نوروز مهمترین فصل سفر به سرزمین چهارفصل ایران است و در سال نو که مردم پس از ۲ سال خانه نشینی کرونایی رهسپار نقاط مختلف کشور هستند، مرور جاذبه‌های گردشگری کشورمان برای آشنایی بیشتر هموطنان خالی از لطف نیست.

جاذبه های زیبای ایران که نباید دیدنش را از دست بدهید
کلانشهر : در همین راستا، مراکز استانی در آستانه نوروز سلسله گزارش‌هایی را هدف معرفی جاذبه های گردشگری استان های مختلف به رشته تحریر درآوردند و یا از لنز دوربین به تصویر کشیدند تا در نخستین بهار قرن پانزدهم میزبان هموطنان باشند؛ مجموعه این گزارش‌ها در پرونده خبری «نوروز ۱۴۰۱ در نگارستان ایران» قابل دسترسی است که چکیده این گزارش ها به شرح زیر است:

آذربایجان غربی با دارابودن صدها اثر طبیعی و تاریخی و فرهنگی، همواره پذیرای گردشگران زیادی بوده است که در ایام عید امسال نیز به علت پشت سرگذاشتن شیوع کرونا و واکسیناسیون گسترده، می توان این استان را به عنوان مقصدی کم نظیر برای گردشگری انتخاب کرد. این استان از جمله معدود استان هایی است که بیش از هزار و ۶۰۰ اثر ملی و ۲ اثر ثبت شده تاریخی جهانی را در خود جای داده که تخت سلیمان تکاب و قره کلیسای چالدران را شامل می شود. 

«مهاباد مقصد جذاب گردشگری شمال‌غرب کشور» عنوان گزارش دیگری است که جنوب استان آذربایجان غربی را به تصویر کشیده است. در این گزارش می خوانیم: شهر مهاباد با داشتن جاذبه های گردشگری متفاوت و کم نظیر تاریخی و طبیعی و همچنین مراکز تجاری می تواند سلیقه همه مسافران برای تفریح و افراد خواهان خرید عید را راضی نگه دارد و همین امر، این شهر را به مقصدی جذاب تبدیل می کند.

اگر قصد سفر به شمال غرب کشور را دارید، باید بدانید که در روزهای نخست نوروز این خطه میزبان برف و سرماست اما دلیل نمی شود که از چشمه های آبگرم استان اردبیل چشم پوشید. «سرعین؛ شهر چشمه‌های بهشتی» عنوان گزارش وسوسه انگیز ایرنا برای سفر به دیار سبلان است که در آن می خوانیم: شهر توریستی سرعین به عنوان نگین گردشگری استان اردبیل در آستانه نوروز حال و هوای خاصی دارد چرا که پس از ۲ سال درگیری با کرونا، امسال سرعین شهر چشمه‌های بهشتی، خود را برای میزبانی از خیل عظیم گردشگران اقصی نقاط ایران آماده می‌کند. با نزدیک شدن به بهار طبیعت، سر زندگی و شور و هیجان در نگین گردشگری و شهر چشمه‌های بهشتی جاری است و با شهرتکانی و زیباسازی شهری، گوشه و کنار این شهر به گل فرشی معطر مزین شده‌ است.

استان اردبیل به عنوان یکی از مقاصد مهم گردشگری کشور با تمهیدات صورت گرفته از سوی دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط برای میزبانی از میهمانان نوروزی ۱۴۰۱ آماده شده است؛

استان البرز را اغلب به عنوان معبر گردشگری به سمت استان های شمالی و شمال کشور می دانند اما این استان نیز جاذبه های متنوعی در خود جای داده است که در گزارش «البرز هم مقصد هم معبر/ نوروز جشنواره محور در شاهراه ارتباطی ایران» می توانید با بخشی از این زیبایی ها آشنا شوید و حتی در قالب سفرهای یک روزه در دل طبیعت این استان خستگی یک سال کار و تلاش را بزدایید.

در این گزارش می خوانیم:  البرز را به واسطه سکونت اقوام ، ایران کوچک نامیده اند، استانی پرجمعیت که در شاهراه ارتباطی  کشور قرار گرفته و بدون اغراق بیشتر هموطنان اهل سیر و سفر در طول سال به ویژه نوروز خاطراتی از زیبایی های طبیعی و تفریحی این استان درپستوی ذهن خود دارند.

استان‌های جنوبی از دیرباز به مدد همسایگی با سواحل خلیج فارس و دریای عمان در ایام نوروز میزبان مسافران بوده‌اند و این سنت امسال نیز با افزایش ورود گردشگران تداوم یافت؛ به همین مناسبت دفتر ایرنا در شهرستان گناوه در گزارش های «ساحل گناوه پرجاذبه برای گردشگران نوروزی» و «بازار گناوه، مقصد گردشگری خریدهای نوروزی» به این مهم پرداخته که چطور این شهر ساحلی به یکی از قطب های گردشگری تبدیل شده است. در این گزارش می خوانیم:گناوه شهری است بندری درکنار سواحل نیلگون خلیج فارس که به عنوان بزرگ‌ترین ظرفیت،نقطه قوت و پرجاذبه در انتظار گردشگران و مسافران نوروزی است. این بندر به عنوان قطب گردشگری استان بوشهر چندین سال است که در ایام نوروز پذیرای جمع میلیونی مسافرانی است که از جای جای کشور پهناور ایران به این بندر قدیمی مسافرت می کنند.

مرکز بوشهر در گزارش دیگری با عنوان «گردش مسئولانه در "نایبند" تماشایی» تلاش کرده تا هارمونی صخره و هیاهوی موج، همزیستی کوه و ساحل و جاذبه جنگل‌های دریایی را در نخستین پارک ملی دریایی ایران به تصویر بکشد؛ جایی بکر برای مشتاقان سفر و طبیعت‌گردی که زیست‌بوم حساس آن نیازمند صیانت همگانی است. خلیج نایبند نخستین پارک ملی دریایی کشور در ۳۰۰ کیلومتری جنوب شرقی بندر بوشهر قرار دارد، در ۳۵ کیلومتری عسلویه واقع شده است که از شرق به شهرستان پارسیان و از جنوب به خلیج نیلگون فارس محدود می‌شود.

«نوروز بوشهر، سمفونی زیبایی‌های طبیعت» عنوان گزارش دیگری از استان بوشهر است که با برشمردن جاذبه های طبیعی و تاریخی استان، در آن می خوانیم: بوشهر سرزمین دریا، آفتاب و نخل با هوای دلپذیر، ساحل سحر انگیز و سرسبزی و صحنه آرایی رنگین کمانی به همراه مهمانوازی مردمان خونگرمش در ایام نوروز نوعی سمفونی و هم‌آوایی زیبایی های طبیعت است که اکنون پس از ۲ سال کرونایی چشم انتظار گردشگران بار سفر بسته به مقصد این استان است.

هرچند استان تهران به عنوان یک استان گردشگرفرست در صنعت گردشگری داخلی شناخته شده است اما در شهرهای مختلف آن می توان جاذبه های گردشگری متعددی یافت؛ از جاذبه‌های متنوع و تاریخی واقع در پایتخت گرفته تا شهرستان ری به عنوان قبله تهران که بر کسی پوشیده نیست با این حال شاید نقاط دیدنی شهرستان قرچک در جنوب شرق تهران زیاد شناخته شده نباشد که در این راستا ۲ گزارش «شهرستان قرچک با قومیت‌های مختلف آماده پذیرایی از مسافران نوروزی» و «ظرفیت‌های گردشگری ورامین آماده پذیرایی از مسافران نوروزی است» تلاشی است برای مرور این جذابیت‌ها.

«جذابیت های طبیعی چهارمحال و بختیاری برای گردشگران» عنوان گزارشی است که در آن می خوانیم: سفر بهاری به چهارمحال و بختیاری احساس زیبایی بی‌بدیل طبیعت است. از تالاب چغاخور و گندمان و دره عشق و آبشار آتشگاه لردگان گرفته تا سواحل رودخانه زاینده‌رود و جنگل‌های زاگرس همگی در بهار جلوه گر می شوند. چهارمحال و بختیاری جایی است که در یک سو تالاب ها و کوه‌های سربه فلک کشیده و سپیدپوش کلار خودنمایی می‌کند و در منطقه ای دیگر درختان و چمن‌زارهای وسیع و سرسبز در آن خود نمایی می‌کند.

قرارگیری بخش از جنگل های زاگرس، وجود چشمه های آب معدنی، پنج منطقه حفاظت شده، یک پارک ملی و یک اثر طبیعی ملی، آبشارها، غارها، تالاب ها و سواحل رودخانه زاینده رود و کارون بخشی از جاذبه‌های طبیعی خاص این استان است. در این استان بیش از ۸۰۰ جاذبه گردشگری در قالب جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و بوم‌گردی شناسایی شده است که در ادامه بخشی از این جاذبه های طبیعی این استان معرفی می شود.

در کنار جاذبه‌های طبیعی و ظرفیت‌های طبیعت گردی، این استان از بناهای تاریخی فاخری نیز برخوردار است که نمونه های آن را می توانید در ۲ گزارش «قلعه دزک چهارمحال و بختیاری ، گنجینیه‌ای از تاریخ فرهنگ و هنر» و «قلعه شلمزار چهارمحال و بختیاری یادآور قیام مشروطه‌خواهان» بخوانید.

خراسان شمالی از آن دسته استان‌هایی است که طبیعت آن برای اغلب مردم کمتر شناخته شده است؛ اگر مسافر شمال شرق کشور هستید پیشنهاد می شود با خواندن گزارش «گلگشت بهاری با زیبایی‌های خراسان شمالی» با این خطه از ایران بهتر آشنا شوید. در این گزارش آمده است: خراسان شمالی استانی که قومیت های مختلف را در خود جای داده و گنجینه فرهنگ ها نام گرفته است با  ۱۱۵ جاذبه گردشگری، ۲۴ منطقه نمونه ملی و استانی و هشت روستای هدف گردشگری مقصدی بکر برای طبیعت دوستان و علاقه‌مندان به فرهنگ و آیین‌های اقوام مختلف است.

قدمت برخی از آثار شناخته شده در این استان به دوره هخامنشیان و اشکانیان می رسد و همن امر نشان دهنده قدمت تمدن در این استان است. خراسان شمالی هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی  شناخته شده دارد که از میان آنها  ۶۲۱ اثر تاریخی، طبیعی و ناملموس ثبت شده است به طوری که مجموع آثار ثبت شده در فهرست ملی کشور ۵۰۹ اثر تاریخی، ۴۲ اثر طبیعی، ۷۰ اثر ناملوس و تعداد ۱۱ اثر نیز ثبت جهانی شده است.

سرزمین طوس همواره به دلیل قرار داشتن مضجع شریف حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) امام هشتم شیعیان مقصد سفرهای زیارتی هموطنان بوده است؛ در نوروز امسال اگر می خواهید جزو زایران آن حضرت باشید، با گزارش «جاذبه‌های تاریخی و گردشگری خطه خورشید» همراه شوید تا با مناطق گردشگری خراسان رضوی بهتر آشنا شوید.

«سفر به تربت‌جام، شهری با میراث ارزشمند جهان اسلام»، «جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی گناباد چشم به راه مسافران نوروزی» ، «نیشابور، شهری به بلندای تاریخ و نگین درخشنده گردشگری ایران زمین» ، «جاذبه‌های گردشگری دیار سربداران مهیای میزبانی مسافران نوروزی»  عنوان گزارش‌های دیگری است که خبرنگاران ایرنا سعی کرده اند تا جاذبه های گردشگری دیگر شهرهای خراسان رضوی را برای مردم ایران بیان کنند.

خراسان جنوبی را دروازه کویر می دانیم اما آیا تاکنون به عنوان یک مقصد گردشگری و بخصوص طبیعت گردی به آن نگاه کرده‌اید؟ اگر پاسخ منفی است پیشنهاد می کنیم که گزارش «ژئوپارک طبس مجموعه‌ای منسجم از جاذبه‌های گردشگری» را بخوانید تا جهان بینی خود را نسبت به این استان تغییر دهید؛ ژئوپارک طبس با مساحت ۲۲ هزار و ۷۷۱ کیلومتر مربع دارای ژئوسایت‌های متعدد است که جذابیت‌های زمین‌شناختی فرهنگی و طبیعی زیادی را در خود دارد و یکی از مراکز مورد توجه خاص زمین‌شناسان ایران و جهان محسوب می‌شود.

پیشنهاد دیگری که در استان خراسان جنوبی برای گردشگران وجود دارد، «ارگ کلاه فرنگی» به عنوان یکی از آثار تاریخی مشهور شهر بیرجند است که فیلم آن را می توانید اینجا ببینید.

گنبد سلطانیه یادگار دوره ایلخانیان در ایران و یکی از آثار ثبت شده کشور در فهرست میراث جهانی محسوب می شود، این گنبد به دست سلطان محمد خدابنده در قرن هشتم احداث شده است که هم اکنون بزرگترین گنبد آجری جهان به شمار می آید؛ ایرنا در گزارش «گنبد جهانی سلطانیه یادگار دوره ایلخانان در انتظار گردشگران نوروزی» به بهانه نوروز از جاذبه های این بنا برای گردشگران نوشته است.

«سفر به مقصد سیستان و بلوچستان» گزارشی از ایرنای زاهدان است که  بازتعریفی برای قابلیت‌های گردشگری این استان به شمار می رود؛ در این گزارش آمده است: مقصد سفرهای نوروزی برای هر خانواده‌ای فرق می‌کند گزینه‌های مثل دریا، بازار، آثار تاریخی شاخص و جنگل از آن موارد همیشگی است که با بازتعریف قابلیت‌های گردشگری می‌توان مقصدهای جدید تعریف و از کلیشه‌های سفر دور شد.

برای خانواده‌ای که هنوز برنامه ریزی و بلیتی تهیه نکرده خواندن این گزارش می‌تواند مفید باشد، گزارشی که در آن درون پنهان گردشگری سیستان و بلوچستان بازگو می‌شود تا مخاطب بتواند از پس این بررسی به بازتعریفی از قابلیت‌های گردشگری برسد و در ذهنش فقط شهرها و جاهای مشخصی برای سفر نباشد.

«قلعه ناصری نگین درخشان ایرانشهر گردشگران را فرا می‌خواند» عنوان گزارش دیگری است که این بنای تاریخی در ایرانشهر را روایت کرده و می نویسد:  قلعه ناصری ایرانشهر پس از قلعه بمپور بزرگترین و مهمترین قلعه خشت و گلی در جنوب سیستان و بلوچستان محسوب می‌شود. کار ساخت این قلعه هفت سال به طول انجامید و مقّر حکمرانی بلوچستان که تا آن سال قلعه کهن و عظیم بمپور بود، به این قلعه انتقال یافت.

استان فارس به عنوان یک استان تمام عیار در جاذبه های تاریخی و طبیعی و بخصوص یادگارانش که در میراث جهانی جای گرفته اند، نوروز امسال برای میزبانی و استقبال از مسافران نوروزی آماده است تا بتواند روزهایی سرشار از شادی و آرامش را برای گردشگران و زائرین رقم بزند. اما در کنار فهرست بلند آثار تاریخی و جهانی این استان بخصوص پارسه و پاسارگاد، شاید کمتر با جاذبه های جنوب این استان آشنا هستیم. گزارش «برج کیانی لارستان فارس؛ دروازه چهار شهر» سعی کرده است ناشناخته‌های بخش جنوبی فارس را برای دوستداران تاریخ روایت کند.

کهن شهر قزوین معروف به "دیار مینودری" دارای ده‌ها جاذبه تاریخی است که برخی از آنها منحصر فرد بوده و در ایران و یا حتی در سطح دنیا از "ترین‌ها" هستند که بازدید آنها برای گردشگران در ایام نوروز ۱۴۰۱ شورانگیز خواهد بود. گزیده‌هایی از این مکان های دیدنی را در گزارش «گذری اجمالی بر جاذبه‌های منحصر به فرد گردشگری دیار مینودری» بخوانید. البته مناطق گردشگری قزوین بسیار است که مهمترین آنها در گزارش های مسجد جامع عتیق قزوین، گنجینه‌ای به یادگار مانده از اوایل دوره اسلامی ، سفر به الموت، گردشگری با یک تیر و دو نشان ، دولتخانه صفوی، جلوه‌گر شکوه تاریخی قزوین ، گردش در کاروانسرای سعدالسلطنه قزوین، هم فال و هم تماشا مرور شده است.

شهر مقدس قم و بارگاه کریمه اهل‌بیت(ع)‌ در ایام نوروز امسال چشم‌انتظار زائران و مسافران نوروزی است که طی۲سال گذشته به علت محدودیت‌های ناشی از ویروس کرونا نتوانستند به این شهر بیایند اما در حال حاضر این امکان برایشان فراهم شده‌است.

در استان کردستان هم پیشنهاد می کنیم به روستای قصلان قروه که با حمام تاریخی آن شناخته می‌شود، سری بزنید زیرا حال با داشتن یک اقامتگاه بوم‌گردی در نوروز امسال آماده پذیرش گردشگران است.

در غرب کشور همچنین استان کرمانشاه با هزاران جاذبه بکر طبیعی و آثار منحصر به فرد تاریخی، بعد از ۲ سال رکود گردشگری و به دنبال کاهش مرگ و میر ناشی از کرونا، نوروز ۱۴۰۱ آماده استقبال از مسافران نوروزی است.

دیار کریمان به میهمان نوازی شهرت دیرینه دارد و امسال نیز در آستانه نوروز ۱۴۰۱، بزرگترین میهمان خانه ایران خود را مهیای پذیرایی از مسافران و گردشگران نوروزی کرده است.استان کرمان با زیبایی های طبیعی چهار فصل، بناهای تاریخی پرآوازه، چشم انداز های بی نظیرش و اکنون وجود تربت مطهر سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، بدون حرف و حدیث از قطب های مهم سفرهای نوروزی و گردشگری کشور محسوب می شود.

کهگیلویه و بویراحمد از آن دست استان‌هایی است که با طبیعت بکر خود در دامنه زاگرس در انتظار مسافران نوروزی است؛ در ایام نوروز و در حالی که کوه های شهرستان های سردسیری شمال استان کهگیلویه و بویراحمد پوشیده از برف است، این سرزمین با سرسبزی بهار، گل ها رنگارنگ و آب و هوای دلپذیر آغوش خود را به روی گردشگران گشوده است. 

«کلگه امیر شیخی»، جاذبه ای گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد عنوان گزارش دیگری است که به بیان منطقه گردشگری کلگه امیرشیخی باشت می پردازد؛ در این گزارش می خوانیم: اگرچه منطقه گردشگری کلگه امیرشیخی امکانات چندانی برای اسکان شبانه گردشگران را ندارد اما  مسافرانی که قصد دارند چند روزی از طبیعت زیبای این منطقه استفاده کنند در فاصله کمتر از یک کیلومتر به روستای سرابیز باشت می روند تا ضمن زیارت آستانه امامزاده محمد (ع) در آنجا شب را به صبح برسانند.

گلستان را به عنوان نگارستان اقوام ایران می شناسند؛ گنجینه ای از اقوام و سنت‌ها؛ به تبع آن نوروز نیز در این پهنه از کشورمان دیدنی است که خبرنگاران ایرنا در این استان در گزارش های «دلربایی جاذبه‌های طبیعی رامیان برای مسافران نوروزی» ، «گنبد قابوس شاهکار معماری جهان اسلام هزار سال میزبان گردشگران» ، «بندرترکمن، شهر ساحلی با خاطره‌های به یادماندنی»، گلستان بهشت گردشگران، سرزمین شگفتی‌های طبیعی و تاریخی تلاش کرده است بخشی از این زیبایی ها را به رشته تحریر درآورد.

در یکی از این گزارش ها می خوانیم: استان گلستان سرزمینی با طبیعت حیرت انگیز، دل انگیز و جذاب و برخورداری از پیشینه کهن و یادمان های تاریخی مجموعه ای از شگفتی های طبیعی و تاریخی را در جای داده است که هر مسافر و گردشگری با دیدن زیبایی های آن خاطراتی به یادماندنی در کارنامه سفر عمرش ثبت خواهد کرد.

گیلان سرسبز در طبیعت گردی حرف های بسیار دارد و با طبیعت خود مسافران را مسحور می کند؛ حالا ایرنا در گزارش «گیلان؛ افسونگر و هزار نقش نهفته از طبیعت» این زیبایی ها را یادآوری کرده و نوشته است:خانه های روستایی ، بازارهای هفتگی ، لباس های محلی ، دریا و سواحل آن ، باغات چای و زیتون ، ابنیه های تاریخی و آرامگاه شخصیت های علمی و فرهنگی و موزه و آثار باستانی، همه خبر از تنوع جاذبه های گردشگری استان گیلان دارد. 

رودبار گیلان؛ همنوایی طعم زیتون با زیبایی جاذبه‌های گردشگری عنوان گزارش دیگری است که می نویسد:  شهرستان رودبار که در بسیاری از نقاط کشور آن را به طعم زیتون‎‌های اعلا و متنوع می‌شناسند، از جاذبه های تاریخی و طبیعی مثال زدنی برخوردار است که هر کدام می توانند مقصدی مناسب برای گردشگری باشد.

 "کیو" نام دریاچه ای طبیعی به وسعت هفت هکتار در خرم‌آباد است که به یمن تلاقی زیبایی‌های طبیعی و دست ساز، جاذبه گردشگری کم‌نظیری را در کشور به وجود آورده است؛ جزئیات این جاذبه دیدنی را می توانید در گزارش دریاچه فیروزه ای "کیو"، تلاقی کم نظیر طبیعت و جاذبه‌های دست ساز در خرم‌آباد بخوانید. البته سرزمین گردشگری لرستان با جاذبه های منحصر به فرد طبیعی و تاریخی، آب و هوای چهار فصل، کوه های سر به فلک کشیده، آبشارهای خروشان و پل های تاریخی بار دیگر با روی گشاده مهیای استقبال از میهمانان نوروزی شده است. اگر می خواهید با دیگر جذابیت های این استان آشنا شوید، جزئیات آن را اینجا بخوانید.

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که قلعه فلک الافلاک به عنوان یک اثر تاریخی، نماد استان لرستان است که جزئیات این بنا در گزارش فلک الافلاک نمادی بر بلندای تاریخ کهن لرستان بیان شده است.

استان مرکزی با پیشینه‌ای کهن و جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بسیار برای پذیرایی از گردشگران نوروزی آماده می‌شود آثار به جای مانده از دوران پیشین و اشیاء تاریخی استان مرکزی گنجینه‌ایی گران‌بها و میراثی نفیس است که زندگی، آداب و رسوم و سنن گذشتگان و چگونگی شکل‌گیری تاریخ این خطه را به تصویر کشیده است.اگر می خواهید از زیبایی های این استان بیشتر بدانید گزارش جاذبه‌های گردشگری استان مرکزی مسافران نوروزی را فرا می‌خوانند را بخوانید.

کهن شهر همدان به دلیل نزدیکی به پایتخت و واقع شدن در مسیر استان‌های غربی به عنوان مقصد گردشگری محسوب می شود و دروازه مسیر بهشتی و تاریخی است که مردم با مسیر کوتاهی از پایتخت می توانند به این شهر تاریخی سفر کنند؛ دیار پرجاذبه الوند مهیای میزبانی از گردشگران نوروزی عنوان گزارشی است که به بهانه نوروز به مرور زیبایی های سرزمین هگمتانه و آماده سازی آن برای جذب مسافران نوروز پرداخته است.

یزد استان مرکزی ایران هم از آن جمله مقاصد گردشگری است که در حوزه تاریخ و تمدن حرف بسیار برای گفتن دارد؛ برای نمونه مهریز شهر تاریخ و طبیعت در جنوب استان کویری یزد ظرفیت آن را دارد که امسال بعنوان مقصد گردشگری مسافران نوروزی انتخاب شود؛ اگر می خواهید بیشتر با این شهر آشنا شوید گزارش مهریز شهر تاریخ و طبیعت، مقصد مسافران نوروزی را مرور کنید. یا مثلا میبد به عنون شهری جهانی پذیرایی و خدمات دهی به میهمانان و گردشگران نوروزی در بافت و مکان‌های تاریخی ، اقامتگاه‌ها ، مراکز فروش صنایع دستی، بازارچه‌ها و نمایشگاه‌ها را برای جذب مسافران در نظر گرفته است که جزئیات آن را می توانید اینجا بخوانید.

نام سرو هزار ساله ابرکوه حتما به گوشتان خورده است؛ ابرکوه بجز این میراث طبیعی آثار دیگری در خود جای داده که در گزارش شهر نمونه گردشگری ابرکوه با جاذبه‌هایی بی‌نظیر چشم به راه گردشگران نوروزی قابل مشاهده است. چراغ سبز شهر بادگیرها به مسافران نوروزی عنوان گزارش دیگری است که بیان زیبایی های یزد می پردازد.

منبع: ایرنا
اشتراک گذاری:

نظر شما:

security code