هشدار سونامی سفر؛ ظرفیت تکمیل است


۱۴۰۰/۱۲/۲۷ - ۱۸:۳۸ | کد خبر: ۱۹۸۰۳ چاپ

هنوز تعطیلات نوروز رسما شروع نشده است که ستادهای خدمات سفر استان‌ها یکی‌یکی اعلام می‌کنند ظرفیت اشغال اماکن اقامتی بیش از ۸۰ درصد تکمیل شده و مسافران باید شهرهای دیگری در استان را برای اقامت انتخاب و جایگزین کنند.

هشدار سونامی سفر؛ ظرفیت تکمیل است

کلانشهر: جاده‌های پر ترافیک از دیروز و امروز (پنجشنبه و جمعه ۲۶ و ۲۷ اسفندماه) نشان می‌دهد موج اولیه سونامی سفر آغاز شده است، اگر چه بیشتر کارشناسان و متخصصان صنعت گردشگری از چندین ماه قبل با افول کرونا و گسترش واکسیناسیون عمومی میل فزاینده در نوروز را پیش‌بینی کرده بودند و وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای مهار و مدیریت سفر و هماهنگی دستگاه‌های مختلف و مرتبط اعلام آماده‌باش کرده بود، اما این حجم از سفر آن هم پس از دو سال توقف را باید با مدل مدیریت بحران و هوشمند کنترل کرد.

 

هنوز تعطیلات رسمی کشور آغاز نشده است که ستادهای خدمات سفر استان‌ها یکی یکی اعلام می‌کنند ظرفیت اشغال اماکن اقامتی بیش از ۸۰ درصد تکمیل شده است و مسافران باید شهرهای دیگری در استان را برای اقامت انتخاب کنند. در همین زمینه مصطفی فاطمی مدیرکل دفتر توسعه گردشگری روز جمعه- ۲۷ اسفندماه ۱۴۰۰ - گفت: بیش از ۸۰ درصد ظرفیت مراکز اقامتی استان‌های اصفهان، بوشهر، خراسان رضوی، فارس، گیلان، مازندران، هرمزگان و یزد رزرو شده و برای هر یک از این هشت استان شهرهای جایگزین که هنوز ظرفیت اقامتی خالی دارند را شناسایی کرده‌ایم.

 

گیلان و مازندران تقریبا تکمیل است؛ شهر جایگزین ندارند

البته مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، می گوید مراکز اقامتی همه شهرهای دو استان گیلان و مازندران بیش از ۸۰ درصد رزرو شده‌اند و شهر جایگزینی برای این دو استان اعلام نشده است.

 

فاطمی همچنین شهرهای جایگزین در ۶ استان دیگر را به گردشگران معرفی کرده است و می گوید این شهر هنوز مراکز اقامتی خالی دارد:

آران و بیدگل، شهررضا و نجف‌آباد در استان اصفهان،

تنگستان و عسلویه را در استان بوشهر،

نیشابور و سبزوار را در خراسان رضوی،

کنارک و دشتیاری را در سیستان و بلوچستان،

فیروزآباد، لار، مرودشت و کازرون را در استان فارس،

میناب، بندرلنگه و سیریک را در استان هرمزگان

مهریز و بافق را در استان یزد

 

آنچه مشخص است اینکه ستاد خدمات سفر، امسال بار ترافیکی سفر را پایش می‌کند و مسافران را برای برخورداری از سفری کم خطر، بدون خستگی و پر خاطره راهنمایی می کند. اخباری که به روز می شود و آماری از پیش اعلام می شود تا گردشگران بتوانند در دو هفته تعطیلات نوروزی سفرهای خود را مدیریت و برنامه ریزی کنند. رویکردی که مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی از آن به عنوان مدیریت توزیع مکانی سفر یاد می‌کند.

 

با این حجم سفر توصیه می شود گردشگران برای سفر کردن برنامه ریزی دقیق داشته باشند و حتما محل اقامت خود را قبل از سفر رزرو کنند، از طرفی با توجه به دستور العملهای بهداشتی کرونا حتما در اماکن رسمی مورد تایید وزارت میراث فرهنگیی اقامت داشته باشند و به اطلاعیه‌های ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر توجه کنند.

 

همچنین برای مدیریت سفرهای نوروزی و ارائه و ثبت انتقادات و شکایات مردمی سامانه تلفنی ۰۹۶۲۹ و پایگاه اطلاع رسانی www.۰۹۶۲۹.ir راه اندازی شده است.

 

برنامه‌ریزان سفر و مسئولان اجرایی کشور برای کاهش آسیب کرونا در دوران سفر بر رعایت دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی مقابله با کرونا توسط مردم و تاسیسات گردشگری و همچنین رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی در جاده‌ها تاکید دارند.