۳ عامل استرس زای این روزهای دانش آموزان


۱۴۰۱/۰۱/۲۹ - ۱۵:۰۱ | کد خبر: ۲۰۷۱۲ چاپ

رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه از تغییر شرایط، استرس جاماندن از یادگیری و ترس از بیمار شدن به عنوان سه عامل استرس‌زای این روزها برای دانش‌آموزان یاد کرد.

۳ عامل استرس زای این روزهای دانش آموزان
کلانشهر : فردین منصوری در گفت و گو خود با بیان اینکه تغییر شرایط از نظر روانی استرس ایجاد می‌کند، اظهار کرد: در طول ایام غیرحضوری شدن مدارس، دانش‌آموزان از سبک معمول مدرسه رفتن فاصله گرفته‌ و چون صبح زود برای رفتن به مدرسه آماده نشده اند، لذا طبیعی است در شرایطی که مدارس حضوری شده و مجبورند صبح زود از خواب بیدار شده و ساعت‌ها سرکلاس درس رسمی حضور داشته باشند و مطالب درسی را فرا بگیرند، اندکی استرس داشته باشند.

منصوری یادآور شد: دانش‌آموزانی نیز که هم‌اکنون کلاس اول یا دوم  هستند، هیچ تجربه‌ای از کلاس‌های درس حضوری ندارند و تازه با یک موقعیت جدید مواجه شده‌اند، لذا طبیعی است اندکی استرس داشته باشند.

رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه ادامه داد: از آنجایی که در ۲۵ ماه گذشته دانش‌آموزان تنها از طریق فضای مجازی با هم‌کلاسی‌ها و معلم‌های خود در ارتباط بوده‌اند، دور از انتظار نیست که برخی از آنها ترس از برقراری ارتباط رو در رو با هم‌کلاسی‌ها و معلمان خود داشته باشند، البته این موضوع طبیعی بوده و کم‌کم از بین می‌رود.

 منصوری در ادامه استرس مربوط به یادگیری و افت‌تحصیلی را یکی دیگر از استرس‌های این روزهای دانش‌آموزان برشمرد و گفت: خیلی از دانش‌آموزان ممکن است نگران یادگیری مطالب درسی بوده و دچار استرس شوند.

وی با بیان اینکه افت تحصیلی دانش‌آموزان به واسطه مجازی بودن آموزش‌ها در ۲۵ ماه گذشته گریزناپذیر است، تصریح کرد: خانواده‌ها باید به دانش آموزان یادآوری کنند شرایط یادگیری در دوران کرونا برای تمامی دانش آموزان یکسان بوده، لذا همه دانش آموزان درجاتی از افت تحصیلی را تجربه کرده‌اند. 

منصوری اشاره ای هم به در پیش بودن امتحانات پایان سال دانش‌آموزان داشت و گفت: والدین و معلمان با کاهش اضطراب امتحان در دانش‌آموزان می‌توانند شاهد نتایج بهتری در آنها باشند، چرا که در بسیاری مواقع دانش‌آموزان علی‌رغم اینکه آمادگی بالایی برای امتحانات خود دارند، به خاطر اضطراب و استرس، عملکرد واقعی خود را نشان نمی‌دهند.

وی با بیان اینکه استرس دانش‌آموزان اغلب به خاطر ارزیابی‌ها و باورهای غلط آن‌ها از امتحان و نتایج مربوط به آن است، افزود: دانش‌آموزان با اطلاع از نحوه برخورد با شرایط استرس‌زا می‌توانند با آگاهی و اعتماد به نفس مطلوب و خودپنداره تحصیلی مثبت در امتحانات شرکت کنند. 

منصوری در ادامه ترس از ابتلا به بیماری کرونا را هم به دیگر استرس‌های حال حاضر دانش‌آموزان اضافه کرد و افزود: طبیعی است که دانش‌آموزان نگران شیوع بیماری کرونا در مدرسه باشند که در این خصوص لازم است معلم‌ها و والدین به آنها اطمینان خاطر دهند که با ماسک زدن و رعایت شیوه نامه های بهداشتی، خطری سلامت آنها را تهدید نمی کند.

وی یادآوری کرد: رعایت بهداشت فردی چه در زمان شیوع ویروس کرونا و چه بعد از آن در محیط های پرازدحامی مانند مدرسه ضروری است، اما در شرایط فعلی شیوع کرونا باید این مراقبت ها دوچندان شود و این استرس در میان خانواده ها و دانش آموزان طبیعی است.

منصوری با بیان اینکه خانواده‌ها، مدیران و معلمان و نیز رسانه‌ها لازم است در جهت کاهش استرس‌ دانش‌آموزان تلاش کنند، گفت: می توان با اطمینان خاطردادن به دانش‌آموزان، آنها را از استرس‌دور کردد تا بتوانند خود را با شرایط حضور در مدارس وفق دهند.

وی اشاره ای هم به استرس و اضطراب این روزهای خانواده‌ها در مورد وضعیت تحصیل فرزندانشان داشت و افزود: والدین باید در مشورت با مشاوران تربیتی و تحصیلی، استرس و اضطراب خود و دانش‌آموزان را کنترل و مدیریت کنند. 

وی در پایان خواب شبانه وکافی، ورزش کردن، حضور در برنامه‌های نشاط آور، رفتن به طبیعت، انجام کارهای هنری و... را برای مقابله با استرس به خانواده ها و دانش‌آموزان پیشنهاد کرد.