از اسکان مدارس خبری نیست؛

نوروز ۱۴۰۱ مسافرت به مشهد مجاز است یا غیرمجاز؟


۱۴۰۰/۱۲/۰۲ - ۱۷:۰۶ | کد خبر: ۱۹۰۷۱ چاپ

تغییر رنگ بندی شهرها به قرمز کرونایی،سکوت ستاد پیشگیری از کرونا و فعالیت آژانس‌های گردشگری بسیاری از مردم را در دوراهی تصمیم‌گیری قرار داده که سفر در نوروز ۱۴۰۱ مجاز است یا غیر مجاز!

نوروز ۱۴۰۱ مسافرت به مشهد مجاز است یا غیرمجاز؟
کلانشهر - درحالی‌که مسئولان بهداشتی از شیوع موج ششم بیماری کرونا آن‌هم با ویروس جهش‌یافته و با خطر مرگ در حال سخن گفتن هستند اما آن روی سکه مردم در حال جستجوی شرایط تورهای نوروز ۱۴۰۱ هستند!

نوروز ۱۴۰۱ نزدیک است و در چند سال گذشته، همیشه تعطیلات نوروز بهترین فرصت واصلی‌ترین اوج سفر در ایران بوده است؛ امّا نوروز ۱۳۹۹ به خاطر شیوع کرونا، سالی متفاوت بود و تقریباً هیچ سفر نوروزی برون‌مرزی از ایران انجام نگرفت. حالا دوباره با نزدیک شدن به تعطیلات نوروزی، توجه‌ها به سمت تورهای نوروز ۱۴۰۱ رفته است.

متأسفانه درحالی‌که مردم در حال تدارک دیدن برای سفر هستند و بسیاری از تورها نیز برای جا نماندن از قافله حتی پیش‌فروش‌های خود را آغاز کردند اما هنوز خبر قطعی درباره وضعیت سفر در نوروز پیش رو به مردم داده نشده و معلوم نیست که سال آینده اسکان برای گردشگران به چه اشکالی مهیا است!

با توجه به اینکه فعلاً شرایط کشور ما ایران، هنوز در مراحل اوج همه‌گیری است و تا نوروز ۱۴۰۱ زمان زیادی مانده ‌است، پروتکل‌های سفر در داخل ایران هنوز اعلام نگردیده است لذا همین موضوع آشفتگی و بلاتکلیفی مردم را بیشتر کرده است.

انفجار جمعیت زائران

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی نیز بابیان اینکه مردم کشورمان ۲ سال محرومیت از تحویل سال در حرم امام رضا(ع) را از سر گذرانده‌اند در این رابطه به بازار گفت: به‌طور حتم مشهدالرضا در نوروز ۱۴۰۱ با تراکم سفرها و انفجار جمعیت زائران مواجه خواهد شد.

حجت‌الاسلام حجت گنابادی نژاد افزود: مناسبت‌های مذهبی ماه رجب، گرانی سفر به اماکن مقدس خارج از کشور و همچنین آغاز ماه مبارک رمضان در نیمه فروردین‌ماه به‌طور حتم موجب افزایش و تراکم سفرهای زیارتی در نوروز ۱۴۰۱ در مشهد مقدس خواهد شد.

وی گفت: البته نهادهای خدمت رسان اقدامات لازم را انجام خواهند داد اما باید پیش‌بینی درستی از میزان حضور زائران نوروزی در مشهد مقدس انجام شود.

سفر به مشهد ممنوعیتی ندارد

بلاتکلیفی مسافران از سفرها در حالی است که استاندار خراسان رضوی باوجود قرمز شدن رنگ بیش از ۲۵ شهر در این استان می‌گوید: در نوروز ۱۴۰۱ با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، میزبان زائران رضوی در استان خواهیم بود.

یعقوب علی نظری در جلسه ستاد پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا استان خراسان رضوی افزود: امسال چون بنا بر این نیست که در استان و شهرهای قرمز ممنوعیت اعمال شود، درنتیجه پذیرای حضور زائران خواهیم بود. وی با اشاره به این موضوع که به همین منظور ضمن تدوین پروتکل‌های بهداشتی ستاد استقبال از زائران تشکیل خواهد شد ادامه داد: در نوروز امسال ضمن تدوین پروتکل‌های بهداشتی، ستاد استقبال از زائران تشکیل خواهد شد.

وی بیان کرد: ضرورت دارد پروتکل‌های مخصوص ایام تعطیلات و ایام پایان سال در مشهد طبق فهرست مشخص تدوین و اجرا شود.

استاندار خراسان رضوی تأکید کرد: باوجوداینکه شیوع او میکرون زیاد شده و وارد موج ششم شیوع کرونا شده‌ایم، راهکار جلوگیری از این امر، تعطیلی گسترده نیست بلکه باید محدودیت‌های هوشمند را اعمال کنیم.

وی افزود: برای تجمع در اماکن مسقف، مجوز استفاده از ۳۰ درصد ظرفیت و حداکثر مدت ۱.۵ ساعت صادر خواهد شد و مهدویت‌های هوشمند در ترددها نیز باید مدنظر قرار گیرد.

اسکان مدارس در هاله ای ابهام

استفاده از فضاهای فرهنگی ازجمله مدارس یکی از پرطرفدارترین تقاضاهایی است که همه‌ساله و در ایام تعطیلات موردبحث بوده است.

درحالی‌که شمارش معکوس برای بستن کوله‌بار سفر و هم‌چنین برنامه‌ریزی خانواده‌ها برای سفر در نوروز ۱۴۰۱ آغاز شده است اما اسکان مسافران نوروزی در مدارس هنوز در هاله‌ای ابهام قراردارد و ظاهراً مسئولان تصمیمی در این رابطه اتخاذ نکردند.

در این رابطه از سخنگوی آموزش‌وپرورش خراسان رضوی می‌خواهیم تا پیرامون این موضوع و نجات مسافران احتمالی از سرگردانی اطلاعاتی را در اختیار ما قرار دهد.

مهدی مجیدی فر اظهار می‌کند: متأسفانه تا این لحظه هنوز تصمیم و یا دستورالعملی در این رابطه و مبنی بر اسکان مسافران و فرهنگیان در مدارس استان اتخاذ نشده است.

مدیر روابط عمومی آموزش‌وپرورش خراسان رضوی این موضوع را به چند روز آینده موکول کرده و می‌گوید: در صورت اتخاذ هرگونه تصمیم‌گیری لذا اطلاع‌رسانی لازم صورت خواهد گرفت.

راه‌اندازی سفرهای هوشمند

هرچند که مسئولان به‌اتفاق بر این باورند که در نوروز امسال حتی‌الامکان سفری صورت نپذیرد اما برخی از مسئولان و شهرهای مسافر پذیر در این راستا به دنبال هوشمند سازی و ساماندهی سفرهای نوروزی هستند.

حدود دو سال است که هشدار می‌دهند «سفر نروید» اما هر بار که محدودیت‌ها برداشته می‌شود حجم سفرهای مردم، مسئولان را شگفت‌زده می‌کند.

تکرار این وضعیت ناشی از نداشتن استراتژی برای «مدیریت سفر» و تکیه‌بر سیاستِ توصیه و هشدار است. در این مدت نیز تنها عامل بازدارنده و یا کنترل سفرها، اعمال تردد فقط برای خودروها و جریمه نقدی، تعطیلی مراکز اقامتی و پذیرایی، محدودیت ۶۰ درصدی مسافر برای حمل‌ونقل عمومی و استعلام بیماران کرونایی بوده که صرف‌نظر از چگونگی اجرای آن‌ها، به نظر می‌رسد بیشتر نقش سوپاپ را داشته تا راه‌کار، چون به‌محض برداشته شدن، انفجاری رخ‌داده است.

مضاف بر این، از ابتدای کرونا و هم‌زمان با محدود و ممنوع کردن سفرها این سؤال مطرح بود که آیا سیاست تحدید و تعطیلی به‌تنهایی برای کنترل کرونا و مدیریت سفر در وضع موجود کافی است، آیا نباید نظارت قوی‌تر شود، آیا هنوز وقت آن نشده محیط‌هایی مثل ساحل، ناوگان حمل‌ونقل، مراکز اقامتی و حتی سایت‌های توریستی، موزه‌ها، رستوران‌ها و سرویس‌های بهداشتی و نمازخانه‌های بین‌راهی برای دوران کرونا تجهیز و محکم‌تر از گذشته نظارت شوند و آموزش و آگاهی بیشتر شود؟

تدابیر ایمنی برای سفر های جاده ای

در همین رابطه معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی نیز از اندیشیده شدن تدابیر لازم برای سفر ایمن و مطمئن برای زائران در نوروز ۱۴۰۱ خبر داد.

جواد خدایی در کمیسیون ایمنی راه‌های استان خراسان رضوی اظهار کرد: هم‌زمان با ایام نوروز ۱۴۸ سامانه شناسایی تخلفات سرعت در جاده‌های استان رفع نقص شده و آماده بهره‌برداری می‌شود و علاوه بر آن ۱۶۰ تیم پلیس در این جاده‌ها مستقرشده و همراه با دستگاه‌های امدادی مسیرها را کنترل می‌کنند.

وی گفت: مسائل و مشکلات راه‌های این استان در ایام نوروز احصا و متناسب با شرایط هرکدام تدابیر لازم اتخاذشده است.

به‌منظور فرهنگ‌سازی برای انجام سفرهای ایمن و آگاهی رانندگان و شهروندان از وضعیت جاده‌ها در ایام نوروز، استودیوی ویژه خبری برای سفرهای نوروزی با همکاری صداوسیما در مرکز مدیریت راه‌های استان مستقرشده و مسائل مربوط به راه‌ها و هشدارهای پلیس و سایر موضوعات مرتبط را اطلاع‌رسانی خواهد کرد.

وی ادامه داد: به‌منظور کنترل و نظارت بیشتر بر عملکرد ناوگان حمل‌ونقل در ایام نوروز، عملکرد شرکت‌های مسافربری و حمل‌ونقل عمومی به‌صورت نامحسوس مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، همچنین ۱۵ گروه نظارتی در پایانه‌های مسافربری مشهد و چهار گروه نظارتی در جاده‌های منتهی به مشهد مستقر می‌شوند.

خدایی، تأمین روشنایی کامل جاده‌های منتهی به مشهد به‌ویژه جاده مشهد - نیشابور و تمدید خط‌کشی طولی جاده‌ها را از دیگر تمهیدات اندیشیده شده برای سفر ایمن مسافران نوروزی در خراسان رضوی برشمرد.

وی گفت: نقاط کور ازنظر آنتن دهی در جاده‌های خراسان رضوی شناسایی‌شده که برای رفع این نقص مقرر است، اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان ظرف مدت کوتاهی نسبت به رفع آن‌ها اقدام کند تا نقطه کور از این نظر در استان باقی نماند.

معاون استاندار خراسان رضوی افزود: مرکز فوریت‌های پزشکی استان نیز تمهیدات لازم را اندیشیده تا مدت‌زمان رسیدن اورژانس به محل حادثه را به حداقل ممکن برساند.