلانشهر: ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عصر دوشنبه به وقت محلی در نشستی با خبرنگاران در واشنگتن افزود که درباره پیشرفتی که ممکن است در مذاکرات وین شاهد باشیم، کمی محتاط تر خواهیم بود زیرا در مراحل نهایی مذاکراتی پیچیده با طرف های اصلی هستیم.

 

 سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در تداوم ادعاهای غرب برای فشار بر ایران در میز مذاکره و در حالی که برغم شعار دیپلماسی سیاستمداران کنونی کاخ سفید در قبال ایران، وقت تصمیم گیری سیاسی دولت دموکرات بایدن به دلیل نقض برجام از سوی واشنگتن رسیده است، تصریح کرد واقعیت این است که این دوره نهایی تعیین کننده است که در طول آن ما در موقعیتی قرار خواهیم داشت که تعیین کنیم آیا بازگشت متقابل به پایبندی به برجام امکان پذیر است یا خیر.

 

این مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا در تداوم سیاست بکارگیری تاکتیک ضرب الاجل های ساختگی غرب اظهار داشت شرکای اروپایی ما و همچنین روسیه و چین خواهان دستیابی فوری به یک توافق هستند اما زمان تقریبا به اتمام رسیده است.

 

این مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا در تداوم سیاست بکارگیری ضرب الاجل های ساختگی غرب برای امتیازگیری از ایران در مذاکرات اظهار داشت شرکای اروپایی ما و همچنین روسیه و چین خواهان دستیابی فوری به یک توافق هستند اما زمان تقریبا به اتمام رسیده است.

 

وی بدون هیچ اشاره ای به تعهدات آمریکا با تکرار هراس افکنی ها از پیشرفت های برنامه هسته ای ایران در چارچوب برجام مدعی شد ما واضح اعلام کرده ایم که با توجه به سرعت کنونی پیشرفت های هسته ای ایران، زمان کمی در اختیار داریم زیرا این پیشرفت ها در یک مقطع خاص خیلی زود مزایای برجام را به شکلی که در سال ۲۰۱۵ در مورد آنها توافق و نهایی شده و در سال ۲۰۱۶ اجرا شده است، از بین می برد.

 

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه تیم های مذاکره کننده در وین همچنان به دیدارهای خود ادامه می دهند، گفت که گفت‌وگوها با هیات ایرانی بصورت غیرمستقیم ادامه دارد.

 

ند پرایس در ادامه ادعاهای آمریکا بدون اشاره ای به تعهدات این کشور افزود اما می دانیم که با شرکای ۱+۵خود یک صدا هستیم. همه آنها اهمیت به نتیجه رساندن این مذاکرات را در مدت زمان کوتاه به رسمیت می شناسند.

 

این اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در حالی است که حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ‌گفت‌وگو با جوسپ بورل مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده ارشد مذاکرات وین اظهار داشت: برخی شتاب زدگی ها، بازی تکراری با متن و عدم نمایش اراده جدی برای حصول به توافقی خوب و قابل اتکاء در وین از سوی طرف غربی باعث تطویل غیرضروری مذاکرات شده است.

 

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از اداره کل اطلاع‌رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه، امیرعبداللهیان با اشاره به تلاش های جدی علی باقری مذاکره کننده ارشد ایران و ارائه ابتکارات واقع بینانه هیات مذاکره کننده ایران تصریح کرد: ضروری است در هرگونه پیشنهادی، حقوق و مطالبات مشروع جمهوری اسلامی ایران لحاظ شود.

 

وزیر امور خارجه ایران با تشکر از تلاش های جوسپ بورل و انریکه مورا مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده مذاکرات وین تاکید کرد: ما به هیچ وجه از خطوط قرمز خود که مبتنی بر منطق و واقع بینی است عقب نشینی نمی‌کنیم.

 

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز با تقدیر از تلاش هیات جمهوری اسلامی ایران و سایر هیات ها در مذاکرات وین، با اشاره به تلاش های زیاد همه طرف ها در جریان این مذاکرات خاطر نشان کرد: مذاکرات وین به مرحله حساسی رسیده است و لازم است همه طرف ها با انعطاف و در نظر داشت مقدورات و محدودیت های یکدیگر به پیشرفت مذاکرات کمک کنند.

 

امیر عبداللهیان و بورل توافق کردند رایزنی و مشورت های نزدیک‌ بین طرفین برای پیشبرد روند مذاکرات ادامه یابد.

 

امیرعبداللهیان در تماس تلفنی با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز بر ضرورت توجه به حقوق کامل جمهوری اسلامی ایران در عمل طرف های مقابل به تعهدات خود در هرگونه توافقی تاکید کرد.

 

وزیر امور خارجه روسیه ضمن تقدیر از ابتکارات و رویکرد سازنده جمهوری اسلامی ایران در جریان مذاکرات وین، بر ضرورت تداوم‌ رایزنی ها و گفتگوها بین طرف های مختلف مذاکرات وین برای بررسی متون و پیشنهادات و دستیابی به توافق تاکید کرد.

 

به گزارش ایرنا، وزیر امور خارجه ایران در نشست خبری با سایمون کاوونی همتای ایرلندی خود نیز با تاکید بر اینکه اگر امروز در وین توافق حاصل شود و تحریم های جمهوری اسلامی ایران لغو شود، برای جمهوری اسلامی ایران بهتر از این است که فردا این اتفاق بیفتد، اظهار داشت: لذا ایران برای رسیدن به یک توافق خوب، عجله دارد اما در چارچوب مذاکراتی منطقی و دستیابی به حقوق و منافع ملت ایران. 

 

امیرعبداللهیان در مورد زمان پایان مذاکرات وین گفت: تهدید و هشدار طرف‌های مقابل تعیین کننده نقطه پایانی مذاکرات نخواهد بود؛ بلکه واقعیات میز مذاکره، میزان جدیت و اهتمام طرف‌های غربی و آمریکایی برای بازگشت به تعهداتشان، تعیین کننده زمان پایان مذاکره و یا رسیدن به یک توافق خوب خواهد بود. 

 

وزیر امور خارجه ایرلند نیز تصریح کرد: احیای برجام می‌تواند به نفع مردم ایران باشد. توافق در وین می‌تواند شرایط را برای همکاری بیشتر در سطح منطقه ایجاد کند. ایرلند می‌خواهد به همه طرفین کمک کند این مذاکرات را به پیش برده و به نتیجه برسانند. 

 

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نیز به تازگی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: مذاکرات وین به مرحله‌ای رسیده که می‌توان در مورد نتیجه آن با قطعیت و بدون نیاز به گمانه‌زنی اعلام نظر کرد. تصمیم سیاسی آمریکا برای تحقق یا استنکاف از پذیرش الزامات شکل‌گیری توافق قابل اتکاء و پایدار بر اساس اصول پذیرفته شده در برجام، می‌تواند جایگزین گمانه‌زنی‌ها شود.

 

دور هشتم گفت‌وگوها از ۶ دی ماه در وین آغاز شده و تاکنون بخشی زیادی از متون توافق نهایی نگارش شده است. علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد ایران امروز با انریکه مورا هماهنگ کننده گفت‌وگوهای برجامی و نمایندگان سه کشور اروپایی دیدار کرد.

 

در مجموع، جلسات برگزارشده پس از بازگشت هیات‌ها به وین در فضایی رو به جلو و سازنده برگزار شده و در مورد موضوعات باقی‌مانده بحث‌هایی جدی صورت گرفته است.

 

با توجه به تکرار مداوم ضرب‌الأجل‌ها و تاریخ‌های مختلف برای پایان مذاکرات از سوی رسانه‌های غربی، باید گفت که رسیدن به خط پایان و دستیابی به تفاهم در وین تنها نیازمند اتخاذ تصمیمات لازم از سوی طرف‌های غربی به ویژه در حوزه رفع تحریم‌هاست.