درهای کاروانسرای تی‌تی با قدمت ۶ قرن در مجاورت مسیر گردشگری سیاهکل به دیلمان که یکی از مجموعه ۵۶ کاروانسرای ایران و نماینده آتی میراث کشور برای ثبت جهانی است، از امروز سه شنبه به روی گردشگران گیلان باز شد.

درهای کاروانسرای ۶۰۰ساله گیلان به روی گردشگران باز شد

کلانشهر: کاروانسرای تی تی در محور گردشگری سیاهکل به دیلمان در شرق گیلان واقع شده است. نام این کاروانسرایِ برآمده از آجر، ساروج و سنگ های رودخانه ای، به دلیل قرارگیری در منطقه ای پرشکوفه، تی تی (در گویش گیلکی به معنای شکوفه) نام گرفته است و از قدیمی ترین بناهای سیاهکل محسوب می شود که در مسیر راه کاروانی دیلمان به لاهیجان قرار دارد.

 

کاروانسرای تی تی در مجاورت مسیر گردشگری سیاهکل به دیلمان در سمت راست رودخانه شمرود و محل تلاقی آب شمرود و باباکوه قرار گرفته و در گذشته مسیر تجاری و ارتباطی شرق گیلان به بخش مرکزی ایران بوده است.

 

این بنا در اواخر دوران حکومت محلی کیایی که درعصر تیموریان در لاهیجان حکم می راندند ساخته شد؛ به عبارت دیگر قدمت این بنا به حدود ۶ قرن پیش باز می گردد و تا همین ۵۰ سال قبل یعنی تا زمانی که راه های ارتباطی فعلی ساخته نشده بودند و وسایل حمل و نقل اسب و قاطر جای خود را به وسایل موتوری و ماشین نداده بود، از کاروانسرا استفاده می شد.

 

کاروانسرا دارای حیاطی مرکزی ، ورودی هشتی مانند و دو ایوان در اطراف هشتی است و از ویژگی های معماری این بنا می توان گفت که این کاروانسرا از ۲ نوع کاروانسراهای برون شهری و دوایوانی است.

 

تی تی در سنجش ارزیابان یونسکو

مهرماه سال گذشته ارزیابان یونسکو برای بررسی این کاروانسرا وارد گیلان شدند و مشاور وزیر میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی گفت: پرونده کاروانسرای ایرانی، شامل ۵۶ کاروانسرا است که در ۲۴ استان کشور قرار دارند و در حال بررسی ارزیابی ارزیابان یونسکو برای ثبت جهانی است.

 

محمد حسن طالبیان در حاشیه بررسی ارزیابان یونسکو از کاروانسرای تی تی سیاهکل برای ثبت جهانی این اثر در مصاحبه با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: قدمت این ۵۶ کاروانسرا از دوره ساسانی تا دوره قاجار است.

 

وی ادامه داد: کاروانسرای تی تی گیلان نیز پلان منحصر به فردی در موقعیت استثنایی دارد و نشان دهنده تنوع طراحی است و یکی از کاروانسراهای حائز اهمیت است که جغرافیای حاشیه خزر را نمایندگی دارد.

 

مشاور وزیر میراث فرهنگی با بیان اینکه زنجیره کاروانسرای ایرانی جغرافیای مختلف کشور را نمایندگی می کنند، گفت: کاروانسرای ایرانی به عنوان نبوغ برجسته انسانی در دوره خود یک ابداع مهم بویژه در ارتباط با راههای زیارتی، کاروانی و تجاری محسوب می شوند.

 

نرخ بلیت‌ برای بازدید از تی‌تی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان از تعیین ضوابط نرخ بلیت‌های ورودی به بنای تاریخی تی‌تی کاروانسرا سیاهکل خبر داد. به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان ولی جهانی با اعلام این خبر گفت: بنای تاریخی تی‌تی کاروانسرا با قدمتی نزدیک به ۶ قرن در روستای بالارود دهستان توتکی شهرستان سیاهکل واقع شده و قدمت بنای آن مربوط به عصر صفوی و حکمرانی سادات کیایی در این منطقه برآورد می‌شود.

 

وی با اشاره به انجام اقدامات حفاظتی و تعیین عرصه و حریم این کاروانسرا تصریح کرد: به منظور ساماندهی شرایط حضور بازدیدکنندگان در این بنا و بر اساس ضوابط ابلاغی از سوی اداره‌کل موزه‌ها وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مبلغ ورودی برای گردشگران داخلی چهارهزار تومان و برای بازدیدکنندگان خارجی این مبلغ ۵۰ هزار تومان تعیین شده است.

 

سفر نشان گیلان است و خاطرات شمال آنچنان در نوستالژی مردمان سرزمین های دور و نزدیک رخنه کرده که واژه شمال، خود به تنهایی زایش حس خوشایند شالی ، جنگل ، باران، عطر خوش هیزم و باران در هیاهوی شکفتن پامچال ها است.

 

اما این روزها با فراهم آمدن برخی زیرساخت های گردشگری چون آزاد راه شمال ،سفر به گیلان سهل تر شده بطوریکه گاه مردمان خطه شمال نه تنها بهره ای از گردشگری نمی برند بلکه تنها سهمشان از گردشگری آلایندگی محیط زیست، ترافیک سرسام آور، چهره ناخوش شهری و گرانی آثار منفی است؛ اما یکی دیگر از شکایت گردشگران بسته بودن درهای بناهای تاریخی در شهرستان های گیلان بود.

گیلان آماده میزبانی از گردشگران جشن فطر

مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی گیلان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: خوشبختانه در سال جاری و پس از وقفه دو ساله در سفرهای نوروزی، با ورود بیش از هفت میلیون و ۲۰۰ هزار گردشگر، شاهد اقبال گسترده مسافران به اماکن گردشگری و تأسیسات اقامتی در سراسر استان گیلان بودیم.

 

ولی جهانی این حجم از سفر نوروزی را غیرمنتظره عنوان کرد و افزود: ظرفیت تخت مراکز اقامتی استان تا سالهای اخیر ۳۹ هزار تخت بود و این ظرفیت در سال ۱۴۰۰ به ۴۶ هزار تخت افزایش یافت و در این ایام درصد ضریب اشغال تخت تأسیسات اقامتی تحت پوشش این اداره‌کل قریب به ۲۱۶ رسید.

 

وی با بیان اینکه وجود مشکلات بسیار در عرصه گردشگری استان را کتمان نمی کنیم اظهار داشت: دولت در تلاش اشت کمبود و کاستی ها را جبران کند ؛ پروژه های گردشگری بسیاری نیز در حال اجراست که در سال ۱۴۰۱ به بهره برداری می رسد. 

 

مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی گیلان در خصوص برخی بناهای تاریخی که ثبت ملی شده اند اما در ایام نوروز باز نبوده اند گفت: همه بناهای تاریخی متعلق به این اداره کل که اعلام شده بود باز بودند اما ،برخی از بناها در اختیار بخش خصوصی هستند که بازدید از آنها تنها با هماهنگی مالک امکان پذیر است؛همچنین بناهای تاریخی که در اختیار دستگاه های دولتی بودند و مرمت هم شده بودند در تعطیلات نوروز برای بازدید عموم باز بودند. 

 

جهانی گفت: اینک با توجه به در پیش‌ بودن تعطیلات جشن فطر و بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده متولیان گردشگری استان در تلاش هستند تا آمادگی میزبانی نوروزی درتعطیلات عید فطر نیز حفظ شود.

 

مجموعه کاروانسرای تی تی یکی از میراث کهن گیلان است که در سال ۱۳۵۳ به شماره ۱۷۸۴ به ثبت ملی رسیده است؛ این بنای میراثی پیش تر دارای مالک خصوصی بود و در اوایل دهه ۸۰ توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خریداری شد و اینک پس از اتفاقات اخیر از جمله بازدید ارزیابان یونسکو، درهای آن در آستانه جشن فطر به روی گردشگران گشوده شد و از طرفی نمایشگاه نقاشی آثار هنرمندان معاصر گیلان در موزه رشت به مدت یکماه تمدید شد.

 

نمایشگاه آثار نقاشی هنرمندان تصویرساز معاصر گیلانی بهمن محصص و محمد حبیب محمدی دو هنرمند پیشرو در زمینه گرافیک و نقاشی ایران در محل موزه باستان‌شناسی شهر رشت و به مناسبت ایام نوروز آغاز به کار کرد و در ایام تعطیلات نوروزی نیز با استقبال چشمگیر علاقه‌مندان مواجه شد؛ نظر به استقبال گسترده فرهیختگان و در پاسخ به درخواست تمدید مدت زمان نمایش آثار، این نمایشگاه به مدت یک ماه دیگر و تا هفته میراث‌فرهنگی به کار خود ادامه خواهد داد.

 

بهمن محصص و محمد حبیب محمدی ۲ هنرمند پیشرو در زمینه گرافیک و نقاشی ایران هستند که مرمت و ساماندهی آثار نقاشی این ۲ هنرمند گیلانی در سبک‌های مختلف همچون رنگ‌روغن، آبرنگ، سیاه‌قلم، آب‌مرکب، بعد از سالها انتظار و با پیگیری‌های صورت‌ گرفته برای جذب اعتبارات استانی و همکاری دستگاه‌های اجرایی نظیر سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، توسط گروه مرمتی متخصص در زمینه آثار گرافیکی و نقاشی در کارگاه موزه باستان‌شناسی رشت انجام شد.

 

در حال حاضر ۲۲ موزه و مجموعه تاریخی وابسته مشارکتی و خصوصی در گیلان فعال است و ۷۲۳ هزار نفر در تعطیلات نوروز از موزه ها و بناهای تاریخی گیلان بازدید کردند.