رضا براهنی شاعر و نویسنده درگذشت


۱۴۰۱/۰۱/۰۵ - ۱۰:۱۷ | کد خبر: ۱۹۹۴۴ چاپ

رضا براهنی، نویسنده، شاعر و منتقد ادبی در ۸۶ سالگی درگذشت. «طلا در مس»، از مهم‌ترین و معروف‌ترین آثار این منتقد ادبی است، خطاب به پروانه‌ها و چرا من دیگر شاعر نیمایی نیستم؟ کتاب‌های او بوده است. «اسماعیل» و «ظل‌الله» دیگر کتاب‌های مهم او در حوزه شعر هستند.

رضا براهنی شاعر و نویسنده درگذشت

کلانشهر: اکتای براهنی، نویسنده و کارگردان و فرزند ارشد رضا براهنی، شاعر و ادیب نام‌آشنا، امروز، جمعه پنجم فروردین ۱۴۰۱ از درگذشت پدر خبر داد.

 

او با انتشار قطعه «حالا مرا دوباره بخوابان/ در زیر آفتاب بخوابان/ از دیگران جدا بخوابان، تنها بخوابان/ و در کنار حفره گنجشکی بخوابان/ و در بهار بخوابان/ از پشت سر بیا و نگاهم کن و روز و شب نگرانم باش/ آنگاه/ بی‌دغدغه بمیران، این‌جا همین‌جا/ این‌جا، آری همین جا من را بخوابان/ رفتم که رفتن من عینِ رفتن من باشد/ و فرق داشته باشد با رفتنِ آن دیگران…» از رضا براهنی نوشت: «به تاریخ پنحم فروردین ماه هزار و چهارصد و یک؛ پدرم رضا براهنی جهان را ترک و به دیدار آفتاب شتاب کرد.»

 

از جمله رمان‌های بسیار خوانده شده رضا براهنی (زاده ۲۱ آذر ۱۳۱۴) می‌توان به «آواز کشتگان»، «رازهای سرزمین من» و «روزگار دوزخی آقای ایاز» اشاره کرد، «طلا در مس»، «قصه‌نویسی»، «کیمیا و خاک» و «تاریخ مذکر» نیز از جمله آثاری بودند که رضا براهنی در حوزه نقد ادبی نوشت. در حوزه شعر نیز «خطاب به پروانه‌ها و چرا من دیگر شاعر نیمایی نیستم؟» و «اسماعیلِ» او بارها و باها خوانده شدند و مورد بحث قرار گرفتند.

 

براهنی در سال ۱۳۱۴، در تبریز به دنیا آمد. در ۲۲ سالگی از دانشگاه تبریز لیسانس زبان و ادبیات انگلیسی گرفت سپس به ترکیه رفت و پس از دریافت درجه دکتری در رشته ی خود به ایران بازگشت و در دانشگاه به تدریس مشغول شد.

 

براهنی رییس سابق انجمن قلم کانادا و استاد ادبیات در دانشگاه تورنتو بود که از اواخر دهه هفتاد خورشیدی در این شهر اقامت داشت.

نظر شما:

security code