مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ممنوع


۱۴۰۰/۱۲/۲۱ - ۰۸:۵۵ | کد خبر: ۱۹۵۷۱ چاپ

محققان کشور با انجام پژوهشی اعلام کردند که باید از مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک‌ها اجتناب شود.

مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ممنوع
کلانشهر : در این مطالعه محققان دانشگاه علوم پزشکی مشهد، آنتی بیوتیک "کلیندامایسین" را که یکی از داروهای مفید بر ضد عفونت‌ها است، مورد آزمایش قرار دادند و اثر آن را بر روی انواع مختلفی از میکروب‌های بیماری زا ارزیابی کردند. 

نتیجه نشان داد: به علت استفاده‌ بیش از حد از آنتی بیوتیک‌ها، بعضی از میکروب‌ها به تدریج در حال مقاوم شدن به این داروها هستند و در صورتی که این موضوع ادامه یابد، در آینده دیگر قابل استفاده نخواهند بود و در نتیجه پزشکان برای درمان عفونت‌ها باید به دنبال آنتی بیوتیک‌های جدید باشند که ساخت آن‌ها بسیار دشوار است. با توجه به این موضوع تمامی مردم باید دقت کافی را در استفاده از آنتی بیوتیک‌ها داشته باشند و از مصرف خودسرانه آن‌ها خودداری کنند.

نتایج این پژوهش که توسط  کیارش قزوینی انجام شده، هم توسط پزشکان در بالین بیمار و هم توسط پژوهشگرانی که بخواهند در آینده روند تغییرات مقاومت آنتی بیوتیک‌ها را بررسی کنند قابل استفاده است. پزشکان می‌توانند برای تجویز منطقی‌تر آنتی بیوتیک‌ها به نتایج این مطالعه توجه کنند و پژوهشگران نیز قادر به انجام مقایسه بین نتایج این مطالعه و نتایج مطالعات آینده خواهند بود تا روند تغییرات مقاومت‌های آنتی بیوتیکی را ارزیابی کنند.