رشت پلاس؛ موزه ای به وسعت همه خیابان های رشت

در روزهای اخیر تبلیغات جالبی از یک اپلیکیشن را در رشت می بینیم. این اپلیکیشن که رشت پلاس نام دارد و به تازگی در شبکه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام جای خود را بازکرده، توجه بخش زیادی از رشت دوستان و علاقه‌مندان به تاریخ و فرهنگ شهر اولین‌ها را به خود جذب کرده است.

به گزارش پایگاه خبری کلانشهر و به نقل از روابط عمومی رشت پلاس، «رشت» شهری که بخش زیادی از میراث فرهنگی و هویتی آن درگذر زمان از دست رفته است و این بار اپلیکیشن‌ها و سیستم واقعیت افزوده به کمک ما می‌آیند تا روایتی مستند از تاریخ و شکوه این مرز و بوم را نمایش دهند.

در خصوص اینکه این اپلیکیشن دقیقاً چیست و چه تفاوتی با اپلیکیشن‌های مشابه دارد؟ با «مصطفی بلورچی»، فارغ‌التحصیل رشته معماری و مدیر پروژه رشت پلاس گفت‌وگو کردیم.

مصطفی بلورچی در این خصوص گفت: اپلیکیشن رشت پلاس، موزه‌ای به وسعت همه خیابان‌های رشت و وقایع تاریخی نهفته در این خیابان‌ها است که تاریخ و معماری این شهر را با کمترین نیاز به امکانات سخت‌افزاری و تنها متکی به اپلیکیشن طراحی شده، با عرضه‌ی مستندات مکتوب نظیر اسناد، تصاویر (شامل: نقاشی‌ها، کارت‌پستال‌ها و عکس‌های قدیمی)، کتاب‌ها، سفرنامه‌ها، گزارش‌ها و … همچنین مستندات شفاهی به‌دست‌آمده از مطالعات میدانی، در مکان آثار به‌جامانده از معماری کهن یا وقایع تاریخی در معرض دید عموم مردم قرار می‌دهد.

وی افزود: درواقع موزه‌ی خیابانی رشت که با نام «رشت پلاس» شناخته می‌شود، امکان شبیه‌سازی و بازنمایی تصاویر کهن‌بناها و وقایع تاریخی را در مسیرهای وضع موجود می‌دهد تا واسطی میان کاربران و داستان‌واره‌های شهر رشت در بستر تاریخ و در امتداد خیابان‌های بافت تاریخی‌اش باشد که با اتکای به دیتابیس (بانک داده) غنی تهیه‌شده از تاریخ و معماری رشت، جزئی‌ترین موضوعات تاریخی این شهر را عرضه کرده است. از این منظر اپلیکیشن رشت پلاس، نمونه مشابه داخلی با چنین جزئیاتی در تاریخ و معماری ندارد، چه برسد به بومی‌سازی فناوری، چرا که همین بوم‌سازی فناوری‌های مبتنی بر واقعیت افزوده (و متعاقباً هولوگرام سه‌بعدی) خود نشان‌دهنده تفاوت ظریف فعالیت‌های تیم فناوری ما، با سایر شرکت‌های فعال در حوزه واقعیت افزوده در کشورمان است، حتی برخی از فناوری‌های بکار رفته مانند عینک‌های هولوگرام برای اولین بار در ایران پیاده‌سازی شده و از این حیث نمونه‌ی مشابه داخلی ندارد و از این حیث «رشت پلاس» نوآوری محسوب می‌شود.

مدیر پروژه رشت پلاس در مورد بخش‌های مختلف این اپلیکیشن، بیان کرد:

این اپلیکیشن شامل بخش‌های زیر است:

مکان‌یاب تصویری: این بخش با استفاده از فناوری واقعیت افزوده (Augmented Reality) فضاها و بناهای واجد ارزش تاریخی را در هر مکان و مختصات جغرافیایی از رشت که قرار گرفته باشند، به صورت واقعیت افزوده قابل مشاهده می‌کند و متعاقباً اطلاعات هر فضا و بنای تاریخی به صورت سند متنی، صوتی و تصویری در دسترس قرار می‌گیرد.

مسیریاب تصویری: در این بخش کاربر می‌تواند هر کدام از مکان‌های تاریخی (حتی تجاری) را انتخاب کرده تا اپلیکیشن به صورت واقعیت افزوده و با کمک فلش‌های راهنما که در دوربین تلفن‌همراه مشاهده می‌شود، قدم به قدم کاربر را تا مقصد انتخابی هدایت کند.

معرفی کسب‌وکارها: به این صورت که صاحبان این کسب‌وکارها می‌توانند تصویری از کارت ویزیت یا تابلوی مغازه خود همراه با فیلم تبلیغاتی مدنظرشان را به اپلیکیشن ارسال کنند و بعد از تأیید فیلم از سوی تیم پشتیبانی، امکان واقعیت افزوده بر پایه رسانه برایشان فعال شود. به عبارتی قابلیت ثبت تجارت‌های کوچک و محلی که کمتر امکان تبلیغ می‌یابند در مکان‌یاب تصویری از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این اپلیکیشن است و کمک شایانی به تجارت‌های کوچک و نوپا می‌کند.

هولوگرام پلاس: این بخش با ارائه‌ی فناوری هولوگرام سه‌بعدی، از طریق جعبه‌ی هولوگرام مخصوص تلفن‌همراه و عینک هولوگرام برای نخستین بار در کشورمان، با نمایش مدل‌های سه‌بعدی از بناهای قدیمی به شناخت و مطالعه دقیق آن‌ها کمک می‌کند.

تقویم شهری: در واقع روزشمار وقایع تاریخی شهر رشت و بزرگداشت چهره‌های اثرگذار این شهر در ساحت‌های مختلف علمی، فرهنگی، هنری و… است و از این حیث یکی از نخستین تقویم‌های منحصر به یک شهر در کشورمان محسوب می‌شود.

گفت‌وگو با تندیس‌های شهر: در این بخش از اپلیکیشن، امکان گفت‌وگو با مجسمه‌های شهری برای کاربران فراهم شده، به این صورت که ابتدا کاربر کد QR نصب شده در زیر مجسمه را اسکن می‌کند، سپس مجسمه با وی تماس می‌گیرد و درباره خودش مختصرا توضیح می‌دهد و در پایان توضیحات مجسمه، کاربر در صورت تمایل می‌تواند با ارسال کد دستوری سوالاتی را از مجسمه درباره خودش بپرسد، این رویه تا چند مرحله ادامه می‌یابد.

به گفته بلورچی، با توجه به بخش‌های مختلف در نظر گرفته شده در این اپلیکیشن می‌توان به توسعه گردشگری درون‌شهری به دلیل اتکاء به مکان‌مندی تاریخی و فرهنگی، به ماندگاری گردشگر در رشت و متعاقباً توسعه‌ی اقتصاد شهری کمک کرد.

مدیر پروژه رشت پلاس در پاسخ به این سوال که آیا نظیر چیزی که شما طراحی کردید در ایران و دیگر کشورها وجود دارد یا خیر؟ بیان کرد: در واقع اپلیکیشنی نظیر اپلیکیشن طراحی شده در کشورمان وجود ندارد، اما در دیگر کشورها بخش‌هایی از قابلیت‌هایی رشت پلاس از حیث فناوری‌هایی مانند مکان‌یاب و مسیریاب تصویری که مبتنی بر واقعیت افزوده است و یا هولوگرام سه‌بعدی وجود دارد، اما تفاوت‌های عمده «رشت پلاس» با آن‌ها در استفاده از فناوری در شناخت تاریخ و معماری یک شهر به صورتی است که در این اپلیکیشن پیاده‌سازی شده، نه صرفاً فناوری به کار رفته، لذا اپلیکیشن «رشت پلاس» از این حیث در دنیا بی‌همتاست.

رشت پلاس+میراث فرهنگی+اینستاگرام +اپلیکیشن +رشت +مصطفی بلورچی