معافیت همکاری های هسته ای با ایران به مدت محدود از سوی آمریکا

وزارت امور خارجه آمریکا علام کرده است معافیت‌هایی را که به کشورهای عضو برجام اجازه می‌دهد تا با سه تاسیسات هسته‌ای ایران همکاری‌های منطبق با معاهده عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای انجام دهند، تمدید می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری کلانشهر و به نقل از پایگاه خبری شبکه سی‌ان‌ان، دولت دونالد ترامپ معافیت‌هایی را که به کشورهای امضا کننده برجام اجازه می‌دهد در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای غیر نظامی با ایران همکاری کنند، تمدید می‌کند اما شرایط (این معافیت‌ها) را برای افزایش فشار بر حکومت ایران سخت‌تر خواهد کرد.

مطابق سندی که توسط وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه منتشر شده است، دولت این کشور معافیت‌ها را تمدید می‌کند تا کشورهای عضو توافق هسته‌ای اجازه داشته باشند بدون نگرانی مواجهه با تحریم در سه تأسیسات هسته‌ای ایران (فردو، بوشهر و اراک) تحقیقات انجام داده و فعالیت‌های مطابق با عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای داشته باشند.

این معافیت‌ها از مدت ۱۸۰ روز به ۹۰ روز کاهش خواهند یافت و مورگان اورتاگوس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز در بیانیه‌ای اعلام کرده است که " کمک به افزایش قدرت تأسیسات هسته‌ای بوشهر به بیش از واحد رآکتور موجود، مشمول تحریم می‌شود".

اورتاگوس افزون بر این اظهار داشت که آمریکا دو مورد از معافیت‌هایی را که به ایران اجازه می‌داد تا آب سنگین مازاد خود را انبار کند و اورانیوم غنی‌شده خود را با اورانیوم طبیعی معاوضه کند، لغو خواهد کرد.

همچنین برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان اظهار کرد: تصمیم امروز توان ما را برای تحت فشار قرار دادن برنامه هسته‌ای ایران در راستای فشار اقتصادی حداکثری قرار داد.

در سند یاد شده وزارت امور خارجه آمریکا مطرح شده است: ما به ادامه برخی پروژه‌های منطبق با عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای که فعالیت‌های هسته‌ای ایران را محدود می‌کند و همچنین به حفظ وضعیت موجود برنامه هسته‌ای کمک می‌کند به طور موقت اجازه ادامه یافتن می‌دهیم تا وقتی که به توافقی جدید دست یابیم که تهدید اشاعه تسلیحات هسته‌ای از سوی ایران را برطرف کند.

نظر شما:

security code