غار 4هزار ساله رودبار احتمالا مخفیگاه بود


۱۴۰۱/۰۱/۲۴ - ۰۹:۵۴ | کد خبر: ۲۰۵۳۸ چاپ

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان از این احتمال خبر داد که غار شناسایی شده در رودبار که آثاری از عصر مفرغ در آن بدست آمده، یک مخفیگاه بوده است.

غار 4هزار ساله رودبار احتمالا مخفیگاه بود
کلانشهر : چندی پیش خبرهایی درخصوص شناسایی یک غار با آثار عصر مفرغ در منطقه پلنگدره شهرستان رودبار منتشر شد. کارشناسان قدمت این غار را حداقل ۴هزارسال تخمین زدند. طول این غار حدود هفت متر و عرض دهانه آن حدود یک متر بوده و با توجه موقعیت غار ورود به آن بدون تجهیزات تخصصی غیرممکن است.

ولی جهانی (مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان) با اشاره به مسیر صعب‌العبور دسترسی به این غار درخصوص کاربری احتمالی آن گفت: در این غار یافته‌های فرهنگی از جمله خرده سفال بدست آمد. همچنین استخوان‌هایی از پرندگان پیدا شده. این غار رسوب فراوان دارد و البته جای کار بسیار نیز دارد. هرچند آثاری از عصر مفرغ در این غار بدست آمده اما یافته‌هایی از هزاره اول و دوره‌های جدیدتر نیز در این غار پیدا شده. بیشتر آثار مربوط به عصر مفرغ است. با توجه به دسترسی دشوار به این غار، این احتمال را می‌دهیم که یک مخفیگاه باشد. چراکه زندگی در این غار بسیار دشوار است. این غار در کنار یک دره قرار دارد و تصورمان آن است که یک مخفیگاه بوده.

او در پاسخ به این سئوال که آیا می‌دانیم در عصر مفرغ و دوره‌های دیگر، افرادی که از این مخفیگاه استفاده می‌کردند از چه چیزی فرار می‌کردند، گفت: هنوز این امر برای ما مشخص نشده. شاید بتوان گفت از دست حیوانات نبوده اما اینکه برای چه منظور به عنوان مخفیگاه استفاده می‌شد نیازمند بررسی و مطالعات بیشتر است. برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر نیازمند کاوش هستیم.