ارزیابان یونسکو مرداد ماه برای بررسی پرونده ماسوله به ایران می آیند؛

اگر نتوانیم این پرونده را در یونسکو ثبت کنیم،آبرویمان می رود


۱۴۰۱/۰۱/۲۴ - ۱۱:۲۶ | کد خبر: ۲۰۵۳۶ چاپ

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان درخصوص بودجه‌ای که برای آزادسازی عرصه ماسوله درنظر گرفته شده، گفت:درحال حاضر ۵ میلیارد تومان بودجه برای این کار در نظر گرفته‌ایم. البته سایر دستگاه‌ها مانند برق و آب و مخابرات پای کار آمده‌اند. شرکت فاضلاب نیز طرح فاضلاب ماسوله را طی دو تا سه هفته آینده آماده و ارائه خواهد داد

اگر نتوانیم این پرونده را در یونسکو ثبت کنیم،آبرویمان می رود
کلانشهر : مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان از حذف ناهمگونی‌های ماسوله طی دو هفته آینده خبر داد و گفت: بودجه ۵ میلیاردی برای آزادسازی عرصه در نظر گرفته شده. همچنین قرار است ارزیابان یونسکو مرداد ماه برای بررسی پرونده ماسوله به ایران بیایند.

ماسوله با ۳۵۰ خانه تاریخی و قدمتی ۷۰۰ساله در ۲۵ کیلومتری جنوب غربی شهرستان فومن و در ۶۲ کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع است. این شهرک تاریخی در سال ۱۳۵۴ با شماره ۱۰۹۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

ثبت جهانی شهر تاریخی ماسوله بیش از دو دهه است که مطرح شده اما ارسال پرونده ثبت آن هر سال بنابر دلایلی ازجمله مشکلاتی که در اصلاح ناهمگونی‌ها و آزادسازی عرصه از مستحدثات وجود دارد، صورت نگرفت.

با این وجود، امسال پرونده منظر فرهنگی- تاریخی شهر ماسوله به عنوان تک پرونده ارسالی کشور ایران به یونسکو ارسال شد تا ایران با وجود ظرفیت محدودی که برای معرفی پرونده برای ثبت جهانی دارد، شانس خود را اینبار با ماسوله امتحان کند.

ولی جهانی (مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان) درخصوص مسائلی که ماسوله برای ثبت در یونسکو پیش رو دارد به گفت: منظر فرهنگی- تاریخی شهر ماسوله به عنوان پرونده ثبتی ایران به یونسکو ارائه شده و ارزیابان یونسکو به منظور بررسی نهایی پرونده ماسوله، مردادماه سال جاری عازم منطقه خواهند شد و موارد این پرونده را کارشناسی خواهند کرد.

او ادامه داد: در جلسه‌ای که با حضور استاندار گیلان، فرماندار شهرستان فومن و رؤسای دستگاه‌های اجرایی استان گیلان به منظور پیگیری روند ثبت جهانی ماسوله و رفع موانع موجود در مسیر ثبت منظر فرهنگی- تاریخی تشکیل شد، قول‌های مساعدی برای رفع این موانع طی یک ماه آینده داده شد. هرچند سال‌هاست دراین خصوص صحبت می‌شود اما در نهایت این موانع همچنان باقی مانده‌اند اما بر اساس تاکید استاندار، کلیه موارد طی یک ماه آینده به طور کامل رفع خواهند شد.

جهانی تصریح کرد: ساختمان فلزی در عرصه قرار دارد که قرار شد شهرداری به کمک آموزش و پرورش ظرف مدت ۱۰ روز این سازه فلزی را برچینند. کارهای مربوطه توسط شهرداری در حال انجام است. مخابرات نیز موظف شده کابل‌هایی که سبب ناهمگونی منظر شده است را ساماندهی کند. بازدیدها توسط کارشناسان مربوطه صورت گرفته و کارها در حال انجام است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان درخصوص بودجه‌ای که برای آزادسازی عرصه ماسوله درنظر گرفته شده، گفت: طرحی در این خصوص ارائه شده و درحال حاضر نیز ۵ میلیارد تومان بودجه برای آن در نظر گرفته‌ایم. البته سایر دستگاه‌ها مانند برق و آب و مخابرات پای کار آمده‌اند. شرکت فاضلاب نیز طرح فاضلاب ماسوله را طی دو تا سه هفته آینده آماده و ارائه خواهد داد.

او در پاسخ به این سئوال که با توجه به مشکلات عدیده‌ای که ماسوله با آن روبه رو ست و با وجود آنکه سال‌ها درباره آن‌ها صحبت شده اما رفع نشده‌اند، این امید وجود دارد که امسال شاهد ثبت پرونده ماسوله در میراث جهانی یونسکو باشیم، گفت: صد در صد این امر محقق خواهد شد. ضمن آنکه طرح‌هایی وجود دارد که باید برای آن‌ها برنامه داشته باشیم. قول‌هایی برای تحقق این طرح‌ها داده شده و اگر نتوانیم این پرونده را در یونسکو ثبت کنیم، آبرویمان خواهد رفت. پرونده ماسوله حدود ۱۷ سال است که برای ثبت جهانی مطرح شده و سعی ما بر رفع مشکلات کوچکی است که وجود دارد. البته طی این سال‌ها روند ثبت پرونده تا حدودی تغییر کرده و اکنون منظر فرهنگی- تاریخی شهر ماسوله برای ثبت به یونسکو ارائه شده. این پرونده از حریم ثبت ملی تا کهنه ماسوله را دربرمی‌گیرد.

بنابراین گزارش، چندی پیش خبرها از کشف شواهد جدیدی از فرهنگ‌های اواخر پیش از تاریخی، تاریخی و دوره‌های اسلامی در ارتفاعات کوهستانی بالای ۲۵۰۰ متری ماسوله حکایت داشتند. براساس نظر باستان‌شناسان یافته‌های جدید نشان می‌دهد که انسان حداقل از اواخر دوره مفرغ از این مناطق مرتفع به‌طور فصلی استفاده می‌کرده و شواهد دوره‌های آهن یک و آهن سه، دوره اشکانی، آل بویه، سلجوقی و ایلخانی نیز حاکی از تداوم این الگوی سکونتی در چهار هزار سال گذشته را دارد.

جهانی درخصوص تاثیری که این کشف می‌تواند در ثبت پرونده منظر فرهنگی- تاریخی شهر ماسوله داشته باشد نیز گفت: این بررسی باستان‌شناسی در راستای نقص‌های پرونده بود که انجام گرفت. مسیرهای کوچ‌رو‌ها و… همه مشخص و در نهایت پرونده به یونسکو ارسال شده. آن‌ها نیز پرونده را تایید کرده‌اند و ارزیاب باید برای بررسی پرونده به ایران بیاید.