دو سال از شیوع کرونا در ایران و جهان می‌گذرد. سال ۱۴۰۰ نیز ایران همچنان با بحران کرونا مواجه بود. سالی که از نظر یک کارشناس گردشگری بحرانی‌ترین سال برای صنعت گردشگری ایران بود.

۱۴۰۰ بحرانی ترین سال برای صنعت گردشگری ایران بود
کلانشهر : روزهایی در سال ۱۴۰۰ بود که فوتی‌های روزانه کرونا در ایران تا بیش از ۷۰۰ نفر نیز رسید. واکسیناسیون به کندی پیش می‌رفت و زندگی روزانه مردم با محدودیت‌های زیادی مواجه بود.

در ماه‌های اخیر اما واکیسناسیون سرعت گرفت. حالا بر اساس آمارهای وزارت بهداشت بیش از ۵۶ میلیون نفر دو دز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند. محدودیت‌هایی کرونایی نیز کاسته شد. اخیرا نیز ستاد ملی مقابله با کرونا، سفرهای نوروزی را برای واکسن‌زده‌ها مجاز اعلام کرد.

۱۴۰۰ بدترین سال برای گردشگری

اما وضعیت صنعت گردشگری در سال ۱۴۰۰ چگونه بود؟ فرخ میرشاهزاده، کارشناس توسعه گردشگری و مشاور کیفیت خدمات تاسیسات گردشگری به تجارت‌نیوز می‌گوید: «قطعا ویروس کرونا مشکلات جدی برای صنعت گردشگری ایجاد کرد. طی دو دهه اخیر سال ۱۴۰۰ یکی از بحرانی‌ترین سال‌ها برای گردشگری کشور بود. بحران نه برای گردشگران بلکه برای شاغلان صنعت گردشگری بود.»

آنطور که میرشاهزاده می‌گوید گردشگران در سال ۱۴۰۰ تاثیر اقتصادی مثبتی برای گردشگری نداشتند.

جای خالی نیروی انسانی در صنعت گردشگری

این کارشناس توسعه گردشگری می‌گوید: «صنعت گردشگری طی دو سال اخیر نیروهای خود را به شدت از دست داد. زمانی که بحث مدیریت گردشگری می‌شد راحت‌ترین کار برای کارفرمایان اخراج نیروی انسانی بود.»

او ادامه می‌دهد: «نیروی انسانی که از محیط اشتغال گردشگری جدا می‌شود، سعی می‌کند جای دیگر مشغول شود. بسیاری امیدوار بودند که با فروکش کردن موج کرونا این نیروها دوباره به کار گردشگری برگردند. اما افرادی که نسبت به این صنعت بی‌اعتماد شدند، مسلما در کار جدید خود ثبات پیدا می‌کنند و حاضر نیست بار دیگر خطر کند و در صنعت گردشگری مشغول شود.»

میرشاهزاده می‌گوید: «ضربه شدیدی به گردشگری از نظر منابع انسانی وارد شد. دیگر به این راحتی نمی‌توان این ضربه را جبران کرد. زیرا این افراد تجربه لازم را اندوخته بودند و به راحتی آنها را از دست دادیم.»