کج سلیقگی بانک ها و بحران پیامک رمز پویا


۱۴۰۰/۱۱/۲۷ - ۰۹:۰۴ | کد خبر: ۱۸۹۱۸ چاپ

با رایج نبودن اپلیکیشن‌های رمزساز، اختلال در سامانه پیامک یکی از اپراتورها مردم را با مشکلات بسیاری برای کارهای آنلاین بانکی مواجه کرد.

کج سلیقگی بانک ها و بحران پیامک رمز پویا
کلانشهر - سامانه پیامک همراه اول چند روز قبل با اختلال مواجه شد. این اتفاق باعث شد که بیشترین مشکل در حوزه بانکی و به‌طور خاص، در ارسال پیامک‌های رمز پویا و کدهای لاگین به اینترنت‌بانک‌ها ایجاد شود. از آنجا که بیشتر مردم برای دریافت رمز پویای بانک‌ها از پیامک به جای اپلیکیشن‌های رمزساز استفاده می‌کنند، شاهد یک اعتراض گروهی در توییتر نسبت به این اتفاق بودیم. مسئله این است که مردم ترجیح می‌دهند برای دریافت رمز پویا از پیامک استفاده کنند، چراکه هر بانک یک اپلیکیشن رمزساز اختصاصی برای خود طراحی کرده است. این تعدد رمزسازها باعث نوعی دافعه نسبت به استفاده از آنها شده است و این در حالی است که راه‌های جذاب‌تری برای تشویق مردم به استفاده از اپلیکیشن‌های رمزساز وجود دارد.

راهکار جایگزین

نیما امیرشکاری، کارشناس بانکداری الکترونیک در گفت‌وگو خود در مورد راهکارهای جایگزین پیامک با اشاره به اینکه چند راهکار در این زمینه وجود دارد، نبود الزام قانونی در این موضوع را مورد توجه قرار می‌دهد.

امیرشکاری همچنین به گران شدن تعرفه پیامک از سال آینده و دریافت هزینه آن از مشتریان به وسیله بانک‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: «به این ترتیب مردم تحت فشار بیشتری قرار می‌گیرند. پس بهتر است که از بسته‌های نرم‌افزاری به جای پیامک استفاده شود. این نرم‌افزارها می‌توانند نرم‌افزارهای پیام‌رسان، نرم‌افزارهای بانک‌ها، موبایل‌بانک‌ها یا نرم‌افزارهای رمزساز باشند.»

به‌گفته او «بعضی از بانک‌ها این کار را همین الان شروع کرده‌اند؛ به‌عنوان مثال، یکی از بانک‌ها با ارسال یک پیامک تلاش می‌کند که مشتریان را به سمت اپلیکیشن خود هدایت کند. حتی بعضی بانک‌ها شرایطی را فراهم کرده‌اند تا رمز دوم بدون اینترنت هم در نرم‌افزارهای خود برای مشتریان تولید کنند که لازمه آن صرفا داشتن گوشی هوشمند است».

کج‌سلیقگی بانک‌ها

کارشناس بانکداری الکترونیکی با اشاره به اینکه برخی از بانک‌ها سلیقه لازم را در نرم‌افزارهای خود به خرج نداده‌اند، می‌گوید: «بانک‌ها می‌توانستند عملیات تولید رمز را به‌عنوان یک سرویس در دل موبایل‌بانک خود ارائه دهند.»

امیرشکاری همچنین به فرهنگسازی و تبلیغ از سوی بانک‌ها برای اتصال موبایل بانک به رمزساز اشاره می‌کند و معتقد است که در این صورت «مردم به‌تدریج به نرم‌افزارهای پیام‌رسان و رمزساز مهاجرت می‌کنند و طبیعتا مشکلات پیامکی که به‌عنوان نمونه دیروز شاهد آن بودیم، نمی‌تواند در تراکنش‌های مردم اختلال ایجاد کند».

امیرشکاری در پاسخ به این پرسش که به‌نظر شما روح پیامکی که از سوی یکی از بانک‌ها برای هدایت مردم به اپلیکیشن این بانک، برای مشتریان ارسال شده، بیشتر تهدیدآمیز است یا ترغیب‌کننده، می‌گوید: «به‌نظرم تشویق مردم به استفاده از اپلیکیشن‌های بانکی باید یک متولی متمرکز داشته باشد. البته این موضوع کار بانک مرکزی نیست. با این حال، شاید بانک مرکزی بتواند به بانک‌ها بگوید که رفتارهای متحدالشکلی در این حوزه داشته باشند تا مشتریان بانک‌های مختلف تفاوت زیادی در این روش‌ها نبینند و به این ترتیب جذابیت بیشتری برای مشتریان ایجاد شود.»

به‌گفته او «اکنون بیشتر بانک‌ها با یک نرم‌افزار، با یک شیوه، با یک رمزساز یا با یک پیام‌رسان اختصاصی سرویس می‌دهند. ظاهرا این موضوع چیز بدی نیست، اما همین تعدد اپلیکیشن‌ها برای مردم جذابیت ندارد و آنها را اذیت می‌کند».

رمزساز واحد برای همه بانک‌ها

امیرشکاری همچنین در مورد عملی بودن توسعه یک اپلیکیشن واحد به لحاظ فنی که همه رمزسازها را پوشش دهد، می‌گوید: «این امکان به لحاظ فنی وجود دارد، اما همانطور که گفتم هر بانک به‌طور جداگانه عمل می‌کند و اتفاق نظری در این مورد نبوده که مثلا 10بانک به توافق برسند و یک اپلیکیشن واحد را عرضه کنند.»

این کارشناس بانکداری الکترونیک همچنین به تجربه جهانی در این حوزه اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: «در دنیا شاهد هستیم که نرم‌افزار بانکی این کار را انجام می‌دهد و کافی است که مشتری، موبایل‌بانک خود را به رمزساز متصل کند.»

به‌گفته او «به‌عنوان مثال، ابزاری مانند google authenticator یا مشابه‌های آن، رمز یک‌بار مصرف را در اختیار کاربر قرار می‌دهند و کاربر می‌تواند همه کارهای خود را انجام دهد و همه نرم‌افزارها را پوشش دهد». کارشناس بانکداری معتقد است که «ظاهرا ما همیشه علاقه‌مندیم که چرخ را از نو اختراع کنیم و همه‌‌چیزمان بومی باشد، وگرنه نرم‌افزاری هست که می‌تواند برای همه موارد بدون نیاز به اینترنت، این مسئله را حل کند». امیرشکاری همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا ممکن است که بانک مرکزی برای توسعه یک اپلیکیشن واحد که رمز پویای همه بانک‌ها را پوشش دهد، پیشقدم شود، می‌گوید: «این موضوع در حوزه مسئولیت‌های بانک مرکزی نیست، چراکه بانک مرکزی وظایف و دغدغه‌های دیگری دارد. بنابراین خود بانک‌ها باید یک ارتباط مناسب با مشتریان برقرار کنند و سرویس خوبی هم به آنها بدهند.»

به‌گفته او «این موضوع به سلیقه بانک‌ها برمی‌گردد. شاید بانک مرکزی بتواند جهت‌دهی فرهنگی بدهد و بانک‌های بزرگ را به سمتی سوق دهد که الگوی بقیه بانک‌ها شوند، اما اینکه بانک‌ها را ملزم کرده یا خود به این حوزه ورود کند، واقعیت این است که کار بانک مرکزی نیست».