بانک مرکزی اعلام کرده کلیه دانشجویان شاغل به تحصیل می‌توانند درخواست خود برای دریافت ارز دانشجویی را ثبت کنند. اما شرایط دریافت ارز دانشجویی چیست و چه کسانی مشمول ارز دانشجویی می‌شوند؟

شرایط دریافت ارز دانشجویی/ کدام دانشجویان ارز ارزان می گیرند؟
کلانشهر - اداره سیاست‌ها و مقررات ارزی بانک مرکزی اعلام کرده که دانشجویان شاغل به تحصیل در خارج از ایران می‌توانند از روز اول اسفندماه برای دریافت ارز دانشجویی اقدام کنند.

دانشجویان متقاضی برای ثبت‌نام ارز دانشجویی ابتدا باید فرم‌های لازم به‌همراه مدارک پیوست را تکمیل و در سامانه سجاد به آدرس portal.saorg.ir بارگذاری کنند.

مدارک دریافت ارز دانشجویی
مدارک مورد نیاز جهت دریافت ارز دانشجویی چیست؟

گواهی اشتغال به تحصیل ترم جاری با تأیید سامانه میخک

فرم I۲۰ مختص دانشجویان کشور آمریکا به همراه گواهی اشتغال به تحصیل با تأیید سامانه میخک

ویزای دانشجویی

آپلود صفحات ورود و خروج پاسپورت

معافیت تحصیلی مختص دانشجویان مذکر

آپلود دانشنامه یا لغو تعهد مقاطع قبل الزامیست.

کدام دانشجویان می‌توانند ارز دانشجویی بگیرند؟
به دانشجویان مقطع کارشناسی، پیش دانشگاهی و افرادی که در دوره‌های زبان و دوره‌هایی که منجر به اخذ مدرک تحصیلی دانشگاهی نمی‌گردد و همچنین مقطع معادل، بورسیه محل تحصیل ارز تعلق نمی‌گیرد.

افرادی می‌توانند ارز دانشجویی بگیرند که بین ترم‌های تحصیلی آنها فاصله نباشد

فقط به دانشجویانی ارز تعلق می‌گیرد که از کشور خارج شده و مشغول به تحصیل شده باشند.

در این اطلاعیه آمده تأمین و پرداخت ارز دانشجویی اعم از مقرری و شهریه به نرخ بازار مندرج در سامانه معاملات الکترونیکی ارز (ETS) است. همچنین تاکید شده که هزینه پرداخت شده جهت درخواست ارز در سامانه مسترد نمی‌شود به همین دلیل تنها افرادی باید در سامانه ثبت‌نام کنند که از درخواست خود مبنی بر دریافت ارز دانشجویی اطمینان دارند.

مقدار ارز دانشجویی چقدر است؟
هنوز میزان ارز دانشجویی سال ۱۴۰۰ اعلام نشده است. اما طبق آخرین مصوبه سال۹۸ سقف پرداخت ارز دانشجویی حدود ۱۵ هزار دلار در سال است. حدود هزار دلار در هر ماه. این ارز هر شش ماه یکبار پرداخت می‌شود. اگر دانشجویی با خانواده مشغول به تحصیل باشد برای هر عضو می‌تواند تا ۵۰۰ دلار ماهانه دریافت کند.

قیمت ارز دانشجویی، معادل قیمت دلار نیمایی است.