سرپرست اداره کل موزه ها و اموال منقول تاریخی؛

تمام موزه ها و مراکز تاریخی و فرهنگی در نوروز باز هستندز/ افتتاح ۲۸ موزه


۱۴۰۰/۱۲/۲۳ - ۰۸:۲۵ | کد خبر: ۱۹۶۵۳ چاپ

سرپرست اداره‌کل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی از بازگشایی تمام موزه‌ها و اماکن تاریخی کشور در نوروز خبر داد و گفت: موزه‌ها از ساعت ۹ صبح به بازدیدکنندگان خدمات ارائه می‌دهند.

تمام موزه ها و مراکز تاریخی و فرهنگی در نوروز باز هستندز/ افتتاح ۲۸ موزه
کلانشهر : مرتضی ادیب‌زاده (سرپرست اداره‌کل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی) با اشاره به آنکه برنامه‌های موزه‌ها برای نوروز امسال از روز ۱۵ اسفندماه و با هفته درختکاری آغاز شده است، گفت: تقریبا در تمام موزه‌های کشور مراسم درختکاری با عناوین مختلف برگزار شده است و حتی گاها از کودکان و خانواده‌ها برای انجام درختکاری و گل کاری دعوت کردیم.

او ادامه داد: برنامه‌های نوروزی موزه‌ها به صورت رسمی از ۲۵ اسفند ماه ۱۴۰۰ آغاز خواهد شد و تا ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ ادامه خواهد داشت. تمام موزه‌های کشور از ساعت ۹ صبح آماده بازدید و پذیرای مخاطبین خواهند بود.

سرپرست اداره‌کل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی فرهنگی تصریح کرد: به مناسبت پایان سرایش شاهنامه امسال برنامه‌ها را از ۲۵ اسفندماه آغاز کردیم و در این روز برنامه رونمایی از شاهنامه‌های نفیس موجود در مخازن موزه‌های کشور را داریم. درکنار این برنامه رویداد شاهنامه خوانی و نمایش‌های مرتبط نیز برنامه‌ریزی شده است. به عنوان مثال در کاخ گلستان شاهد بازنمایی شاهنامه نفیس بایسنقری خواهیم بود که پس از چند سال بار دیگر در معرض دید عموم قرار می‌گیرد. رویکرد اداره موزه‌ها در نوروز امسال با محوریت خانواده‌ها و کودکان شکل گرفته است. امسال برنامه‌های ویژه‌ای برای کودکان در نظر گرفته شده و برنامه‌ریزی کردیم نمایشگاه‌ها و فضاهای فرهنگی مناسبی برای آن‌ها فراهم شود. در این زمینه مجموعه تاریخی و فرهنگی کاخ موزه سعد آباد برنامه ریزی‌های متوعی را انجام داده است.

براساس برنامه ریزی اداره کل پایگاه‌ها و اداره کل موزه‌ها، نوروزگاه‌هایی در ۲۶ فضای موزه‌ای، سایت موزه و محوطه باستانی برگزار خواهد شد. هدف آن است خانواده‌ها گرامی در کنار بازدید از موزه‌ها در فعالیت‌های فرهنگی دیگر نیز شرکت کنند.

ادیب زاده تصریح کرد: بازنمایی آثاری که در مخازن موزه‌ها قرار دارند و کمتر دیده شده‌اند یا در معرض دیده قرار نگرفته‌اند در دستور کار موزه‌های کشور قرار گرفته است. این آثار در مرحله نخست به صورت نمایشگاه موقت در نوروز به نمایش درخواهند آمد و در طول سال آینده در برنامه موزه‌ها قرار خواهند گرفت. به طور کلی برآنیم تا چیدمان جدید و متنوعی را در سال ۱۴۰۱ در محتوای موزه‌ها ایجاد کنیم.

سرپرست اداره‌کل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی فرهنگی تاکید کرد: نوروز امسال بلیط موزه‌ها و مراکز تاریخی هیچ گونه افزایش قیمتی نخواهد داشت و هم میهمنان گرامی می‌توانند به روش‌های مختلفی از جمله خرید اینترنتی، تهیه از دستگاه‌های صدور بلیط و گیشه، بلیط فراهم نمایند.

به گفته ادیب‌زاده؛ کلیه موزه‌ها دارای برنامه‌های متنوعی هستند که مستقلا توسط مدیریت موزه‌ها در سراسر کشور تدارک دیده شده‌اند.

او با اشاره به آنکه در سال ۱۴۰۰ شاهد افتتاح ۲۸ موزه بودیم، ادامه داد: در نوروز امسال تعدادی از موزه‌های جدید افتتاح و برخی پس از اتمام اقدامات مرمتی، بازگشایی خواهند شد. از آن جمله می‌توان به افتتاح موزه مسجد مدرسه دارالاحسان کردستان و بازگشایی کاخ موزه باغچه جوق ارومیه و موزه هفت تپه خوزستان اشاره نمود.