هشدار های تکاندهنده رئیس کمیته محیط زیست در یونسکو؛

۴۰ هزار روستای ایران از سکنه خالی شده است/ در ۶ سال اخیر تمام ذخیره های آب نابود شد


۱۴۰۱/۰۱/۱۴ - ۱۸:۴۱ | کد خبر: ۲۰۱۹۰ چاپ

بعضی از دستگاه‌ها به صاحبان باغ شهر‌ها و ویلا‌ها عنوان می‌کنند که بابت تراکم زیاد در ساخت باید مبلغی را بپردازند گفت: اگر این ساخت و ساز غیر قانونی است چطور می‌شود میزان تراکم زیاد را با پول حل کرد؟

۴۰ هزار روستای ایران از سکنه خالی شده است/ در ۶ سال اخیر تمام ذخیره های آب نابود شد
کلانشهر: رئیس کمیته محیط زیست در یونسکو با اشاره به اینکه متأسفانه در حال حاضر ۴۰ هزار روستا در کشور از سکنه خالی شده است گفت: متأسفانه این یک اتفاق و هشدار بسیار حاد و خطرناک برای کشور است.

 محمد درویش با بیان اینکه میزان حاشیه نشینی از ۷۰۰ هزار نفر در سال ۱۳۵۶ به حدود ۲۰ و دو میلیون نفر در سال جاری افزایش پیدا کرده است تصریح کرد: این در حالی است که ۷۰ درصد جرم و جنایت در حاشیه شهر‌ها در حال رخ دادن است.

 این فعال محیط زیست در گفت و گو خود با اشاره به اینکه بعضی از نهاد‌ها در سال‌های گذشته اقدام به اشغال سواحل ایران کرده‌اند، افزود: ۹۵ درصد از ویلا‌هایی که در سواحل ساخته شده‌اند متعلق به نهاد‌های دولتی است و این در حالی است که این نهاد‌ها بدون هیچ التزامی به قانون و با دور زدن قوانین اقدام به ساخت و ساز باغ شهر و ویلا‌ها کردند.

 باغشهر‌های گذشته به صورت قانونی ساخته نشده‌اند

 رئیس کمیته محیط زیست در یونسکو با بیان اینکه باغ شهر‌هایی که در شهر‌ها در حال تخریب است متعلق به افراد ثروتمندی است که در سال‌های گذشته با دور زدن قانون و پرداخت حق حساب اقدام به ساخت و ساز این ساختمان‌ها کرده‌اند، گفت: متأسفانه هیچ کدام از این باغشهر‌ها به صورت قانونی ساخته نشده است.
محمد درویش

 دستگاه‌هایی که مجوز ساخت و ساز در باغ شهر‌ها را صادر کرده‌اند قانون را دور زده‌اند

 این فعال محیط زیست در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر اراده تخریب و مقابله با ساخت و ساز‌های ویلا‌ها و باغشهر‌های غیر مجاز در حاکمیت شکل گرفته است، بیان کرد: طبق قانون تمام رودخانه‌ها دارای حریم بستر سیلابی هستند که هیچ ساخت و‌سازی در این منطقه نباید انجام شود و این در حالی است که دستگاه‌ها و ارگان‌هایی که به باغ شهر‌ها و ویلا‌هایی که در این حریم مجوز ساخت و ساز، کنتور برق، آب، گاز و.... داده‌اند اقدام به دور زدن قانون کردند.

 رئیس کمیته محیط زیست در یونسکو در ادامه با اشاره به اینکه قطعاً مسئول اجرای قانون در ساخت و ساز ویلا و باغ شهر‌ها در حریم رودخانه‌ها چشمشان را بر روی ساخت و ساز‌ها بسته است، تصریح کرد: در شرایط فعلی مسئولان چشم‌شان را به روی این ساخت و ساز‌های غیر مجاز باز کرده‌اند و این در حالی است که تخریب ساخت و ساز‌ها تا چه اندازه می‌تواند در مقابل مافیا کوتاه بیاید.

 درویش با اشاره به اینکه این تخریب‌ها در زمان دولت هشتم و نهم هم انجام گرفت، بیان کرد: اما این تخریب‌ها بعد از مدتی متوقف شد و این در حالی است که معتقدم آقای رئیسی در این بخش نمی‌تواند خیلی موفق عمل کند.

 درویش در ادامه با اشاره به اینکه طرح فلاحت در فراغت که در استان فارس و نزدیکی شیراز انجام شد یکی از بدترین اقدامات محیط زیستی بود که رخ داد تصریح کرد: قطعاً از طرح فلاحت در فراغت به عنوان سندروم ویلا‌سازی یاد می‌شود.

 ویلا‌سازی در مسیر رودخانه‌ها باعث خشکسالی در پایین دست شد

 وی با اشاره به اینکه ویلا‌سازی در تمام مسیر رودخانه‌های سیوند، کر و مناطق مانند بهشت گمشده باعث شده تا آب رودخانه‌هایی که قرار بود وارد سد درودزن و ملاصدرا و سیوند شود صرف این ویلا‌ها می‌شود افزود: متأسفانه این اتفاق سبب خشکسالی در پایین دست می‌شود.

 رئیس کمیته محیط زیست در یونسکو با اشاره به اینکه ویلا‌سازی‌هایی که در بالا دست در حال انجام است از دلایل مهم خشک شدن تالاب‌های بختگان، کمجان، به شمار می‌رود ادامه داد: متأسفانه این ساخت و ساز‌ها هنوز ادامه دارد و همچنان شاهد این اتفاق در استان‌های اصفهان، کرج و تهران هستیم.

 درویش با اشاره به اینکه متأسفانه در منطقه حفاظت شده گلستانک در مازندران شاهد احداث ویلا با جاده اختصاصی هستیم بیان کرد: متأسفانه این اقدامات هنوز ادامه دارد.

 درویش در ادامه با اشاره به اینکه بعضی از دستگاه‌ها به صاحبان باغ شهر‌ها و ویلا‌ها عنوان می‌کنند که بابت تراکم زیاد در ساخت باید مبلغی را بپردازند گفت: اگر این ساخت و ساز غیر قانونی است چطور می‌شود میزان تراکم زیاد را با پول حل کرد؟

 در ۶ سال اخیر تمام ذخیره‌های آب نابود شد

 رئیس کمیته محیط زیست در یونسکو در ادامه با بیان اینکه متأسفانه بارندگی‌های سال گذشته به هیچ وجه نمی‌تواند کم آبی و خشکسالی‌های سال‌های گذشته را جبران کند ادامه داد: متأسفانه در ۶ سال اخیر تمام ذخیره‌های آب نابود شد و این در حالی است که در حال حاضر استان فارس بدترین وضعیت را در موضوع آب دارد.

 درویش با اشاره به اینکه سالانه میزان تراز منفی آب در استان فارس رقمی بالغ ۲ و سه دهم میلیارد متر مکعب است افزود: متأسفانه تراز منفی آب استان فارس در سال رقمی بالغ بر هجده میلیارد متر مکعب است و ادامه این روند منجر به متروکه شدن روستا‌ها و شهر‌های کوچک استان فارس خواهد شد.