معاون فناوری وزارت علوم از اجرای طرح دستیار فناوری خبر داد و گفت:در این طرح دانشجویان یک دوره زمانی ۶ ماهه کار دانشجویی در شرکت‌های فناور و دانش بنیان می‌گذرانند.

طرحی که در آن به دانشجویان کارشناسی یک میلیون، کارشناسی ارشد ۲ میلیون و دکتری ماهانه ۳میلیون تومان پرداخت می شود
کلانشهر - علی خیرالدین امروز در اجلاس معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های سراسر کشور گفت: ایران در تولید علم در سال ۲۰۲۰، رتبه ۱۶ در جهان و اول در منطقه را دارد. همچنین ایران در شاخص نوآوری در رتبه ۶۰ در سال ۲۰۲۱ قرار گرفته است.

معاون فناوری وزیر علوم با اشاره به ضرورت ایجاد معاونت فناوری و نوآوری گفت:بهبود و ارتقا شاخص‌های فناوری، تحقق اهداف اسناد بالادستی و قوانین، بسترسازی برای فعالیت نخبگان و ایجاد گفتمان فناوری و نوآوری و بازبینی ساختار و ایجاد آرایش متناسب با اکوسیستم فناوری از ضرورت‌های راه‌اندازی این معاونت به شمار می‌رود.

وی ماموریت معاونت فناوری را تسهیلگری و بهبود ساختار‌های زیست بوم فناوری نوآوری و کارآفرینی با محوریت دانشگاه‌ها و پارک‌ها از طریق گفتمان‌سازی و تعامل ذی‌نفعان عنوان کرد و گفت: حمایت هدفمند از واحد‌های فناور مراکز رشد و پردیس‌های فناوری، شبکه‌سازی و تقویت روابط تعاملات با بازیگران خارجی، حمایت از دانشگاه‌های کارآفرین و جامعه محور و همچنین حمایت از پارک‌های علت فناوری ماموریت محور از مهمترین برنامه‌های راهبردی این معاونت به شمار می‌رود.

وی افزود:توصیه ما این است که مدیر فناوری ذیل معاون پژوهشی و فناوری تعریف شود اما دانشگاه‌ها بسته به شرایطشان خودشان در هیأت امنا می‌توانند در این رابطه تصمیم بگیرند.

معاون فناوری وزارت علوم خاطرنشان کرد:توصیه جدی ما این است که رؤسای پارک‌ها عضو شورای دانشگاه و رئیس دانشگاه عضو شورای پارک باشند و در همین راستا قرار است تغییراتی در آیین‌نامه‌ها ایجاد شود.

خیرالدین برنامه عملیاتی معاونت فناوری را صادرات و تعاملات بین‌المللی، آمایش فناوری و ماموریت گرایی پارک‌ها، گرنت فناوری، توسعه فناوری‌های نرم و اصلاح آیین‌نامه ارتقا اعلام کرد.

وی ادامه داد: اهم اقدامات جاری نیز عبارت است از پیگیری تشکیل پردیس‌های تخصصی، اصلاح آیین‌نامه ارتقا و اضافه کردن‌بندی تحت عنوان فعالیت‌های فناوری و نوآوری، اصلاح پایه تشویقی اعطای هیأت علمی برای فعالیت‌های فناوری و نوآوری.

معاون وزیر علوم با بیان این مطلب که بیش از ۴۰ درصد بیکاران، فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند، گفت:همچنین بیش از ۶۰ درصد آموزش دیدگان مهارتی جذب بازار کار می‌شوند و بیش از ۵۰ هزار نفر از فارغ‌التحصیلان در واحد‌های فناور اشتغال دارند.

وی با اشاره به طرح دستیار فناوری گفت:در این طرح دانشجویان یک دوره زمانی ۶ ماهه کار دانشجویی در شرکت‌های فناور و دانش بنیان می‌گذرانند و در آن مبلغ ماهیانه یک میلیون تومان به دانشجویان کارشناسی، ۲ میلیون تومان به دانشجویان ارشد و ۳ میلیون تومان به دانشجویان دکتری پرداخت می‌شود. آیین‌نامه این طرح نوشته شده و تا آخر هفته هم ابلاغ می‌شود. به ۱۰ پارک علم و فناوری به صورت پایلوت مبالغ حمایتی پرداخت شده است.

نظر شما:

security code