نماینده مردم خمین در مجلس یازدهم با اشاره به بحران کم آبی کشور گفت: کاهش منابع آبی در ۳۰ سال گذشته به قدری بحرانی بوده است که در بارندگی و نزولات آسمانی نمی‌تواند جبرانی برای کم آبی داشته باشد.

نظری: افزایش بارندگی نمی تواند کاهش منابع آبی در ۳۰ سال گذشته را جبران کند

کلانشهر: علیرضا نظری درباره بحران آب در استان مرکزی اظهار کرد: در دهه اخیر با کاهش نزولات آسمانی مواجه بوده‌ایم. چه در پاییز و چه در فصل زمستان و بهار افزایش دما را تجربه کردیم که نقش مهمی در تبخیر آب‌های سطحی داشته است. مجموعه این دو عامل نیاز به منابع آبی را تشدید کرده است.

 

افزایش بارندگی نمی‌تواند کاهش منابع آبی ۳۰ سال گذشته را جبران کند

نماینده مردم خمین در مجلس یازدهم افزود: با وجود اینکه بارش‌های سال در سال ۱۴۰۰ مناسب بود اما نکته اینجاست که کاهش منابع آبی در ۳۰ سال گذشته به قدری بحرانی بوده است که در بارندگی و نزولات آسمانی نمی‌تواند جبرانی برای کم آبی داشته باشد. بنابراین در سال جاری مثل سنوات گذشته، از نظر منابع آبی و سفره‌های زیرزمینی در مضیقه خواهیم بود.

 

این عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس تأکید کرد که دستگاه‌های مسئول باید تا زمان رقم خوردن تغییرات اقلیمی در جهان، اقدامات مناسب در راستای مصرف بهینه آب و استفاده از حداکثر ابزارها برای صرفه جویی انجام داد و استفاده کرد.  

 

روش آبیاری زمین‌های کشاورزی استان مرکزی سنتی است

این عضو مجمع نمایندگان استان مرکزی درباره نحوه آبیاری محصولات کشاورزی در شهرستان خمین گفت: قریب به اتفاق آبیاری‌های کشاورزی در شهرستان خمین به صورت سنتی اعمال می‌شود. شهرستان خمین قطب کاشت لوبیا چیتی است. با این حال،‌ ما هنوز از روش‌های نوین آبیاری برای این محصول استفاده نمی‌کنیم. بیشترین روش مورد استفاده آبیاری همان روش غرقابی است که بیشترین میزان هدررفت آب را دارد.

 

اولویت سنددار شدن زمین‌های کشاورزی نسبت به افزایش اعتبارات مبارزه با بحران کم آبی

نظری به ضرورت افزایش اعتبارات مبارزه با بحران کم آبی و سند دار شدن زمین‌های کشاورزی اشاره کرد و تأکید کرد: از یک طرف، اعتبارات کافی نیست. یکی از دلایل عدم استفاده از امکانات به روز آبیاری، سند دار نبودن اراضی کشاورزی است. بنابراین پیش از اینکه به فکر افزایش منابع اعتبای آبیاری نوین باشیم، باید به فکر تعیین تکلیف سندهای زمین‌های خرد شده‌ای باشیم که در حال نابودی است.

نظر شما:

security code