یک عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها در مجلس، تاکید کرد: اساسا منشاء معضل ریزگردها خشکسالی است که در کشور عراق به دنبال احداث سد در ترکیه رقم خورده و لازم است که با تقویت دیپلماسی برای حل این مشکل گام جدی برداشت.

عضو کمیسیون امورداخلی مجلس: منشاء ریزگردها خشکسالی در عراق به دنبال احداث سد در ترکیه است

کلانشهر: جلال رشیدی کوچی با تاکید بر ضرورت تقویت دیپلماسی به منظور مقابله با ریزگردها، بیان کرد: این موضوع ثابت شده که منشاء عمده ریزگردها به کشورهای همسایه به ویژه کشور عراق بر می گردد که دلایل متعددی نیز دارد؛ یکی از این دلایل ساخت سد در ترکیه است که باعث کاهش حجم آب ورودی به رودخانه دجله و فرات به عنوان دو رودخانه بزرگ عراق شده است.

 

وی در ادامه اظهار کرد: کاهش حجم آب ورودی به این دو رودخانه بزرگ در عراق منجر به خشک شدن تالاب ها و گسترده تر شدن خشکسالی شده است. این موضوع می طلبد که کشورهایی که از این موضوع دچار ضرر و زیان شده اند نظیر کشور ما و کشور عراق بنشینند و با تقویت دیپلماسی چاره ای برای این موضوع بیندیشند.

 

نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: اینکه یک کشور آب را برای خود تصاحب کرده و به کشورهای دیگر ندهد قطعا درست نیست، لازم است که در این زمینه از طریق دیپلماسی وارد شد. باید حل این معضل را با گفت و گو و توافق پیش برد. در خیلی از نقاط دیگر نیز این مسائل از طریق دیپلماسی حل و فصل شده است.

 

رشیدی کوچی تاکید کرد: باید به این موضوع عنایت داشت که آب به عنوان یک نیاز اساسی در سال های آینده می تواند موضوعی برای مناقشه باشد و در خیلی از مقالات به حوزه جنگ بر سر آب در آینده ای نه چندان دور تاکید دارند. به نظر بنده بهتر است قبل از اینکه به آن مرحله برسیم از طریق گفت وگو باید مشکلات را حل و فصل کنیم. اساسا منشاء این ریزگردها خشکسالی است که در کشور عراق رقم خورده و دولت باید به این موضوع توجه جدی داشته باشد.