مزیتهای فراوان شخم زمستانه؛

شخم زمستانه در شالیزارهای گیلان سرعت گرفته است


۱۴۰۰/۱۱/۳۰ - ۱۱:۳۰ | کد خبر: ۱۸۹۹۷ چاپ

با بارش باران در گیلان ورود به شالیزارها و انجام شخم زمستانه توسط شالیکاران گیلانی شتاب گرفته است.

شخم زمستانه در شالیزارهای گیلان سرعت گرفته است
کلانشهر - بهرام حیدری شالیکار فومنی در گفت و گو خود با اشاره به اینکه برای استفاده بهینه آب باران برای تولید برنج وارد مزرعه شده است، اظهار کرد: این موقع از سال زمان بیکاری کشاورزان است و بهترین زمان برای انجام شخم اول است.

از  بین رفتن پناهگاه زمستانی آفت‌ها از مزایای شخم زمستانه

در ادامه علی ابراهیم پور یکی از کشاورزان شهرستان سیاهکل نیز گفت: برای انجام شخم زمستانه وارد شالیزارم شدم زیرا با این کار سبب از بین رفتن پناهگاه زمستانی آفت‌ها به خصوص کرم ساقه خوار برنج خواهم شد.

وی افزود: افزایش حاصلخیزی خاک، صرفه جویی در میزان مصرف آب و کاهش جمعیت برخی از آفت‌های برنج و غنی‌سازی خاک از مزایای شخم زمستانه مزارع برنج است.

وی تصریح کرد: کارشناسان جهاد کشاورزی به ما توصیه کرده اند از بارندگی‌های اخیر و آب‌های سطحی برای زدن شخم اول شالیزارها استفاده کنیم مصرف آب زراعی را مدیریت تا در مصرف کود و سموم کشاورزی هم صرفه جویی شود.

شنیده شدن سفمونی کشت و کار برنج با انجام شخم زمستانه در گیلان

علی موسوی، معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گیلان نیز با بیان اینکه بیش از ۶۵ درصد از شالیزارهای گیلان قابلیت شخم زمستانه را دارند گفت: سمفونی کشت و کار برنج با انجام شخم زمستانه در گیلان شنیده می شود و این فواید بسیار زیادی دارد از کاهش کاهش هزینه‌های تولید برنج را دارد.

وی افزود: از دیگرمزایای شهم زمستانه دفع آفات، نابودی کم ساقه خوار برنج، امکان بکارگیری کودهای فسفاته و پتاسه است.

موسوی خاطرنشان کرد: اگر کشاورزان با انجام شخم زمستانه پاک‌تراشی حاشیه مزارع را داشته باشند این امر در کاهش جمعیت زمستان‌گذران آفت و کرم‌ها بسیار تاثیرگذار است.

شخم زمستانه در ۲۰ درصد از شالیزارهای گیلان تاکنون

صالح محمدی  رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان نیز با بیان اینکه برای تولید برنج دو شخم در شالیزارها انجام می شود که شخم اول در زمستان و شخم دوم در بهار صورت می گیرد، گفت: تاکنون ۲۰ درصد از شالیزارهای گیلان شخم زمستانه انجام شده است و در حال حاضر انجام این امر شتاب گرفته است.

وی افزود:  شخم زنی در این فصل سبب آمادگی خاک برای کشت می‌شود. کشاورزان نیز برای بهره‌مندی از نزولات جوی و استفاده بهینه از آب‌های سطحی کنونی نسبت به شخم زدن زمین‌های شالیزاری خود هر چع سریعتر اقدام کنند.

محمدی تصریح کرد: به زیر خاک رفتن و پوشیدن کاه و کلش با انجام شخم زمستانه موجب بهبود کیفیت خاک شالیزاری، کاهش مصرف کود و افزایش تولید در کشت بعد می‌شود.

وی صرفه‌جویی در مصرف آب به ویژه در زمان کم‌آبی و پیک کشاورزی را از دیگر مزایای شخم زمستانه عنوان کرد و گفت: اراضی برخوردار از شخم زمستانه با آب کمتری موجب تسهیل در شخم دوم می‌شود.

نظر شما:

security code