محققان هلندی در یک پژوهش جدید و جالب، ضمن اشاره به اهمیت تولید پروتئین خوراکی از حشرات، بر نقش مهم استفاده از بقایای پرورش این موجودات برای بهبود کشت و کار محصولات کشاورزی و پایدارسازی بهتر محیط زیست تاکید کرده اند

فواید باور نکردنی افزودن حشرات به رژیم غذایی
کلانشهر - دانشمندان، مدت ها است که می دانند حشرات، یک منبع عالی پروتئین برای انسان هستند و قادرند نقش مهم و قابل توجهی را در تامین غذای انسان ها ایفا نمایند. اما بررسی های جدید آنان نشان داده که چنین اقدامی، یعنی پرورش حشرات به منظور تامین نیازهای غذایی، می تواند اثرات پایدارسازی مهمی را برای محیط زیست از طریق تاثیر مثبت در حوزه کشت و کار گیاهان زراعی داشته باشد.

محققان دانشگاه واگنینگن هلند، اشاره دارند که فرایند تکثیر و تولید حشرات به عنوان غذا و خوراک انسانی، مثل هر فرایند دیگری، ضایعات مخصوص به خود را دارد و این ضایعات می توانند برای رشد، سلامت و انعطاف‌پذیری گیاهان مورد استفاده قرار گیرند.

به گفته این دانشمندان، بقایای حاصل از تولید حشرات به دو شکل اصلی به دست می‌آید: اگزویا، یعنی اسکلت‌های بیرونی که پس از پوست‌اندازی حشرات باقی می‌مانند، و فراس که اساساً به مدفوع حشرات و غذاهای مصرف‌نشده آن ها اشاره دارد این مواد، هنگامی که به خاک اضافه شوند، باعث رشد و سلامت گیاه می شوند. مدفوع حشرات غنی از نیتروژن است و می تواند به عنوان یک ماده مغذی برای رشد گیاه مطرح باشد، اما در بیشتر خاک ها کمیاب است. بنابراین، اغلب به کودهای مصنوعی اضافه می شود.

اسکلت بیرونی حشرات نیز سرشار از کیتین است. این ماده، پلیمری طبیعی است که هضم آن برای اکثر موجودات سخت است. با این حال، به گفته محققان هلندی، مجموعه‌ای از باکتری‌ها وجود دارند که می‌توانند کیتین را متابولیزه کنند. این میکروب‌ها به گیاهان کمک می‌کنند تا در برابر بیماری‌ها و آفات انعطاف‌پذیرتر شوند. ضمنا هنگامی که اگزویا به خاک اضافه می شود، جمعیت باکتری های مفید افزایش می یابد.

این محققان، استفاده از محصولات جانبی پرورش حشرات را در کشت و کار محصولات کشاورزی، گامی جدید به سوی یک سیستم غذایی دایره ای می دانند که در آن ضایعات بسیار کمی وجود دارد.

در این سیستم، حشرات از جریان های زباله حاصل از کشاورزی یا تولید مواد غذایی تغذیه می شوند و سپس آن ها، غذا را برای انسان فراهم می کنند. در ادامه، استفاده از بقایای تولید حشرات برای تقویت رشد محصول می تواند این دایره را کامل کند.

اجرا کنندگان این فعالیت پژوهشی اظهار داشته اند: برای تولید یک کیلوگرم گوشت گاو تقریباً 25 کیلوگرم علف نیاز است. اما همین مقدار علف می تواند ده برابر پروتئین خوراکی را از طریق حشرات تولید کند. این موضوع به دلیل نرخ تبدیل بالاتر حشرات است، چراکه تا 90 درصد از توده بدن یک حشره خوراکی است، در حالی که تنها 40 درصد از کل بدن یک گاو را می توان به عنوان غذا مصرف نمود.

این یافته های علمی که بار دیگر بر اهمیت روی آوردن انسان به حشرات به عنوان یک منبع پروتئینی مهم تاکید دارند، در نشریه Trends in Plant Science منتشر شده اند.