رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان عنوان کرد:

تخصیص 51 هزار میلیارد تومان برای رونق تولید و اشتغال در کشور


۱۳۹۸/۰۲/۱۴ - ۱۲:۳۶ | کد خبر: ۲۰۱۸ چاپ
تخصیص 51 هزار میلیارد تومان برای رونق تولید و اشتغال در کشور

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان گفت: امسال برای رونق تولید و ایجاد اشتغال 51 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که از این میزان، یک هزار و 357 میلیارد تومان به گیلان اختصاص یافته است.

به گزارش پایگاه خبری کلانشهر و به نقل از ایسنا، کیوان محمدی در برنامه «در مسیر توسعه»، با بیان اینکه ساختار بودجه استان ها متاثر از نظام بودجه ریزی کل کشور است، اظهار کرد: دولت در آذرماه هر سال لایحه بودجه را تقدیم مجلس شورای اسلامی می کند. بودجه 98 نیز طبق روال سالانه در آذرماه 97 در اختیار مجلس قرار گرفت و نمایندگان در 21 اسفندماه بودجه را تصویب و در 28 اسفندماه برای اجرا به کلیه استان ها ابلاغ کردند.

وی بودجه 98 را معادل یک میلیون و 744 هزار میلیارد تومان دانست و افزود: از این میزان 520 هزار میلیارد تومان بودجه دولتی است و یک میلیون و 250 هزار میلیارد تومان به شرکت ها و موسسات دولتی اختصاص می یابد. بودجه ای که در اختیار دولت قرار می گیرد بین وزارتخانه ها و استان ها توزیع می شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان با بیان اینکه 410 هزار میلیارد تومان از بودجه دولت هزینه ای بوده و صرف حقوق و مزایای کارمندان و بازنشستگی و هزینه آب و برق و گاز ادارات می شود، گفت: امسال 80 هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی در نظر گرفته شده است.

محمدی فاصله بین بودجه هزینه ای و بودجه عمرانی را نشان دهنده ساختار غلط و نامتوازن بودجه دانست که از قبل از انقلاب اینگونه بوده و تصریح کرد: وقتی از توسعه سخن می گوییم باید بودجه عمرانی ما چندین برابر بودجه هزینه ای باشد. علیرغم همه فشارهای بین المللی برای خیزش توسعه باید تجدیدنظر در این بخش صورت بگیرد.

وی بودجه هزینه ای استان گیلان در سال جاری را 577 میلیارد تومان دانست که 4.2 درصد بودجه کل است و خاطرنشان کرد: نسبت بودجه هزینه ای به جمعیت گیلان خوب بوده و رتبه هشتم کشور را داریم. بودجه عمرانی ما نیز 857 میلیارد تومان است که نسبت به سال گذشته 16 درصد رشد داشته است.

این مقام مسئول همچنین از رشد 21.7 درصدی بودجه گیلان در سال جاری خبر داد و متذکر شد: بودجه گیلان در سال 98 معادل یک هزار و 453 هزار میلیارد تومان است و امیدواریم دستگاه ها با جذب حداکثری این بودجه بتوانند در جهت بهبود وضعیت استان گام بردارند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان توسعه را دارای ابعاد جهانی دانست و اضافه کرد: تا دیپلماسی تجاری ما در جهان مشخص نشود، حرکت توسعه ای کشور آنگونه که شایسته است آغاز نخواهد شد و استمرار نمی یاید.

وی توسعه صنعت را به معنی نادیده گرفتن کشاورزی ندانست و افزود: زندگی مردم گیلان به کشاورزی  و برنج و زیتون و چای و ابریشم بند است و لذا در برنامه ریزی ها و بودجه ریزی ها نمی توانیم کشاورزی را کنار بگذاریم، اما باید در کنار حفظ کشاورزی، نوسازی کشاورزی و به روز کردن سیستم های آموزش کشاورزی را مد نظر قرار دهیم و به صنعت و گردشگری هم بپردازیم.

محمدی گیلان را از جمله استان های گردشگرپذیر دانست و تصریح کرد: چه بخواهیم و چه نخواهیم سالانه میلیون ها گردشگر داخلی و خارجی به گیلان سفر می کنند و نمی توانیم برنامه نداشته باشیم لذا امسال از محل تبصره 18 تسهیلات بانکی معادل 166 میلیارد تومان در اختیار بخش خصوصی قرار خواهد گرفت.

وی کشاورزی، صنایع تبدیلی و گردشگری را از جمله اولویت های کوتاه مدت گیلان در طرح آمایش دانست و تاکید کرد: گیلان از معدود استان هایی است که گردشگر خارجی دارد لذا باید از حضور گردشگران در استان حداکثر استفاده را ببریم لذا نیازمند یک نظام گردشگری هستیم. متاسفانه فقدان نظام گردشگری کشور و منطقه ما را رنج می دهد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان اتصال به شبکه راه آهن سراسری را یکی از اولویت های آمایش در درازمدت دانست و گفت: اتصال راه آهن قزوین – رشت به بندر انزلی و بندر کاسپین و سپس بندر آستارا بخش «ترانزیت» را در گیلان فعال می کند. براساس برنامه ریزی ها تا پایان دولت دوازدهم راه آهن رشت – انزلی تکمیل خواهد شد.

وی افتتاح راه آهن گیلان را یکی از اقدامات مهم و بزرگ دولت دانست و اظهار کرد: راه آهن گیلان گام بزرگی در جهت ایجاد زیرساخت های توسعه ای بوده و در درازمدت به منطقه ما کمک می کند. ایستگاه جیرده تا کاسپین 34 کیلومتر، تا انزلی 41 کیلومتر و تا آستارا 160 کیلومتر است که در نهایت خلیج فارس را به دریای خزر وصل می کند.

محمدی با بیان اینکه تکمیل راه آهن گیلان امکان ترانزیت کالا از بندر چابهار و بندر عباس تا بندر انزلی، بندر کاسپین و بندر آستارا را فراهم می کند، متذکر شد: مقرر شده بندر کاسپین و بندر انزلی به کشتی هایی تحت عنوان «رورو» که قادر به حمل واگن های قطار است مجهز شود.

این مقام مسئول از اجرای پروژه راه آهن رشت – انزلی در دو فاز خبر داد و تصریح کرد: فاز نخست از ایستگاه جیرده تا کفترود است و 18 درصد پیشرفت فیزیکی دارد. برای فاز دوم نیز در حال خرید اراضی هستیم. در اجرای این پروژه از ظرفیت دو شرکت داخلی استفاده خواهیم کرد.

وی نوستراک را یک راه جهانی دانست که مورد تاکید کشورهای حاشیه دریای خزر است و خاطرنشان کرد: راه آهن گیلان طی دو سال آینده به بندر انزلی و بندر کاسپین متصل می شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان از تخصیص 103 درصدی بودجه هزینه ای سال 96 خبر داد و یادآور شد: بودجه هزینه ای سال 97 نیز صد درصد تخصیص یافت، اما در بخش عمرانی دچار مشکل شدیم و از بودجه عمرانی برای بودجه هزینه ای و پرداخت حقوق و پاداش آخر سال کارمندان استفاده کردیم.

محمدی با اشاره به تخصیص 50 درصدی بودجه عمرانی سال 97، تاکید کرد: امسال برای رونق تولید و ایجاد اشتغال 51 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که از این میزان، یک هزار و 357 میلیارد تومان به گیلان در بخش های گردشگری(166 میلیارد تومان)، کشاورزی(503 میلیارد تومان)، صنعت(392 میلیارد تومان) و کار و رفاه(50 میلیارد تومان) و... اختصاص یافته است. 

نظر شما:

security code