راه‌اندازی ۲۰ میلیون پورت فیبرنوری به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات یک طرح ملی است که با تاکید رییس جمهور، قرار است تا پایان دولت سیزدهم به بهره‌برداری برسد و مردم بتوانند از اینترنت با سرعت چند ۱۰۰ مگابیت استفاده کنند.

برنامه دولت سیزدهم؛ دسترسی به اینترنت با سرعت چند ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه

کلانشهر: طرح توسعه شبکه دسترسی ثابت مبتنی بر فیبر نوری (FTTx) با هدف دسترسی مردم به اینترنت پرسرعت، از آغاز دولت سیزدهم در وزارت ارتباطات آغاز شد.

 

این وزارتخانه تصمیم گرفت این طرح پر هزینه، سخت و البته ملی را در دستور کار خود قرار دهد و در کمترین زمان ممکن آن را اجرایی کند. بهره‌برداری از ۲۰ میلیون پورت فیبرنوری نیاز به فرصتی ۱۰ ساله داشت اما آیت الله سید ابراهیم رئیسی رییس قوه مجریه تاکید کرد این اتفاق باید تا پایان دولت سیزدهم اجرایی شود.

 

اجرایی شدن طرح توسعه شبکه دسترسی ثابت مبتنی بر فیبر نوری به کاهش هزینه سرمایه‌گذاری توسعه شبکه پهن‌باند، افزایش تجربه کاربر، افزایش کیفیت خدمات، عدم وابستگی توسعه شبکه به منابع محدود فرکانسی، کاهش شکاف دیجیتال، توسعه اینترنت نسل پنجم، رشد تولید ناخالص داخلی و کاهش هزینه انرژی منجر می‌شود.

 

وزارت ارتباطات برای دستیابی به این هدف، یک برنامه حدودا سه ساله را تدوین کرده است. اولین قدمی که در سال ۱۴۰۰ برداشته شد، تصویب اصل حاکم بر تقسیم کار و حمایت از توسعه شبکه دسترسی مبتنی بر فیبرنوری، تصویب شرایط مشارکت اپراتورهای موبایل در توسعه شبکه فیبرنوری، ایجاد ۵۰۰ هزار پورت منصوبه فیبرنوری، تدوین تعرفه و ضوابط استفاده از امکانات پایه توانیر و شهرداری‌ها و تدوین مقررات و ضوابط عمده فروشی بود که انجام شد.

 

برنامه سال ۱۴۰۱

برنامه این وزارتخانه در سال ۱۴۰۱ تصویب مقررات سیم‌کشی داخل ساختمان از قدم‌های بعدی این طرح ملی بوده که قرار است در سال آینده (۱۴۰۱) برداشته شود.

 

تصویب مقررات مرتبط با تحریک تقاضای خدمات مبتنی بر فیبرنوری، پوشش یک میلیون خانوار در کلان شهرها جهت دسترسی با سرعت حداقل ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه، پوشش ۵۰۰ هزار خانوار در کلان شهرها برای دسترسی با سرعت حداقل ۵۰ مگابیت بر ثانیه، پوشش ۱.۵ میلیون خانوار در سایر شهرها جهت دسترسی با سرعت حداقل ۵۰ مگابیت بر ثانیه، پوشش ۲ میلیون خانوار در سایر شهرها جهت دسترسی با سرعت حداقل ۳۰ مگابیت بر ثانیه، واگذاری فرکانس‌های باقی مانده در باند ۳ هزار و ۵۰۰ مگاهرتز، ظرفیت‌سازی برای بومی‌سازی ۲۰ درصد از تجهیزات پسیو (عملکردشان نیاز به برق ندارد) و اکتیو (فعال) شبکه ملی فیبرنوری، افتتاح خط تولید تجهیزات انتهایی برای خدمات فیبرنوری با ظرفیت حداقل یک میلیون مودم برای اتصال به فیبرنوری (ONT) از جمله برنامه وزارت ارتباطات در سال ۱۴۰۱ است.

 

بهره‌برداری از ۲۰ میلیون پورت فیبرنوری نیاز به فرصتی ۱۰ ساله داشت اما رییس‌جمهور تاکید کرد این اتفاق باید تا پایان دولت سیزدهم اجرایی شود.

 

برنامه سال ۱۴۰۲ 

 همچنین برنامه وزارت ارتباطات برای سال آینده ایجاد پوشش برای ۲ میلیون خانوار در کلان شهرها جهت دسترسی با سرعت حداقل ۱۰۰ مگابیت برثانیه است. پوشش ۵۰۰ هزار خانوار در کلان شهر برای دسترسی با سرعت حداقل ۵۰ مگابیت برثانیه، پوشش ۲ میلیون خانوار در سایر شهرها جهت دسترسی با سرعت حداقل ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه است.

 

از دیگر برنامه های این وزارتخانه پوشش ۵۰۰ هزار خانوار در سایر شهرها جهت دسترسی با سرعت حداقل ۵۰ مگابیت بر ثانیه، پوشش ۲ میلیون خانوار در سایر شهرها جهت دسترسی با سرعت حداقل ۱۰۰ مگابیت برثانیه، پوشش۵۰۰ هزار خانوار در سایر شهرها جهت دسترسی با سرعت حداقل ۵۰ مگابیت بر ثانیه، پوشش ۲ میلیون خانوار در سایر شهرها جهت دسترسی با سرعت حداقل ۳۰ میلیون مگابیت بر ثانیه، ظرفیت سازی برای بومی سازی ۳۰ درصد از تجهیزات پیسیو و اکتیو شبکه ملی فیبرنوری، افزایش ظرفیت تولید تجهیزات انتهایی برای خدمات فیبرنوری به ۲ میلیون ONT است.

 

ض۱ض 

در سال ۱۴۰۳ هم برنامه این وزارتخانه برای تکمیل این پروژه ملی تا قبل از پایان دولت سیزدهم، پوشش ۲ میلیون خانوار در کلان شهرها جهت دسترسی با سرعت حداقل یک گیگابیت برثانیه، پوشش یک میلیون خانوار در کلان شهرها جهت دسترسی با سرعت حداقل ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه، پوشش ۵۰۰ هزار خانوار در کلان شهرها برای دسترسی با سرعت حداقل ۵۰ مگابیت بر ثانیه است.

 

پوشش ۲ میلیون خانوار در سایر شهرها جهت دسترسی با سرعت حداقل ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه، پوشش ۵۰۰ هزار خانوار در سایر شهرها جهت دسترسی با سرعت حداقل ۵۰ مگابیت بر ثانیه، پوشش ۲ میلیون خانوار در سایر شهرها جهت دسترسی با سرعت حداقل ۳۰ مگابیت بر ثانیه، ارتقای ظرفیت بومی‌سازی تجهیزات پسیو و اکتیور شبکه ملی فیبرنوری به ۴۰ درصد از دیگر برنامه های وزارت ارتباطات در سال ۱۴۰۳ است.

 

وزارت ارتباطات دی ۱۴۰۰، با افتتاح ۵۴۰ هزار و ۸۷۸ پورت فیبرنوری این پروژه ملی را به طور رسمی افتتاح کرد تا طبق برنامه و در سال‌های آینده بتواند تمام ۲۰ میلیون پورت فیبرنوری را به منازل و کسب‌وکارها تحویل دهد.

منبع: ایرنا
اشتراک گذاری:

نظر شما:

security code