سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی روز شنبه از منطقه آزاد انزلی بازدید کرد و در دیدار با مدیرعامل، اعضای هیأت مدیره و معاونین این سازمان، ضمن انتقاد از روند اجرای طرح ملی اتصال ریلی به مجتمع بندری کاسپین خاطرنشان کرد : پیگیری لازم برای تصویب طرح توسعه این منطقه در هیأت وزیران را انجام خواهد داد.
به گزارش روابط عمومی سازمان منطقه آزاد انزلی، وی با اشاره به رویکرد جهادی دولت سیزدهم و به ویژه شخص رییس جمهور خواستار افزایش حجم و میزان پیگیری ازسوی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی و دبیر شورایعالی مناطق آزاد شده و ضمن تصریح بر همراهی خود در مسیر پیگیری امور مربوط به سرعت بخشیدن این طرح ملی از وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه، اضافه کرد: با مدل هایی همچون تشکیل کنسرسیومی از بخش خصوصی و دولتی و پیگیری مضاعف می توان عقب ماندگی این طرح ملی را برطرف نمود تا شاهد بهره برداری از آن در سال جاری باشیم.
در ابتدای این نشست، علی اوسط اکبری مقدم، رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی گزارش مبسوطی در خصوص ویژگی ها، مزایا و عملکرد سازمان متبوع خود در خصوص طرح ملی اتصال منطقه آزاد انزلی به خط ریل سراسری که این سازمان در محدوده خود به انجام رسانده؛ و توانمندی های دو مجتمع بندری انزلی و کاسپین که در محدوده این منطقه واقع شده اند ارائه کرد و مهمترین مشکلات فعالین اقتصادی و سرمایه گذاران را مشتمل بر آزاد سازی حریم ساحل و خدشه دار شدن حریم فنس کشی گمرکی؛ کاهش محدوده منطقه و لزوم افزایش محدوده آن به منظور ارائه به طرح های سرمایه گذاری داخلی و خارجی؛ مشکلات ناشی از اعمال قانون مالیات بر ارزش افزوده و مسائل مترتب بر احداث سومین شهرک صنعتی منطقه از قبل تقسیمات کشوری عنوان نمود.
گفتنی است مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در این نشست گزارش عملکردی از ظرفیت ها و عملکرد این منطقه در شاخص های مختلف اقتصاد مقاومتی ارائه نمود که می توان به نمونه هایی چون صادرات 20.3 میلیون دلاری صادرات واحدهای تولیدی منطقه و 259/8 میلیون دلاری ناشی از صادرات مجدد ؛سهم 20 درصدی در تأمین روغن خوراکی مورد نیاز کشور و افزایش 17 درصدی جذب سرمایه گذار داخلی با جذب 26423 میلیارد ریالی اشاره کرد.
نظرات شما:
نیاز امروز روسیه به ایران به عنوان مسیر مناسب ترانزیتی را می توان با تجمیع سرمایه گذاری در بستر دریای خزر به طرز هوشمندانه ای پاسخ داد !!! با اتصال راه آهن از رشت به بندر کااسپین و اتصال مستقیم بنادر جنوبی با خط ریلی جدید ساخت !!! عملا مساله سرعت ترانزیت کالا با عبور از خاک ایران حل می شود !!! ولی مساله بارگیری و تخلیه و تجهیزات بندری و پسکرانه بنادر شمالی و لایروبی و به روزرسانی تجهیزات کشتی و داشتن تعداد کافی کانتینر یخچال دار یا گرمکن دار می ماند !!! دریای خزر از سمت ایران با نگاهی به بنادر در قزاقستان و آذربایجان و ترکمنستان !!! اصلا خوب تجهیز نشده اند !! و کمتر از آن زیرساخت صادراتی و ترانزیتی کافی هم ندارند !!! این بحران در روسیه می تواند برای ایران فرصت کامل باشد !! چون نیاز روسیه به ایران مستقیم است و دیگر رقیب ندارد و سرمایه گذاری ایران سریع به نتیجه می رسد !!!! در ادامه اگر وضع عادی هم بشود !!! با وجود زیرساختی که ایران در این مدت در دریای خزر ساخته است !!! می تواند رقیب بسیار قدرتمندی در ترانزیت و صادرات کالای خود و دیگر کشورها باشد !!!! فرصتجنگ روسیه را نباید از دست داد !!
استفاده از موقعیت جنگ روسیه در صادرات و ترانزیت یعنی تکمیل راه آهن رشت آستارا !! خلاء ترانزیت ریلی کشور در کریدور شرق به غرب و شمال به جنوب با این مسیر ریلی است که تماما برطرف می شود !! وزارت اقتصاد و شخص وزیر می توانند با تخصیص بودجه ویژه جهت تکمیل این پروژه و جلوگیری ا انتظار بی مورد از روسیه در حال جنگ !!! این مسیر بسیار مهم ریلی را تکمیل کنند !!!
نظر شما:
تغییر ساعت کاری فعلا در دستور کار نیست