این شهروند بعد از جراحی می‌تواند در ثبت احوال، نامی جدید و مردانه برای خود ثبت کند تا بعد از سال‌ها زندگی دوگانه و رنج‌آور مانند شهروندان عادی به زندگی ادامه دهد

رای قاضی گیلانی به نفع شهروند تراجنسیتی سیاهکلی برای جراحی از زن به مرد
اختصاصی کلانشهر- حسین عزیزی دادرس شعبه اول دادگاه عمومی(حقوقی) شهرستان سیاهکل رای مترقی به نفع یک شهروند تراجنسیتی(فردی که اندام جنسی منتسب به هویت جنسیتی خود را ندارد) صادر کرد.
براساس رای صادر شده از سوی این قاضی جوان بعد از مراجعه فردی که سال‌ها با چالش جنسیت بین زن و مرد مواجه بود بررسی‌های علمی و قضایی مختلفی صورت گرفت و در نهایت بعد از یک سال به نفع شهروند سیاهکلی که سال‌ها با دشواری‌های بسیار با اسم زنانه اما هویت مردانه مشغول زندگی و معاش بود رای صادر کرد تا امکان عمل جراحی برای او ایجاد شود. او بعد از جراحی می‌تواند در ثبت احوال، نامی جدید و مردانه برای خود ثبت کند تا بعد از سال‌ها زندگی دوگانه و رنج‌آور مانند شهروندان عادی به زندگی ادامه دهد.
قاضی عزیزی درباره رای صادره در پیج اینستاگرام خود توضیح داد: عرف، در تمام نظام‌های حقوقی، یکی از متهم‌ترین منابع حقوق است. ارزش و اهمیت عرف، زمانی هویدا می‌شود که در مقام رسیدگی به پرونده‌های قضایی، در خلال رویه قضایی به کمک دادرس می‌آید و حلقه اتصال و سلسله‌ای بین سه منبع از منابع مهم حقوق ( عرف، رویه_قضایی و قانون ) ایجاد می‌کند.

در نظام حقوقی ایران، منبع چهارمی به عنوان فقه نیز وجود دارد که قوانین ما به موجب اصل چهارم قانون اساسی، بر آن اساس است. فقه در موضوعاتی که قانون دچار خلأ می‌شود، به کمک آمده و مسائل مستحدثه را با استمساک از فتاوای معتبر، روایات، آیات و قواعد فقهی حل و فصل می‌کند.

موضوع دادنامه فوق، از جمله مسائلی است که در جامعه به وفور مشاهده می‌شود. افرادی که بدون اختیار، در موقعیتی قرار دارند که لذت زندگی را از آن‌ها سلب کرده و بعضا مورد تمسخر یا آزار و اذیت قرار می‌گیرند.

آزادی اراده اشخاص در جمع با قوانین موجود و منابع فوق الذکر، ایجاب می‌کند خواسته این افراد محترم شمرده شده و رویه قضایی، بنایی را پایه‌ریزی نماید تا به حقوق این اشخاص، خدشه‌ای وارد نشود.

همواره از نظرات سازنده همراهان عزیز، بهره بردم و می‌کوشم تا در آینده، با درنظر گرفتن آن‌ها، نکات و ایرادات مرتفع شود. پس نظرات خود را بیان نمایید.

نظر شما:

security code