دردهایی که مطب های کوچک و بلندترین ساختمان رشت به جان بیماران می نشاند

چرا برخی پزشکان در رشت برای حقوق بیماران احترام قائل نیستند


۱۴۰۰/۱۲/۱۴ - ۲۲:۰۱ | کد خبر: ۱۹۳۷۸ چاپ

منشی‌های مطب پزشکان و مراکز درمانی رشت هم معضلاتی به این لیست می‌افزایند. چون عموماً به هر بیماری که برای ویزیت تماس می‌گیرد ساعت ۴ عصر یا ۵ پیشنهاد می‌شود. موضوعی که باعث حضور پرتعداد بیماران در اتاق‌های انتظار کوچک به مدت ۳تا ۴ ساعت می‌شود.کرونا هم در اغلب مراکز پزشکی دولتی و خصوصی رشت شوخی‌ای بیش نیست.طبق قانون نانوشته، بیماران در اتاقک‌های کوچک و بدون تهویه‌ی مناسب ساعت‌ها کنار هم بنشینند کرونا منتقل نمی‌شود. فقط بیماران هنگام حضور در اتاق معاینه و یا انجام خدمات تشخیصی باید فاصله لازم را با کادر پزشکی حفظ کنند

چرا برخی پزشکان در رشت برای حقوق بیماران احترام قائل نیستند
اختصاصی کلانشهریکی از مشکلات بیماران در رشت،حضور پزشکان در ساختمان‌های نامناسب است. تعداد زیادی از متخصصان مشهور شهر، ساختمان‌هایی را برای ویزیت بیماران به عنوان مطب انتخاب کرده‌اند که عموماً کوچکند و داشتن امکاناتی مانند آسانسور،پارکینگ و یا جای پارک مناسب و حتی توقف کوتاه وسیله نقلیه همراه بیمار مقابل ساختمان هم جزء دغدغه‌های آخر پزشکان است. همچنین است بی‌توجهی به بیماران دارای مشکلات حرکتی و یا ناتوان شده براثر بیماری و جراحی کرده. عدم بهره‌مندی از امکانات ابتدایی در بعضی مطب‌ها و یا مراکز سونوگرافی و گرافی‌های دیگر هم در نوع خود از عجایب کمبود‌های رشت است. مانند عدم وجود آسانسور و یا توالت فرنگی در یکی از مشهورترین مراکز سونوگرافی رشت که بیش از ۹۰درصد مراجعینش زنان باردار هستند که در بین‌شان زنانی با ریسک بارداری بالا هم حضور دارند. در حالی که در ماه صد‌ها زن باردار به این مرکز مراجعه می‌کنند و با پرداخت هزینه‌های بالا ساعت‌ها برای انجام سونوگرافی منتظر می‌مانند اما نه تنها خبری از توالت فرنگی نیست که سرویس بهداشتی مستقر در مرکز هم مراجعه‌کننده را به یاد توالت‌های بین راهی دهه ۶۰ می‌اندازد.

طی سال‌های اخیر با افتتاح ساختمان‌هایی مانند ساختمان پزشکان دانا، پارس، قائم و مجتمع درمانی پزشکان آتیه رشت این‌امیدواری ایجاد شد که شاید نگاه پزشکان و یا مدیرانی که کار‌های اجرایی پزشکان را برعهده دارند کمی به سمت نیاز‌های بیماران هم معطوف شده و بیماران و همراهانشان می‌توانند برای پیگیری درمان خود در ساختمان‌هایی با حداقل امکانات حضور پیدا کنند.

اما با گذشت زمان روشن شده که در اغلب ساختمان‌های جدید هم نیاز‌های بیماران در اولویت آخر بوده و القابی مانند مدرن‌ترین ساختمان، بزرگترین مجتمع پزشکان شمال کشور و... هم عموماً تبلیغی بیش نیست. به طور مثال مجتمع درمانی پزشکان آتیه رشت با ۷۳ واحد و ۱۳ طبقه در ظاهر امر استاندار‌های تعبیه آسانسور را رعایت کرده است.

اما واقعیت امر چیز دیگری است. کافیست فردی از ساعت ۱۴ تا حوالی ساعت ۲۲ شب مقابل این ساختمان عبور کند؛ تقریباً زمانی نیست که با صف چند لایه برای آسانسور مواجه نشود. چرا؟ چون در این ساختمان علاوه بر آزمایشگاه، واحدMRI، داروخانه و فیزیوتراپی، مطب پزشکان مشهوری هم هست که به طور میانگین بعضی از آن‌ها روزانه بیش از ۵۰ بیمار و گاه بیشتر را ویزیت می‌کنند. اکثر بیماران دست کم دارای یک همراه هم هستند. حسابی سرانگشتی به ما نشان می‌دهد که روزانه بیش از۴تا ۵هزار نفر در بلندترین ساختمان رشت تردد می‌کنند. تعدادی از بیماران به دلیل مشکلات قلبی، جراحی‌های مختلف، افرادی با عصا و واکر و ویلچر و... هستند که توان استفاده از پله‌های غیراستاندارد ساختمان را ندارند و باید گاه تا ۳۰دقیقه در صف بمانند تا آسانسور نامتناسب ساختمان، بیماران را به طبقات بالا برساند و برگردد.

آیا پزشکان مستقر در ساختمان از این مشکلات مطلع هستند؟ شاید آسانسور برانکارد بَر و آسانسور‌های خودرو بَر تعبیه شده در ساختمان که از سوی پزشکان استفاده می‌شود آن‌ها را قانع کرده ساختمانی که برای دایر کردن مطب‌شان اختیار کرده‌اند برای بیماران هم عالی است.

همچنین به نظر می‌رسد شماری از پزشکان مشهور هم مانند مسئولان در ایران، راه آمد و شد خود را از شهروندان جدا کرده‌اند و نهایت تلاش خود را برای ندیدن آن‌ها و مشکلاتشان به کار می‌گیرند.

منشی‌های مطب پزشکان و مراکز درمانی رشت هم معضلاتی به این لیست می‌افزایند. چون عموماً به هر بیماری که برای تعین وقت ویزیت تماس می‌گیرد ساعت ۴ عصر یا ۵ پیشنهاد می‌شود. موضوعی که باعث حضور پرتعداد بیماران در اتاق‌های انتظار کوچک به مدت ۳تا ۴ ساعت می‌شود.کرونا هم در اغلب مراکز پزشکی دولتی و خصوصی رشت شوخی‌ای بیش نیست.طبق قانون نانوشته، بیماران در اتاقک‌های کوچک و بدون تهویه‌ی مناسب ساعت‌ها کنار هم بنشینند کرونا منتقل نمی‌شود. فقط بیماران هنگام حضور در اتاق معاینه و یا انجام خدمات تشخیصی باید فاصله لازم را با کادر پزشکی حفظ کنند.

پاسخ به چرایی‌های این سوالات دشوار است. از کمبود متخصص خوب تا فوق ارزشمند بودن وقت آقا یا خانم دکتر و کلاس کاری ازدحام بیمار در مطب که در نگاه مراجعه‌کننده‌های جدید تبلیغی برای کار خوب پزشک است را می‌توان مثال زد.

هر چه که هست در کنار عدم وجود یک بیمارستان جامع دولتی مناسب در رشت، بیماران شاهد کمبود پزشکان متخصص خوب و حضور اغلب پزشکان و خدمات پزشکی در ساختمان‌های نامناسب هستند. موضوعی که نشان می‌دهد «منشور حقوق بیمار» که بر در و دیوار مراکز درمانی و مطب‌ها نصب شده شعاری بیش نیست.