ماهی استخوانی کمیاب ۶ کیلویی که در تور کارشناسان سازمان شیلات قرارگرفته بود در حال انتقال به مرکز نگهداری تلف شد که به همین دلیل اقدامات حقوقی برای بررسی ابعاد مختلف هرگونه کم‌کاری احتمالی در دستور کار حفاظت از محیط‌زیست گیلان قرار گرفت.

تلف شدن گونه کمیاب ماهی استخوانی در دریای کاسپین/ قصور از کجا بود؟
کلانشهر : هرساله با نزدیک شدن به انتهای فصل صید ماهی کارشناسان شیلات به‌منظور مولد گیری ماهیان استخوانی شروع به صید ماهی می‌کنند.امسال هم کارشناسان شیلات گیلان که برای مولدگیری ماهیان استخوانی در حال صید ماهی از دریای کاسپین در بندرکیاشهر بودند به‌صورت اتفاقی یک ماهی آزاد کمیاب را صید کردند.

تعلل عامل تلف شده گونه نادر؟!

پس از صید این ماهی کمیاب و به‌منظور حفظ و نگهداری از این ماهی مولد، کارشناسان شیلات استان گیلان با مرکز شهید باهنر در کلاردشت مازندران به‌عنوان تنها مرکز شمال کشور که قابلیت نگهداری ازاین‌گونه ماهی را دارد تماس برقرار کردند.

ولی به گفته مسؤولان مرکز شهید باهنر کلاردشت، این مرکز به دلیل پایش دامپزشکی در قرنطینه است و فعلاً امکان پذیرش هیچ‌گونه ماهی وجود ندارد تا هماهنگی‌های لازم با دامپزشکی استان مازندران انجام شود.

به گفته حمیدرضا نقی نصیری  سرپرست اداره کل شیلات استان گیلان، پس‌ازاین اتفاق تصمیم بر این شد تا ماهی را در دریا و یا مصب رودخانه سفیدرود رها کنیم، ولی کارشناسان شیلات اعلام کردند دریا مواج و طوفانی است و امکان رهاسازی این ماهی ۶ کیلویی وجود ندارد، از طرفی اگر در مصب رودخانه رها می‌شد به‌طور حتم دوباره در تور صیادان گرفتار شود.

نصیری می‌گوید که بالاخره با رایزنی‌های کارشناسان شیلات برای حفظ این‌گونه‌ موردحمایت به این نتیجه رسیدیم تا ماهی را موقتاً در مرکز شهید بهشتی که منابع آب مناسب‌تری برای نگهداری این‌گونه دارد منتقل کنیم تا زمانی که امکان پذیرش ماهی در مرکز شهید باهنر کلاردشت مازندران فراهم شود.

طبق گفته‌های سرپرست اداره کل شیلات گیلان ازآنجایی‌که ماهیان در زمان مهاجرت تغذیه خوبی ندارند و ضعف بدنی دارند و این ماهی هم در تور مانده بود و دمای آب نیز به دلیل گرمای هوا مناسب نبود به‌شدت ضعیف شد و با اینکه در حوضچه شرایط احیاء آن فراهم شد، ولی در زمان بارگیری برای انتقال به مرکز شهید بهشتی تلف شد.

ورود محیط زیست به پرونده ماهی نادر تلف شده

پس‌ازاین اتفاق اداره کل حفاظت از محیط‌زیست گیلان نیز به ماجرا ورود کرده و خواستار بررسی بیشتر دلایل تلف شدن این ماهی ارزشمند و کمیاب شدند.

رضا زمانی سرپرست اداره کل حفاظت محیط‌زیست گیلان با اعلام این مطلب می‌گوید که یک قطعه ماهی آزاد از گونه‌های حمایت‌شده و در فهرست در معرض انقراض به‌صورت اتفاقی در تور صیادان پره در منطقه بندر کیاشهر گرفتار شد که پس از اطلاع‌رسانی و حضور مأمورین یگان حفاظت محیط‌زیست پارک ملی بوجاق کیاشهر، این ماهی که وزنش به بیش از ۶ کیلو می‌رسید زنده تحویل مرکز مولد گیری و تکثیر و پرورش آبزیان شیلات شد ولی متأسفانه به دلایل نامعلوم  ماهی مذکور در مسیر انتقال به مرکز، تکثیر تلف شد.

به گفته زمانی با توجه به اینکه این‌گونه از ماهی، بسیار کمیاب و در رده‌بندی حفاظتی جزو گونه‌های درخطر انقراض به شمار می‌آید بررسی‌هایی از سوی سازمان حفاظت محیط‌زیست به‌عنوان متولی حفاظت از گونه‌های درخطر نابودی در جریان است.

طبق اعلام سرپرست اداره کل حفاظت از محیط‌زیست، این نهاد  از طریق اقدامات حقوقی، ابعاد و علل تلف شدن این‌گونه کمیاب را مورد کاوش و بررسی قرار می‌دهد تا در صورت اثبات قصور یا بروز خطای انسانی بر اساس قوانین موجود، برخورد قانونی لازم انجام شود. 

زمانی می‌گوید که آمار دقیقی از صید ماهیان آزاد در دریای کاسپین وجود ندارد اما در طول فصل صید که از ابتدای پاییز تا اوایل بهار طول می‌کشد کمتر از تعداد انگشتان دو دست در تور صیادان شمالی گرفتار می‌شوند و غالباً به همین دلیل ارزش ریالی آن بر اساس عرضه و تقاضا و در جریان چوب زدن (نوعی مزایده در بازارهای محلی) به دست می‌آید.

گفتنی است نظارت بر صید، تکثیر و پرورش آبزیان بر عهده سازمان شیلات است اما با توجه به قرار داشتن برخی گونه‌های آبزی در فهرست گونه‌های حفاظت‌شده سازمان حفاظت محیط‌زیست، این اداره وظیفه خود می‌داند تا ذخایر زیستی و گونه‌های درخطر انقراض را از هرگونه تهدید و تعرض حفاظت کند.