به دلیل خانه تکانی نوروزی؛

گیلانی ها شیره ی آب شرب را کشیده اند


۱۴۰۰/۱۲/۲۳ - ۱۳:۳۶ | کد خبر: ۱۹۶۶۷ چاپ

از شستن فرش ها گرفته تا وسایل خانه، در و دیوار، حیاط، لباس و حمام همه در مدت کوتاهی در روزهای پایانی بویژه یک روز مانده به سال تحویل با مصرف آب انجام می‌شود به طوری که در این روزها با افزایش چند برابری مصرف مواجه هستیم

 گیلانی ها شیره ی آب شرب را کشیده اند
کلانشهر:هرساله برحسب یک سنت نیک به جامانده از نیاکان، خانه تکانی و زدودن گردوغبار طی ۲ماه پایانی سال آغاز می‌شود اما ترافیک این سنت در روزهای آخر به طور چشمگیری مصرف آب را به عنوان اصلی‌ترین ابزار پاکیزگی افزایش می دهد؛ آبی که در این خطه شمال کشور اغلب از منبع شرب تغذیه می‌شود.

از شستن فرش ها گرفته تا وسایل خانه، در و دیوار، حیاط، لباس و حمام همه در مدت کوتاهی در روزهای پایانی بویژه یک روز مانده به سال تحویل با مصرف آب انجام می‌شود به طوری که در این روزها با افزایش چند برابری مصرف مواجه هستیم.

اگرچه واحدهای آپارتمانی توفیق اجباری را برای عدم توانایی در شست و شوی فرش ها و قالی ها ایجاد کرده اند اما با این وجود بسیاری از منازل دارای حیاط هستند که می تواند عرصه شست و شو در منزل را فراهم کند. علاوه بر این مصرف آب برای خانه تکانی فقط به قالی و موکت خلاصه نمی شود و دایره وسیعی از وسایل خانه را از پوشاک تا کف خانه را شامل خواهد شد.

گیلان برخلاف بسیاری از استانهای کشور بدلیل بارش متوسط سالانه بیش از یک هزار میلیمتر پرباران ترین استان کشور محسوب می شود اما به وقت خشکسالی و در گرمای تابستان به علت تاثیر خشکسالی بر کاهش دبی چشمه ها و چاههای منطقه همنوا با شرایط سایر مناطق کشور دیگر، تانکرهای آبرسانی برای تامین آب مردم مناطقی از استان می‌شتابند.

تابستان سالجاری ۳۱۳ روستای استان با تنش آبی مواجه بودند که برای تامین آب شرب مردم این مناطق تانکرهای آبرسانی در استان به کار افتادند و به این مناطق اعزام شدند اما با این وجود، مصرف بهینه آب آشامیدنی همچنان جدی گرفته نمی شود و البته به صورت اجتناب‌ناپذیر در مصارف شست و شوی و خانه‌تکانی استفاده می‌شود. 

هم اینک یک میلیون و ۹۳۷ هزار و ۸۸۰ نفر از جمعیت تحت پوشش شرکت آبفای استان شهری و ۸۵۸ هزارو ۴۰ نفر روستایی هستند که حدود ۷۰ درصد آب مورد نیاز مشترکین استان از منابع آب سطحی و حدود ۳۰ درصد آب مورد نیاز از منابع آب زیرزمینی(چاههای عمیق و چشمه‌ها) تأمین می‌شود.

افزایش ۱۰۰ درصدی مصرف نوروزی آب شرب

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب گیلان در همین ارتباط گفت: در آستانه نوروز گیلانی ها نیز مانند سایر نقاط کشور نسبت به سنت خانه تکانی برای ایام سال نو اقدام می نمایند، بنابراین علاوه بر مصارف روزانه به‌طور متوسط ۳۰ درصد افزایش مصارف نسبت به ماههای قبل وجود دارد که این میزان افزایش مصرف در روزهای پایانی سال به دلیل ورود مسافران و گردشگرها به استان تا  ۱۰۰ درصد مصارف روزانه می رسد.

مازیار غلامپور با اشاره به وجود چاه آب در شماری از منازل شهری و روستایی و امکان استفاده از آب آن اظهار داشت: آمار دقیقی مبنی بر میزان استفاده از این چاهها در شرکت آب و فاضلاب وجود ندارد و در بسیاری از نقاط شهری استفاده از چاه خانگی متداول نیست و  فقط حدود ۱۰ درصد مشترکان خانگی شهری دارای چاه آب می باشند ولی در مناطق روستایی حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد مشترکان خانگی دارای چاه آب هستند.

به گفته او به دلیل بالا بودن پارامترهای شیمیایی شامل آهن و منگنز آب چاههای خانگی کیفیت لازم برای استفاده آشامیدنی را ندارند و عمدتاً برای مصارف شست و شو مورد استفاده قرار می‌گیرند.

معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب گیلان همچنین با اشاره به  بالا بودن سطح آب زیرزمینی در استان و احتمال آلودگی آب در اثر نفوذ رواناب ها و عدم امکان گندزدایی و تصفیه آب توسط مردم اشاره و بیان کرد: استفاده از چاههای آب خانگی توصیه نمی شود ولی برای شستشوی حیاط، خودرو  آب چاه‌ها مشکلی ندارد.

غلامپور هزینه تولید آب در استان را در نقطه سر به سر مبلغ ۱۸ هزار و ۲۵۲ریال برای هر متر مکعب عنوان کرد و گفت: به همین دلیل لازم است مردم تا حد ممکن از آب شرب برای شستشو و خانه تکانی استفاده نکنند؛ ضمن اینکه فعالیت‌های مرتبط با خانه تکانی و شستشو را به روزهای پایانی سال به ویژه روز تحویل سال موکول نکنند.

بنابراین بانزدیک شدن به نوروز و قرار گرفتن در روزهای پایانی سال مدیریت بهینه باید مد نظر قرار گیرد تا دست کم،با توجه به حضور بالای مسافران در همین روزها و کم و بیش  کمک به افزایش مصرف شاهد افت فشار و یا قطعی اب در ساعات منتهی به سال تحویل نباشیم.

نظر شما:

security code