جوجه تیغی ها از محافظان مهم محصولات کشاورزی رشت

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رشت گفت: کشاورزان و باغداران باید نسبت به جوجه تیغی ها توجه خاطر بیشتری داشته باشند.

به گزارش پایگاه خبری کلانشهر و به نقل از ایسنا، حمزه عشوری با بیان اینکه جوجه تیغی‌ها مفید و نوعی آفت‌کش و مبارز طبیعی با آفات مزارع و باغات به‌شمار آمده و در مزارع و باغات حشرات و لارو آنها را خورده و از بین می‌برند، گفت: کشاورزان و باغداران باید به این گونه از موجودات توجه خاطر بیشتری داشته و نسبت به حفظ زیستگاه و خود آنها جدیت بیشتری داشته باشند.

وی افزود: جوجه‌تیغی با تشی متفاوت بوده و تفاوت آنها به اینصورت است که جوجه تیغی پستانداری از خانواده خارپشت ها بوده که عمده غذای آنها حشرات، حلزون‌ها، کرم ها و حتی مار است، سر و جثه کوچکی داشته و به زحمت به یک و نیم کیلوگرم می‌رسند. اما تشی پستانداری از خانواده جوندگان هستند که از ریشه‌ها و ساقه و برگ و گل و دانه و میوه گیاهان و درخت ها تغذیه می‌کنند، سر و جثه نسبتاً بزرگی داشته و وزن آنها بین ۱۱ تا ۲۵ کیلوگرم در مناطق مختلف میرسد.

عشوری با بیان اینکه حفاظت از خارپشت‌ها و جوجه تیغی در  رشت افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: امروز دوستداران طبیعت و حیات‌وحش دو سر جوجه تیغی را که در اطراف خشکبیجار پیدا کرده بودند سپس به اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رشت اطلاع دادند.

وی تصریح کرد: مامورین یگان حفاظت اداره رشت به محل اعزام و جوجه تیغی را از آنها تحویل گرفتند.

حمزه عشوری اضافه کرد: پس از تحویل گرفتن جوجه تیغی نسبت به رهاسازی آن در محیط مناسب زندگی آن اقدام شد.