ادامه رفتار های خطرناک در آستانه چهارشنبه سوری باز هم فاجعه آفرید؛

ترقه ۲ دست نوجوان ۱۳ ساله را قطع کرد


۱۴۰۰/۱۲/۲۱ - ۱۷:۱۴ | کد خبر: ۱۹۵۹۵ چاپ

 اینکه در سال ده‌ها نفر در ایران نابینا شوند و دست و پای خود را از دست بدهند و پوست بدنشان به دلیل سوختگی نابود شود و حتی خانواده‌ها فرزندانشان را از دست بدهند صرفاً به این دلیل که قرار است آیینی به نام چهارشنبه سوریِ کاملاً تحریف شده را پاس بدارند هر نامی داشته باشد قطعاً فرهنگ دوستی ایران باستان و ملی گرایی نیست.

ترقه ۲ دست نوجوان ۱۳ ساله را قطع کرد
اختصاصی کلانشهر :در خبر‌های امروز آمده است که یک نوجوان شیرازی در حین درست کردن ترقه دچار سانحه شد و دستان خود را از دست داد.

دکتر محمدجواد مرادیان رئیس اورژانس فارس توضیح داد:متأسفانه در این حادثه نوجوان ۱۳ ساله دو دست خود را از دست داد و از ناحیه گردن نیز دچار آسیب جدی شد.

دکتر مرادیان با اشاره به وخامت حال مصدوم، گفت: خانواده‌ها باید هشدار‌ها را جدی بگیرند و بر رفتار جوانان و نوجوانان خود به شدت نظارت داشته باشند در غیر این صورت ما دوباره شاهد حوادث تلخی از این دست خواهیم بود.

آیا این موضوع تنها حادثه از این دست در آستانه رسم چهارشنبه سوری در ایران است؟ خیر.

طی روز‌های گذشته خبر‌های زیادی از این دست مانند سال‌های گذشته منتشر شده است. طی سال‌های گذشته در آستانه آخرین چهارشنبه سال روال عجیبی در سراسر ایران حاکم می‌شود. جایی که عده‌ای از کودکان، نوجوانان و جوانان با استفاده از اقلام پرسروصدا و ترکیب انواع مواد شیمایی آتش‌زا و منفجره ظاهرا در صدد برپایی «جشن چهارشنبه سوری» بر می‌آیند. استفاده از مواد منجره برای برپایی چهارشنبه سوری در هیچ یک از منابع تاریخی ایران وجود ندارد. اما همچنان شمار قابل توجهی از نوجوانان و جوانان ایران چند روز مانده به چهارشنبه آخر سال تا روز چهارشنبه سوری علاوه بر خطر انداختن جان خود، باعث آسیب‌های مالی و جانی غیر قابل جبران برای رهگذران و حتی مرگ آن‌ها می‌شوند. بیمارستان‌های ایران هم در یک هفته آخر سال شاهد حضور افرادی می‌شود که براثر حوادث به نام چهارشنبه سوری دچار سوختگی، قطع عضو و نابینایی و حتی فوت می‌شوند.

این حوادث در حالی ادامه دارد که استفاده از این مواد در ایران ممنوع است و هر سال پلیس ده‌ها تَن از مجرمانی که درصدد ترکیب این مواد با یکدیگر هستند را بازداشت می‌کند.

براساس آمار ۷۰ درصد از مصدومان و فوتی‌های چهارشنبه سوری را کودکان و نوجوانان ۶ تا ۲۰ ساله تشکیل می‌دهند.

فعالان پزشکی، آتش نشانی و پلیس بار‌ها هشدار داده‌اند که چیزی تحت عنوان ترقه استاندارد نداریم و ترقه‌هایی که حتی آتش به پا نمی‌کنند هم به دلیل صدا‌های ناهنجار زیاد، باعث آسیب‌های جدی به گوش و سیستم عصبی افراد می‌شوند.

اینکه چگونه طی سال‌های گذشته، مدارس، رسانه‌های پرتعداد، خانواده‌ها و نیروی انتظامی موفق نشده‌اند موضوعی به سادگی اما اهمیت خطر جانی هنگام استفاده از بعضی مواد منجره را برای کودکان و نوجوانان تبیین کنند در نوع خود پدیده‌ای عجیب در جهان است. اینکه در سال ده‌ها نفر در ایران نابینا شوند و دست و پای خود را از دست بدهند و پوست بدنشان به دلیل سوختگی نابود شود و حتی خانواده‌ها فرزندانشان را از دست بدهند صرفاً به این دلیل که قرار است آیینی به نام چهارشنبه سوریِ کاملاً تحریف شده را پاس بدارند هر نامی داشته باشد قطعاً فرهنگ دوستی ایران باستان و ملی گرایی نیست.

نظر شما:

security code