خبر تغییر ساعت از سوی مجلس تکذیب شد


۱۴۰۰/۱۲/۱۹ - ۱۱:۳۳ | کد خبر: ۱۹۵۳۳ چاپ

براین اساس از سال ۱۴۰۱ ساعت قدیم و جدید وجود نخواهد داشت و از اول فروردین ماه لازم نیست مردم ساعت‌ها را یک ساعت جلو بکشند و پایان نیمه نخست سال، آن را به عقب برگردانند.

خبر تغییر ساعت از سوی مجلس تکذیب شد
کلانشهر: عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی از لغو قانون «تغییر ساعت» خبر داد.
ابوالفضل ابوترابی، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: با موافقت نمایندگان مجلس شورای اسلامی، قانون «تغییر ساعت» لغو شد.

 به گفته عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی،براساس نظر کارشناسان تغییر ساعت توجیه اقتصادی نداشته و مضرات زیادی نیز دارد.براین اساس از سال ۱۴۰۱ ساعت قدیم و جدید وجود نخواهد داشت و از اول فروردین ماه لازم نیست مردم ساعت‌ها را یک ساعت جلو بکشند و پایان نیمه نخست سال، آن را به عقب برگردانند.

ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف آباد در مجلس پیشتر با بیان اینکه قانون تغییر ساعت رسمی کشور در سال ۱۳۸۶ بر اساس طرح فرانسوی‌ها در قرن هجدهم، از سوی مجلس هشتم تصویب شده بود، افزود: فرانسوی‌ها آن زمان با تغییر ساعت رسمی کشورشان قصد صرفه جویی در مصرف انرژی و به حداقل رساندن کاهش اتلاف انرژی داشتند، برخی از کشور‌های اروپایی به واسطه مسائل اقتصادی معتقد بودند که زود خوابیدن و سرکار رفتن موجب صرف جویی در مصرف انرژی می‌شود.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها افزود: اروپایی‌ها ۱۵ سال پیش طرح فرانسوی‌ها را به قانون تبدیل کردند که بر اساس آن در شش ماهه اول سال نیم ساعت ساعت‌ها به جلو کشیده شود و در شش ماه دوم در سر جای سابق خود بر می‌گردد.

وی افزود:اما مطالعات اروپایی‌ها نشان داد نه تنها اجرای قانون تغییر ساعت رسمی منجر به بهبود شاخص‌های اقتصادی آن‌ها نشده، بلکه تبعات فرهنگی، اجتماعی و فیزیولوژی شده است، به طوری که مردم با مشکلات روحی و روانی دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی همچنین گفت:دو سال است که دیگر قانون تغییر ساعت رسمی در اروپا اجرا نمی‌شود، بر اساس مطالعاتی که در ایران نیز صورت گرفت کارشناسان به این نتیجه رسیدند که اجرای قانون تغییر ساعت رسمی کشور موجب به هم خوردن سیستم بدن می‌شود و تبعات روحی و روانی برای مردم به همراه دارد، برای همین باید زمان مانند گذشته ثابت بماند.

عضو کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس با ابراز امیدواری نسبت به رای آوردن این طرح در مجلس افزود: مبنای حرکتی که مجلس شورای اسلامی درباره تغییر ساعت در نیمه اول و دوم سال دارد، حاصل مطالعه علمی بوده و همه تلاش بهارستانی‌ها این است که تا قبل از پایان سال جاری این طرح تصویب شود.

 *پی نوشت:

طرحی درباره تغییر ساعت در مجلس تصویب نشده است

ساعتی بعد از انتشار خبر عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس تاکید کرد: طرحی درباره تغییر ساعت در مجلس تصویب نشده است.

ابوالفضل ابوترابی  در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، تاکید کرد: مطلب نقل شده به نقل از من مبنی بر اینکه در سال ۱۴۰۱ تغییر ساعت رسمی کشور را نخواهیم داشت و این موضوع لغو شده، صحیح نیست.

نماینده مردم نجف آباد در مجلس توضیح داد: هنوز چیزی در مجلس تصویب نشده و این موضوع احتمالا هفته آینده در نوبت دستورکار صحن مجلس خواهد بود.

نظر شما:

security code