حاشیه های افزایش نرخ کرایه تاکسی در رشت؛

این نرخ ها را برای درگیری مسافر و راننده تعیین کرده اید؟


۱۴۰۱/۰۱/۳۰ - ۲۰:۴۰ | کد خبر: ۲۰۷۵۳ چاپ

به طنز گفته می‌شود که رانندگان تاکسی تحلیگران خوب اوضاع سیاسی و اجتماعی ایران هستند. حالا که سالهاست مقامات ارشد و مدیران استانی از معاشرت با رانندگان و مردم عادی و اطلاع از اوضاع واقعی فاصله گرفته‌اند کاش مدیران شهری رشت حداقل هنگام تعیین نرخ کرایه تاکسی «ادای» بررسی را در می‌آوردند و ساعاتی سوار تاکسی می‌شدند تا شاهد اعلام نرخ‌های تخیلی نبودیم که به نوعی «دست انداختن» شهروندان و رانندگان رشتی حساب می‌شود

این نرخ ها را برای درگیری مسافر و راننده تعیین کرده اید؟
اختصاصی کلانشهر : فاطمه صابری-همزمان با آغاز سال جدید یکی از دغدغه‌های شهروندان و البته رانندگان حمل و نقل عمومی چند و چون افزایش نرخ کرایه‌هاست. شماری از رانندگان بلافاصله بعد از سال جدید، کرایه مسیر‌های مختلف را افزایش داده و استدلالشان هم این است که «همه چیز گران شده و زندگی ما هم خرج دارد»

معمولاً هم مدیران سازمان‌های مرتبط به شهروندان وعده برخورد با افزایش نرخ‌های «خودسرانه» را می‌دهند و احتمالا در ادامه وارد جلسه بی حاصل بعدی می‌شوند و در پایان ساعت کاری هم سوار اتومبیل‌های خارجی خود شده و از مسیرهای ویژه راه خود را از مردم «عادی» جدا می‌کنند و آنها را با تبعات دستورات جدید جلسات خود رها می‌کنند تا به درد خود بنالند.
اما آنچه به تازگی از سوی سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری رشت به رانندگان و مسافران در خصوص افزایش نرخ کرایه تاکسی در سالجاری اعلام شده تعجب بسیاری را برانگیخته است. تعجب از آن جهت است که تصمیم گیران امر که مدیران شهری هستند و نه مقامات سیاسی و امنیتی و نظامی، آخرین بار کِی سوار تاکسی و وسایل حمل و نقل عمومی شده‌اند؟ واقعا طی یکی دو سال گذشته در رشت حتی برای مسیر کوتاه کدام تاکسی و ون، کرایه 1000تومانی گرفته است؟ یا نرخ 1500تومانی برای کرایه طی یک سال گذشته برای راننده و مسافر اساسا معنا داشته است که برای کرایه تاکسی امسال مسیرهایی با نرخ 1000 و 1500تومانی تعیین کرده‌اند؟ (نرخ کامل کرایه تاکسی های ون و سواری و مینی بوس رشت در سالجاری را اینجا مشاهده کنید)

این در حالی است که مدیر سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری رشت و اعضای شورای شهر از اقدامات «کارشناسی» برای تعیین نرخ کرایه مسیر‌های مختلف رشت سخن گفته‌اند.
به ادامه مطلب دقت و مشاهده کنید چند ارگان و نهاد و چند 10نفر در تعیین نرخ کرایه تاکسی مداخله و مشارکت داشته‌اند: اواخر سال 1400 پیشنهاد افزایش نرخ تاکسی در کمیسیون‌های حمل و نقل و ترافیک و همچنین برنامه و بودجه شورای شهر رشت مورد بررسی قرار گرفته و توسط شورا تصویب و به فرمانداری شهرستان رشت ارسال شد و در نهایت در ستاد تنظیم بازاراستان گیلان واقع در استانداری گیلان هم تایید شد.

اما نرخ‌های اعلام شده نه تنها نسبتی با اقتصاد بحرانی مردم ایران ندارد که حتی از کرایه‌های یک سال قبل در رشت هم ارزانتر شده است.
رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری رشت هم تأکید کرده است که رانندگان تاکسی در رشت نباید بالاتر از نرخ مصوب از مسافران کرایه دریافت کنند و شهروندان در صورت مشاهده تخلف از سوی رانندگان تاکسی می‌توانند موضوع را به بازرسان در خطوط تاکسی اعلام یا به سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری رشت برای بیان تخلف راننده خاطی مراجعه کنند تا بعد از شکایت با تشکیل کمیته انضباطی در سازمان با راننده خاطی برخورد شود.
اما آیا رانندگان تاکسی متخلفند؟ وقتی نسبتی بین هزینه‌های آن‌ها و درآمد حداقلی وجود ندارد صرفاً باید آن‌ها را مقصر شرایط دانست؟ این که متولیان امر هنگام تعیین نرخ با حرکتی پوپولیستی ظاهراً درصدد توجه به منافع شهروندان هستند اما چند هزار راننده که از بد حادثه آن‌ها هم شهروندان همین شهرند را قربانی می‌کنند، واقعا نامش مدیریت اوضاع است؟
چگونه انتظار دارند مسافر که به حق برای تأمین معاش حداقلی خانواده‌اش تلاش می‌کند نسبت به کم و کیف کرایه اعتراض کند اما راننده‌ای که سطح زندگی و درآمدی‌اش مشخص است و ساعات طولانی را در خیابان می‌گذراند با نرخ‌های دستوری و غیرواقعی بدون اعتراض به زندگی‌اش ادامه دهد؟
نتیجه این نرخ‌های غیر واقعی در رشت چیست؟ طبیعتا جدل هرروزه کلامی و حتی فیزیکی بین تعداد زیادی از شهروندان و مسافران با راننده‌ای که مثل همان مسافر برای نان خانواده‌اش تلاش می‌کند و با خودروهای فرسوده و قطعات یدکی بی کیفیت نیمی از درآمدش را باید صرف روشن نگه داشتن خودروهای بی کیفیت داخلی کند.
به طنز گفته می‌شود که رانندگان تاکسی تحلیگران خوب اوضاع سیاسی و اجتماعی ایران هستند. حالا که سالهاست مقامات ارشد و مدیران استانی از معاشرت با رانندگان و مردم عادی و اطلاع از اوضاع واقعی فاصله گرفته‌اند کاش مدیران شهری رشت حداقل هنگام تعیین نرخ کرایه تاکسی «ادای» بررسی را در می‌آوردند و ساعاتی سوار تاکسی می‌شدند تا شاهد اعلام نرخ‌های تخیلی نبودیم که به نوعی «دست انداختن» شهروندان و رانندگان رشتی حساب می‌شود.