مصوبه جنجالی قانون بودجه در مورد تغییرات حقوق ورودی برخی از کالاها و مصوبه اخیر کارگروه هماهنگی سیاست های ارزی و تجاری درباره تهاتر ارز صادرات خشکبار با واردات موبایل، موجی از نگرانی درباره افت واردات و افزایش قیمت این کالا در ابتدای سال آینده را به همراه داشته است. اما بازار گوشی تلفن همراه در ابتدای ۱۴۰۱ به کدام سو خواهد رفت؟

کدام گوشی های موبایل سال آینده گران می شود؟/جدول
کلانشهر - در جریان مصوبه جنجالی قانون بودجه در مورد تغییرات حقوق ورودی کالا با تاکید بر حذف  ارز ٤٢٠٠ برای محاسبه حقوق ورودی و محاسبه با نرخ سامانه ای تی اس بانک مرکزی (نرخی نزدیک به بازار)، در مورد گوشی های بالای ٦٠٠ دلار نیز مصوب شد که حقوق ورودی گوشی موبایل به روش تجاری از هشت به ١٢ درصد افزایش یابد.

به تازگی نیز طی مصوبه کارگروه هماهنگی سیاست های ارزی و تجاری مقرر شد، تهاتر ارز صادرات خشکبار با واردات موبایل بالای سیصد دلار صورت گیرد. بدین ترتیب برای کل برند آیفون و سری های N و S و Z برند سامسونگ ارز نیمایی تخصیص داده نخواهد شد و این مدل‌ها از این پس با قیمت ارز آزاد ( اختلاف ۱۰ تا ۱۵ درصد با ارز نیما ) وارد کشور خواهند شد.

مجموع این اتفاقات موجب شد در بازار موبایل موجی از نگرانی درباره افت واردات و افزایش قیمت اتفاق بیفتد و شایعاتی نیز در پس آن مطرح شود که می تواند منتج به التهاب در بازار موبایل در روزهای پایان سال و ابتدای سال ۱۴۰۱ شود. 

هایده باقری پور، سرپرست دفتر فناوری اطلاعات گمرک، برای پایان دادن به شایعات و کاهش التهاب در بازار موبایل امروز با حضور در برنامه خبری اعلام کرد: محدودیتی برای واردات گوشی نیست اما گوشی های بالای ۶۰۰ دلار باید ۱۲ درصد تعرفه واردات بدهند.

وی تاکید کرد: فقط گوشی‌های زیر ۶۰۰ دلار باید ۶ درصد و گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار، ۱۲ درصد تعرفه واردات پرداخت کنند.

به این ترتیب گوشی‌های که شامل تعرفه ۱۲ درصدی و افزایش قیمت خواهند شد بیشتر مدل‌های جدول ذیل خواهد بود؛

لازم به ذکر است، براساس گزارش گمرک، طی ۱۲ ماهه سال ۹۹، حدود ۱۳ میلیون و ۴۹۲ هزار دستگاه گوشی تلفن همراه به ارزش بیش از دو میلیارد و ۴۳۶ میلیون دلار به رویه تجاری وارد کشور شده که نسبت به سال ۱۳۹۸ حدود ۲۰ درصد از نظر تعداد و ۶۹ درصد از نظر ارزش افزایش دارد. به عبارتی دیگر میزان واردات گوشی تلفن همراه در سال گذشته از نظر تعداد حدود دو میلیون و ۲۵۰ هزار دستگاه رشد کرده است. این در حالی است که در سال ۱۳۹۸ بالغ بر ۱۱ میلیون و ۲۴۴ هزار دستگاه و به ارزش یک میلیارد و ۴۴۲ میلیون دلار گوشی وارد شده بود.

همچنین در سال گذشته ۶۵۲ هزار دستگاه گوشی موبایل از طریق مسافری وارد شده است، بر این اساس در مجموع کل واردات گوشی تلفن همراه به طریق تجاری و مسافری را به ۱۴ میلیون و ۱۴۴ هزار دستگاه افزایش داده است که نسبت به سال ۱۳۹۸ حدود ۹۰۰ هزار دستگاه کاهش داشته است.

همچنین گزارش منتشر شده توسط انجمن واردکنندگان موبایل در ایران، نشان می‌دهد؛ طی هفت ماه اول سال ۱۴۰۰ حدود ۱۰ میلیون و ۵۷۰ هزار دستگاه موبایل به کشور وارد شده که از مدت مشابه سال قبل حدود ۲۰ درصد رشد داشته است.

در این بازه زمانی، رکورد بیشترین میزان واردات موبایل به خردادماه با آمار ۲ میلیون دستگاه تعلق دارد و پس از آن نیز بیشترین واردات در ماه‌های تیر و مهر انجام شده است.

طبق این گزارش، بیشترین میزان واردات به ترتیب به برندهای سامسونگ، شیائومی و نوکیا اختصاص دارد. در واقع در ۷ ماه نخست سال ۱۴۰۰ حدود ۵ میلیون و ۱۳۷ هزار و ۶۰۰ دستگاه موبایل سامسونگ، حدود ۳ میلیون و ۳۹۴ هزار و ۴۰۰ دستگاه موبایل شیائومی و حدود ۱ میلیون و ۳۶۵ هزار و ۱۰۰ دستگاه گوشی نوکیا به کشور وارد شد.

البته طی این بازه زمانی، واردات گوشی های هواوی نیز حدود ۱۲۵ هزار و ۷۰۰ دستگاه گزارش شده، اما با وجود رشد ۲۰ درصدی کل واردات موبایل به کشور، واردات برند هواوی طی سال ۱۴۰۰ به میزان چشمگیری افت کرده است.

نظر شما:

security code