گرانی مرغ و روغن چقدر جدی است؟


۱۴۰۰/۱۲/۲۵ - ۱۱:۲۴ | کد خبر: ۱۹۷۴۱ چاپ

قیمت مرغ، روغن، برنج، گوشت و … در ماه رمضان بیش از سایر ایام سال برای مردم اهمیت می‌یابد. گرچه عوامل داخلی نشان از افزایش قیمت این محصولات در ماه رمضان دارد، اما حالا فعالان صنفی بحران اوکراین را عامل جدیدی برای احتمال کمبود و گرانی مرغ و روغن در ایران می‌دانند.

گرانی مرغ و روغن چقدر جدی است؟
کلانشهر : نقش بی‌بدیل روسیه و اوکراین در تامین امنیت غذایی باعث شده تا ورود آنها به جنگ تهدیدی جدید برای امنیت غذایی جهان باشد. ایران نیز مدتی است با مشکل تامین نهاده‌ها مواجه است. این عامل می‌تواند روی بازار کالاهای اساسی، از جمله قیمت مرغ، روغن، گوشت و … تاثیر مستقیم بگذارد.

در همین زمینه دبیر انجمن تولیدکنندگان زنجیره‌ای گوشت مرغ گفت: تا ماه رمضان ممکن است قیمت مرغ و روغن افزایش یابد. در صورت تداوم جنگ روسیه و اوکراین حتی ممکن است بازار با کمبود این کالاها مواجه شود.

رضا مبصری در گفتگو با تجارت‌نیوز علت این اتفاق را احتمال کاهش عرضه دانست و اظهار کرد: عرضه خوراک و نهاده‌های دام و طیور با تاخیر فراوان انجام می‌شود. به‌ویژه ذرت با فاصله زمانی بسیار طولانی به دست تولیدکنندگان می‌رسد. اکنون پروش‌دهندگان مرغ و طیور به اندازه نیاز خود نمی‌توانند ذرت تامین کنند.

وی ادامه داد: این روند در آینده‌ای نزدیک روی قیمت مرغ و گوشت تاثیر مستقیم می‌گذارد و ممکن است آنها را گران کند.

او افزود: جنگ روسیه و اوکراین مستقیما روی قیمت مواد غذایی تاثیر گذاشت. به هر حال اگر نگوییم بزرگ‌ترین، باید گفت که ما یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان غلات در جهان هستیم اما با این حال، افزایش قیمت این محصول ممکن است تاثیری روی اقتصاد و صنایع کشاورزی ما هم بگذارد.

مبصری با اشاره به احتمال بروز بحران جهانی غذا عنوان کرد: روسیه و اوکراین نقش مهمی در بازارهای کشاورزی دارند. اوکراین به‌تنهایی سالانه ۵۰ میلیون تن ذرت تولید می‌کند. دو کشور نیز در مجموع تامین ۱۱۰ میلیون تن از گندم مورد نیاز جهان را بر عهده دارند. پس بروز بحران غذا قابل پیش‌بینی است.

تداوم کمبود روغن در بازار
این مقام صنفی درباره بازار روغن نیز تاکید کرد: برداشت و صادرات دانه‌های روغنی نیز با مشکل جدی مواجه است. همه این مسائل مزید بر عوامل داخلی می‌شوند تا افزایش قیمت مرغ، روغن و سایر کالاهای اساسی در ماه رمضان دور از ذهن نباشد و ممکن است همچنان شاهد کمبود روغن در بازار باشیم.

بر اساس این گزارش، بسیاری از نهادهای بین‌المللی و موسسات پژوهشی از بروز بحران غذا در سطح جهانی خبر داده‌اند. ایران که پیش از این نیز با مشکلاتی در تامین کالاهای اساسی مواجه بود، به نظر می‌رسد اکنون نیز از ترکش‌های این بحران در امان نماند.

نظر شما:

security code