اولین اجرای ارکستر فیلارمونیک ایران ۴ روز دیگر

حسین علیزاده: تسلیم نمی شویم


۱۳۹۸/۰۲/۰۸ - ۱۳:۵۳ | کد خبر: ۱۹۴۷ چاپ
حسین علیزاده: تسلیم نمی شویم

نشست خبری انجمن فیلارمونیک ایران (دوستداران موسیقی) صبح یکشنبه (هشتم اردیبهشت ماه) در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد. در این نشست اعلام شد که ارکستر فیلارمونیک ایران اولین اجرای صحنه‌ای خود را با نام کوارتت فیلارمونیک تهران، ۱۲ اردیبهشت روی صحنه می‌برد.

به گزارش پایگاه خبری کلانشهر و به نقل از ایسنا، در ابتدای نشست شهرداد میرزایی (رئیس انجمن و عضو هیأت امنا) در سخنانی با بیان اینکه انجمن فیلارمونیک ایران یک انجمن مردم‌نهاد است، گفت: این انجمن‌ها در همه جای دنیا ارکسترهای خودشان را دارند. انجمن دوستداران موسیقی است که اجراهای مورد نظر مردم را با کیفیت شکل می‌دهد. انجمن هیأت امنای مشخص خودش را دارد. اولین اجرای صحنه‌ای را با نام کوارتت فیلارمونیک تهران ۱۲ اردیبهشت روی صحنه می‌برد. سایت انجمن فعال خواهد بود و همه مردم می‌توانند به عنوان عضوی از انجمن تلاش و زمینه فعالیت را فراهم کنند.

در ادامه شریف لطفی (عضو هیأت امنا) با بیان اینکه شناخت جهانی از واژه فیلارمونیک وجود دارد، اظهار کرد: صحبت سر واژه فیلارمونیک است که شاید مردم آنچنان با آن مأنوس نباشند. کارکرد فیلارمونیک‌ها صرفاً اجرای صحنه‌ای نیست. آن‌ها مراکز آموزشی دارند که به تبع انجمن که مردم‌نهاد است و اتکای دولتی ندارد می‌تواند کلاس‌های موسیقی ترتیب بدهد. در اساسنامه انجمن ما هم این موضوع مد نظر قرار گرفته است که امیدواریم در سال‌های آینده بتوانیم این کار را انجام بدهیم.

سپس حسین علیزاده (عضو هیأت امنا) در سخنانی گفت: انجمن فیلارمونیک به سنتی در جهان تبدیل شده است. موسیقی و هنر بدویه‌ای است که از دل مردم بیرون آمده است. در کشورهای پیشرفته همکاری‌ای همیشه بین مردم و ارگان‌های دولتی وجود دارد و ارگان‌ها ضد هنر عمل نمی‌کنند. در کارهای تشکیلاتی و جمعی موسیقی بودجه اهمیت دارد. در کشورهایی که موسیقی و هنر ابزار تبلیغات شوند باعث تنزل موسیقی می‌شود.

او ادامه داد: به غلط شنیده می‌شود مردم فقط موسیقی تفننی دوست دارند. در کشورهای پیشرفته دولت مالیات می‌گیرد موظف است به هنر کمک کند. در این کشورها مردم تشکیلاتی درست کردند که دسترنج خود را به هنر بدهند تا بماند.

علیزاده گفت: کشور ما تشنه یک حمایت مردمی است. آگاهی لازم به مردم که باید از چه چیزی حمایت کنند کم است. نمی‌خواهم مرزبندی کنم در موسیقی اما جنبه هنری موسیقی در کشور ما صدمه می‌خورد. انجمن فیلارمونیک از کلیه مردمی که علاقه‌مند هستند موسیقی هنری جریان داشته باشد دعوت می‌کند. انجمن از موسیقی‌ای که دارای ارزش هنری باشد حمایت می‌کند.

این هنرمند اضافه کرد: ما بیش از اندازه موسیقی سرگرم‌کننده داریم. ما هنری نداریم که از تفکر زاییده نشود. انجمن فیلارمونیک سنتی است جهانی برای ارتقا و حفظ هنر و ارتقای فرهنگ مردم.

شهرداد میرزایی+فیلارمونیک +موسیقی + فرهنگسرای ارسباران+  احمد پژمان‌+شریف لطفی+حسین علیزاده+ بتول قنبری مهر

سپس بتول قنبری‌مهر (عضو هیأت امنا) گفت: زمانی که جوان بودم و در هنرستان تحصیل می‌کردیم دسترسی به موسیقی خیلی مشکل بود اما کنسرت‌هایی می‌رفتیم که انجمن فیلارمونیک تدارک می‌دید و به دانش ما اضافه می‌کرد. از هنرمندان جوان و از گروه‌هایی که فعالیت می‌کنند دعوت می‌کنم به زیر چتر انجمن بیایند قطعاً به نتایج خوبی می‌رسید.

در ادامه علیزاده بیان کرد: تجربه تمام اتفاقاتی که داریم دلیل نمی‌شود تسلیم شویم و تلاشی نکنیم. ما به این تلاش ادامه می‌دهیم. پشتیبانی مردمی شاید در ظاهر یک شعار باشد اما مردم آگاه وقتی پشت جریانی قرار بگیرند. امید چاشنی ماست که باید برایش تلاش کرد. البته نمی‌توانیم به شما تضمین بدهیم.

او بیان کرد: اگر هرکسی کار خودش را انجام بدهد بخش عمده‌ای از کارها انجام می‌شود. کجا کار امیدوارانه می‌کنیم؟ راه دشوار به راحتی به دست نمی‌آید. کشوری که این همه پتانسیل دارد فقط برنامه‌ریزی درست باشد نمونه عجیبی در دنیا می‌شود.

سپس میرزایی اظهار کرد: این انجمن فعالیت صنفی ندارد و در سه حوزه آموزش پژوهش و اجرا فعالیت‌ها تعریف شده است. در این انجمن طرحی برای ارکستر فیلارمونیک ایرانی تهیه شده است.

او ادامه داد: خیلی از فعالیت‌های در حال حاضر در قالب حق عضویت است. الگوهایی هست که از مراکز تجاری بزرگ کمک می‌گیرند. فرآیند ثبت انجمن چهار سال زمان برد اما در کل تصورمان این است در بخش عمومی و خصوصی اقبال وجود دارد.

 احمد پژمان‌، شریف لطفی، حسین علیزاده، بتول قنبری مهر، شهرداد میرزایی هیأت مؤسس و امنا، شهرداد میرزایی مدیرعامل، بهرام جمالی قائم مقام، فواد قهرمانی خزانه دار، فریده ثمربخش و امیرحسین نجفی بازرسان اعضای این انجمن را تشکیل می‌دهند.