مواد مخدر و روانگردان از گذشته تاکنون بلای جان جوامع بوده‌اند و از آنجا که معمولا تجارت آن جزء تجارت‌های پرسود در دنیاست، تنوع این مواد و شیوه‌های قاچاق و توزیع آن روز به روز جدیدتر و به‌روزتر می‌شود. در خصوص مواد مخدر، ایران نیز سیاست جنایی خود را دارد و تا حد مجازات اعدام نیز در جرایم مرتبط با مواد مخدر پیش‌بینی شده است که در ادامه بررسی می‌کنیم.

نگهداری و معامله چه مقدار تریاک و هرویین اعدام دارد؟
کلانشهر : طبق ماده ۴ قانون مبارزه با مواد مخدر هر کس بیش از ۵ کیلوگرم بنگ، چرس، گراس، تریاک، شیره، سوخته، تفاله تریاک یا دیگر مواد مخدر یا روان‌گردان‌های صنعتی غیردارویی را به هر نحو وارد، صادر، تولید و توزیع کند یا بفروشد یا حتی صرفا در معرض فروش قرار دهد، به اعدام و مصادره اموال ناشی از همان جرم محکوم می‌شود.

البته اگر محرز شود مرتکبین این جرایم برای بار اول مرتکب این جرم شده و موفق به توزیع یا فروش آنها هم نشده و مواد، ۲۰ کیلو یا کمتر باشد، دادگاه با جمع شروط مذکور آنها را به حبس ابد و ۷۴ ضربه شلاق و مصادره اموال ناشی از همان جرم محکوم می‌کند اما در مقادیر بالای ۲۰ کیلوگرم مرتکبین تحت هر شرایطی اعدام می‌شوند.

از طرفی هر کس برای بار سوم بیش از ۵ کیلوگرم تا ۲۰ کیلوگرم تریاک و دیگر مواد از این جنس را بخرد یا نگهداری، مخفی یا حمل کند، اعدام خواهد شد.
همچنین هر کس برای بار دوم بیش از ۲۰ کیلوگرم تا ۱۰۰ کیلوگرم از این مواد را بخرد یا حمل و نگهداری و مخفی کند، به مجازات اعدام محکوم می‌شود.
 
خرید، حمل، نگهداری و مخفی‌کردن بیش از ۱۰۰ کیلوگرم تریاک و ... برای بار دوم نیز اعدام دارد.

اما در خصوص هرویین و مشتقات آن، قانون سختگیرانه‌تر برخورد کرده است؛ چنانکه طبق ماده ۸ قانون مبارزه با مواد مخدر، هر کس بیش از ۳۰ گرم هرویین، مرفین، کوکایین و دیگر مشتقات شیمیایی مرفین و کوکایین یا لیزرژیک اسید دی ‌اتیل آمید (ال.اس.دی)، متیلن دی اکسی‌ مت ‌آمفتامین (ام.دی.ام.آ. یا آکستاسی)، گاما هیدروکسی بوتیریک اسید (جی.اچ.بی)، فلونیترازپام، آمفتامین، مت آمفتامین (شیشه) و یا دیگر مواد مخدر یا روان‌گردان‌های صنعتی غیردارویی که فهرست آنها به تصویب مجلس شورای اسلامی می‌رسد را وارد کشور کند یا مبادرت به ساخت، تولید، توزیع، صدور، ارسال، خرید یا فروش کند یا در معرض فروش قرار دهد یا نگهداری، مخفی یا حمل کند، به مجازات اعدام محکوم خواهد شد.

البته هر گاه محرز شود مرتکب جرم برای بار اول اقدام به این کار کرده و موفق به توزیع یا فروش آن هم نشده، در صورتی که میزان مواد بیش از ۱۰۰ گرم نباشد با جمع شروط مذکور یا عدم احراز قصد توزیع یا فروش در داخل کشور با توجه به کیفیت و مسیر حمل، دادگاه به حبس ابد و مصادره اموال ناشی از همان جرم، حکم خواهد داد.

در خصوص مواد مخدر صنعتی، چنانچه در مرتبه چهارم مجموع مواد مخدر در اثر تکرار به ۳۰ گرم برسد مرتکب در حکم مفسد فی‌الارض است و به مجازات اعدام محکوم می‌شود و حکم اعدام نیز در صورت مصلحت در محل زندگی محکوم و در ملأ عام اجرا خواهد شد.

طبق ماده ۱۱ همین قانون، مجازات اقدام به قاچاق مواد مخدر یا روان‌گردان‌های صنعتی غیردارویی بطور مسلحانه، اعدام است و حکم اعدام در صورت مصلحت در محل زندگی مرتکب و در ملاءعام اجرا خواهد شد.