ماهی آزادی که در تور کارشناسان شیلات افتاده بود و قرار بود برای مولد گیری از آن استفاده شود، تلف شد.

مرگ ماهی آزاد ۶ کیلویی و کمیاب دریای کاسپین در زمان انتقال برای مولدگیری

کلانشهر: سرپرست اداره کل شیلات گیلان با بیان اینکه این ماهی آزاد ۶ کیلویی از نوع کمیاب و مورد حمایت شیلات است گفت: کارشناسان شیلات گیلان که برای مولد گیری ماهیان استخوانی در حال صید ماهی از دریای خزر در بندرکیاشهر بودند به صورت اتفاقی این ماهی آزاد کمیاب را صید کردند.

حمید رضا تقی نصیری با اشاره به اینکه تنها مرکز شمال کشور که قابلیت نگهداری این گونه از ماهیان را دارد مرکز شهید باهنر در کلاردشت مازندران است گفت: با این مرکز تماس گرفتیم تا ماهی را به آنجا منتقل کنیم، ولی مسوولان این مرکز گفتند به دلیل پایش دامپزشکی این مرکز در قرنطینه است و فعلا امکان پذیرش هیچ گونه ماهی وجود ندارد تا هماهنگی‌های لازم با دامپزشکی استان مازندارن انجام شود.

 

وی گفت: پس تصمیم بر این شد تا ماهی را در دریا و یا مصب رودخانه سفید رود رها کنیم، ولی کارشناسان شیلات اعلام کردند دریا مواج و طوفانی است و امکان رهاسازی این ماهی ۶ کیلویی وجود ندارد، از طرفی اگر در مصب رودخانه رها می‌شد به طور حتم دوباره در تور صیادان گرفتار شود.

سرپرست شیلات گیلان گفت: بالاخره با رایزنی‌های کارشناسان شیلات برای حفظ این گونه‌ی مورد حمایت به این نتیجه رسیدیم تا ماهی را موقتا در مرکز شیهد بهشتی که منابع آب مناسبتری برای نگهداری این گونه دارد منتقل کنیم تا زمانی که امکان پذیرش ماهی در مرکز شهید باهنر کلاردشت مازندران فراهم شود.

 

حمید رضا تقی نصیری گفت: از آنجایی که ماهیان در زمان مهاجرت تغذیه خوبی ندارند و ضعف بدنی دارند و این ماهی هم در تور مانده بود و دمای آب هم دیروز به دلیل گرمای هوا مناسب نبود به شدت ضعیف شد و با اینکه در حوضچه شرایط احیاء آن فراهم شد، ولی در زمان بارگیری برای انتقال به مرکز شهید بهشتی تلف شد.

سرپرست شیلات گیلان با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۳۰ قطعه از همین گونه ماهی در مراکز بخش خصوصی گیلان به عنوان پیش مولد پرورش داده می‌شود گفت: ارزش هر کیلوگرم ماهی آزاد دریای کاسپین بین یک و نیم تا ۲ میلیون تومان است.