سفیدرود جوابگوی نیاز کشاورزی نیست

سالانه ١٠٠ میلیون متر مکعب آب بین انهار کشاورزی گیلان هدر می رود


۱۴۰۱/۰۱/۲۵ - ۱۱:۲۳ | کد خبر: ۲۰۵۷۶ چاپ

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان از تلفات یکصد میلیون متر مکعب آب بین مزارع در انهار کشاورزی استان خبر داد و گفت: کشاورزان انهار بین مزارع شان را لایروبی کنند زیرا توزیع آب به لایروبی این انهار بسیار وابسته است.

سالانه ١٠٠ میلیون متر مکعب آب بین انهار کشاورزی گیلان هدر می رود
کلانشهر : وحید خرمی با تاکید بر ضرورت برنامه ریزی دقیق برای مصارف آب از تشکیل قرارگاه جهادی برای مدیریت کشاورزی امسال خبر داد و گفت: هدف اصلی از تشکیل این قرارگاه، تسریع در برطرف کردن مشکلات حوزه آب کشاورزی با استفاده از تمامی ظرفیت های استان اعم از دستگاههای اجرایی و بسیج است تا بتوانیم فصل زراعی جاری را نیز با موفقیت سپری نمائیم.

وی اظهار داشت: از ۱۰ سال گذشته تاکنون وضعیت آب به گونه ای است که باید برای مصارف آن برنامه ریزی دقیقی داشته باشیم و در همین راستا امسال تلاش می شود تا با تشکیل قرارگاه جهادی برای مدیریت مصرف آب استان، دست اندرکاران با تمام توانی که دارند در خدمت این بخش باشند و کشاورزان بتوانند با دغدغه کمتری سال زراعی را پشت سر بگذرانند.

خرمی کم آبی که آغاز شده از سال گذشته را بی سابقه عنوان کرد و اظهار داشت: پارسال ۸۴۰ میلیون متر مکعب ورودی آب به سد سفیدرود داشتیم در حالی که سال های قبل ورودی آب به سد میانگین حدود سه میلیارد متر مکعب بود. اما با این وجود؛ پارسال با کمک و اهتمام مردم و مسئولان توانستیم از شرایط بحران خشکسالی با موفقیت عبور کنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان با بیان اینکه با توجه به ذخیره ای که در زمان حاضر در سد سفیدرود وجود دارد، امسال مشکلات بسیاری در حوزه تامین آب کشاورزی خواهیم داشت، افزود: درحال حاضر کمتر از ۷۰۰ میلیون متر مکعب آب در سدسفیدرود ذخیره شده است، بنابراین برای آبخورهایی که از سد استفاده می کنند، نگران هستیم و در خارج از شبکه سفیدرود نیز هر ساله مشکلاتی وجود دارد زیرا امکان ذخیره آب را نداریم و تابع وضعیت جوی و روان آب ها هستیم.

سفیدرود جوابگوی نیاز کشاورزی نیست

خرمی با اشاره به رهاسازی آب سد از دوازدهم اردیبهشت ماه و تقاضای کشاورزان برای رهاسازی زودتر از موعد تعیین شده گفت: در حال حاضر حدود ۷۰۰ میلیون متر مکعب آب در سد سفید رود موجود است یعنی حدود هفته ای ۱۵۰ میلیون متر مکعب مصرف برای کشاورزی در استان وجود دارد که با این ذخیره سد نمی توان از آن برای خزانه گیری استفاده کرد.

وی مصرف روزانه آب از سد سفیدرود را ۲۰ میلیون متر مکعب عنوان کرد و افزود: بدلیل کم بودن آب سد، قابلیت رهاسازی آب برای خزانه گیری و شخم زدن وجود ندارد و کشاورزان باید با پتانسیل های آبی موجود دیگر، این امر را انجام دهند.

وی یادآور شد: شروع آبگذاری کانال های آبیاری بر اساس تقویم زراعی ، کانال های  تونل آب بر فومنات و کانال راست سد سنگر (مناطق شرقی گیلان) از  دوازدهم اردیبهشت ماه سالجاری و برای کانال چپ سد سنگر (مناطق مرکزی گیلان) ازشانزدهم اردیبهشت ماه خواهد بود.

خرمی ادامه داد: مرحله اول آبگذاری کانال های آبیاری شبکه سفیدرود جهت نشاء برنج ۱۶ روز بصورت پیوسته می باشد و پس از آن نوبت بندی آب بصورت‌ هشت‌روز وصل و چهارروز قطع ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به وجود ۶۰ هزار حلقه چاه برای کشاورزی در استان  گفت: بیش از ۷۰ درصد اراضی شالیزاری شخم زده شده اند؛ بنابراین کشاورزان دیگر هم می توانند با استفاده از پتانسیل های موجود آبی این مهم را به ١٠٠درصد برسانند.

وی از کشاورزان خواست تا حتما با تقویم زراعی امسال کشاورزی شان را پیش ببرند تا دچار مشکل کم آبی نشوند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان خاطر نشان کرد: مدیران  امورات تابعه استان نیز باید  توجه داشته باشند تا قبل آغاز نشاء برنج تمامی لایروبی ها انجام و همه ایستگاههای پمپاژ و چاههای عمیق و نیمه عمیق در اختیار این شرکت نیز تجهیز و راه اندازی شود .

سد سفیدرود بزرگ‌ترین سد مخزنی گیلان هم در حال حاضر آب کشاورزی مورد نیاز ۱۷۲ هزار هکتار از مجموع ۲۳۸ هزار هکتار شالیزارهای استان را تامین می‌کند.

این سد بر روی رودخانه سفیدرود و در پایین دست محل تلاقی ۲ رودخانه قزل اوزن و شاهرود در ۷۵ کیلومتری جنوب شهر رشت و در مجاورت شهر منجیل احداث شده است.

گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور به شمار می‌آید که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه نخست کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده‌است