میانگین مالکیت باغات استان کوچک است

نیم هکتار میزان متوسط مالکیت عرصه باغی گیلان


۱۴۰۰/۱۲/۱۱ - ۱۱:۴۴ | کد خبر: ۱۹۲۸۸ چاپ

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: میزان متوسط مالکیت عرصه باغی استان در حد نیم هکتار است.

نیم هکتار میزان متوسط مالکیت عرصه باغی گیلان
کلانشهر - منوچهر پارسافر افزود :با بیان اینکه حوزه باغبانی گیلان به لحاظ تنوع محصول، ویژگی‌ها و استعدادهای اقلیمی از ارزآورترین فعالیت‌های کشاورزی استان، اظهار کرد: گیلان در بخش تولیدات باغبانی از ظرفیت‌های ارزشمندی نظیر محصولات گلخانه‌ای، مرکبات و کیوی، فندق، زیتون گیاهان دارویی و ... برخوردار است.

وی با بیان اینکه میانگین مالکیت باغات استان کوچک است، گفت: به طور متوسط میانگین مالکیت باغات در گیلان نیم هکتار است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گیلان به صدور شناسنامه باغات و هویت‌بخشی به مبادی تولید محصولات باغبانی اشاره کرد و گفت: در سالها گذشته شناسنامه دار کردن باغات زیتون در رودبار و باغات مرکبات در رودسر صورت گرفت و اخیرا با توجه به فعالیت های صادراتی جدید این امر بیش از گذشته مورد تاکید است.

وی گفت: با توجه به مقررات جدید بین‌المللی که از ابتدای سال جاری برای تمامی صادرکنندگان محصولات کشاورزی لازم ‌الاجرا شده، وجود سیستم پایش مبادی تولید محصولات، شرط الزامی برای برندسازی و صادرات این‌گونه تولیدات به حساب می‌آید.

معاون امور باغبانی سازمان جها کشاورزی گیلان افزود: هویت‌بخشی یکپارچه و ایجاد ارتباط مؤثر و پایدار با تولیدکنندگان زیربخش باغبانی با اهداف مهمی همچون تدوین بانک جامع اطلاعاتی محصولات باغبانی، ثبت و پایش مبدا تولید محصولات، کنترل باقیمانده آثار سموم شیمیایی و ارتقای کمی و کیفی صادرات محصولات باغبانی و به طور کلی اعمال مدیریت جامع در حوزه محصولات باغبانی از جمله راهبردهای اصلی جهاد کشاورزی در این طرح است.

وی با بیان اینکه با شناسنامه دار کردن باغات خدمات به باغداران نیز به صورت شایسته تر انجام خواهد شد، گفت: در نحوه اجرای طرح شناسنامه‌دار کردن باغات از ظرفیت بخش خصوصی نیز استفاده خواهیم کرد.

پارسافر خاطرنشان کرد: گیلان دارای ۱۱۵ هزار هکتار مساحت باغات است و سالانه ۶۷۵ هزار تن محصولات باغی تولید می شود. ۲۶ هزار نفر بهره بردار دارد و کیوی مهمترین محصولات باغی استراتژیک گیلان است.

نظر شما:

security code