این حرکت ممکن است جان بچه هایتان را بگیرد؛

تفریح مرگبار از طریق پنجره و سان روف اتومبیل در جاده رشت-انزلی/فیلم


۱۴۰۱/۰۱/۱۲ - ۱۸:۱۲ | کد خبر: ۲۰۱۳۸ چاپ

ویدئو 3 کودک و نوجوان را در جاده رشت-انزلی نشان می‌دهد که از سان‌روف و پنجره‌ی خودروی ام وی ام در حال حرکت بیرون آمده‌اند.

اختصاصی کلانشهر: در سال‌های گذشته یکی از پدیده‌های خیابان‌های ایران اتومبیل‌های سان‌روف داری است که یک یا چند کودک و نوجوان و حتی بزرگسالان در حالت‌ایستاده با ایجاد سرو صدا و یا در سکوت مشغول تماشا و به زعم خود تفریح هستند.

البته در خیابان‌های ایران چنین پدیده‌ای چندان ناآشنا نیست. چون از دهه 50تا 60 و 70 که قوانین راهنمایی و رانندگی در ایران چندان جدی گرفته نمی‌شد،کودکان و نوجوانان زیادی تا کمر از اتومبیل‌های در حال حرکت بیرون می‌آمدند و با فریاد و هیاهو مشغول نوعی تفریح عجیب می‌شدند و ظاهراً سرنشینان بزرگسال خودرو‌ها هم توانایی توجیه یا برخورد با این حرکات مرگبار آن‌ها را نداشتند.

هر چند طی سال‌های گذشته بیرون آوردن دست و بدن از شیشه پنجره‌های خودرو‌ها کمتر شده اما همچنان می‌توان کودکان و نوجوانانی را مشاهده کرد که علی رغم حضور بزرگسالانی که طبیعتا باید نسبت به کودکان آگاه‌تر باشند نیمی از بدن خود را از اتومبیل‌ها بیرون آورده‌اند. حرکتی بسیار خطرناک که مانند استفاده از سان‌روف خودرو می‌تواند به دنبال ترمز یا تصادف،کودکانی که این حرکت را انجام می‌دهند را با خطر معلولیت و مرگ مواجه کند.تاکنون حوادث مختلف مرگبار از این دست بار‌ها در خیابان‌ها و جاده‌های ایران گزارش شده است.

طبق قانون پلیس راهور«بیرون آوردن دست،پا یا هریک ازاعضای بدن سرنشین از وسیله نقلیه در حال حرکت به جز موارد مندرج در مقررات توسط راننده (راهنما خودرو خراب باشد و راننده از دست برای اعلام جهت حرکت به رانندگان اطراف خود استفاده کند) شامل جریمه می‌شوند. »

ویدئو 3 کودک و نوجوان را در جاده رشت-انزلی نشان می‌دهد که از سان‌روف و پنجره‌ی خودروی ام وی ام در حال حرکت بیرون آمده‌اند.