نشا برنج در افزون بر ۹ هزار هکتار از شالیزارهای گیلان

شالیکاران گیلان محدودیت منابع آبی را جدی بگیرند


۱۴۰۱/۰۲/۰۸ - ۱۷:۱۴ | کد خبر: ۲۱۰۲۰ چاپ

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به محدودیت منابع آبی استان از شالیکاران خواست تا مدیریت منابع آبی را مد نظر قرار دهد و در این راستا تمامی فعالیت زراعی خود را براساس تقویم زراعی انجام دهند.

شالیکاران گیلان محدودیت منابع آبی را جدی بگیرند
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی گیلان  ابراهیم اکبرزاده اظهار داشت:بررسی‌ها و وضعیت منابع آبی گیلان در سال جاری حاکی از این بوده که در فصل زراعی پیش رو دچار کم آبی می‌شویم لذا برای استفاده مطلوب از منابع آبی تاکید ما به شالیکاران اهتمام به توصیه‌های جهادکشاورزی در فعالیت کشت و کار و مدیریت منابع آبی است.

وی با بیان اینکه استفاده حداکثری و مفید از منابع آب‌های داخلی، انهار، آبندان‌ها، چاه‌ها و انجام به موقع عملیات زراعی کشت و کار برنج برابر تقویم زراعی انجام شود، افزود: لازم است برای مدیریت هرچه بهتر ذخایر آبی، شخم اول اراضی باقیمانده و احداث خزانه با استفاده از آب‌های داخلی، سطحی و روان آب‌ها انجام شود.

مدیر زارعت سازمان جهاد کشاورزی گیلان بیان داشت: به لایروبی انهار بین مزارع با مشارکت عمومی توجه شود تا در فصل آبیاری حداکثر سرعت در انتقال آب زراعی و حداقل تلفات آبی را داشته باشند ضمن اینکه مرزبندی مناسب و احداث مرزهای پهن برای جلوگیری از خروج آب از اراضی و جلوگیری از هدررفت آن انجام شود.

اکبرزاده با بیان اینکه شالیکاران در فرصت باقیمانده لایروبی چاه‌های سطحی، تعمیر موتور پمپ، سرویس و تامین سوخت آنها را انجام دهند، افزود: استفاده از کود پتاسه به میزان ۱۵۰ کیلوگرم در هکتار لازم است که این مهم تاثیر بسزایی در مقاومت گیاه برنج به تنش‌های آبی داشته و افزایش تولید محصول برنج را نیز به همراه دارد.

وی بیان داشت: شالیکاران در سال جاری از روش‌های آبیاری تناوبی برای مدیریت بهتر منابع آب استفاده کنند ضمن اینکه فعالیت زراعی از جمله نشاکاری را بر اساس تقویم زراعی انجام دهند چون اقدام زودتر از تاریخ اعلام شده ممکن است با تغییرات دما به نشاء آنها آسیب برساند.

براساس اعلام و توصیه سازمان جهاد کشاورزی گیلان، نشاء برنج در شالیزارهای داخل شبکه آبرسانی استان به تاریخ هفت تا ۲۷ اردیبهشت، رستم آباد پنج تا ۲۰ خرداد، فومنات و شالیزارهای خارج از شبکه پنج تا ۲۵ اردیبهشت مناسب است.

طبق تقویم زراعی جوانه‌دار شدن بذر در شالیزارهای داخل شبکه آبرسانی از ۱۷ فروردین تا ۶ اردیبهشت، رستم آباد ۱۵ تا ۳۱ اردیبهشت، فومنات و شالیزارهای خارج از شبکه ۱۵ فروردین تا چهار اردیبهشت مناسب است.

بر این اساس طبق تقویم زراعی احداث خزانه در شالیزارهای داخل شبکه آبرسانی در گیلان نیز از ۱۹ فروردین تا هشت اردیبهشت، رستم آباد ۱۸ اردیبهشت تا ۲ خرداد، فومنات و شالیزارهای خارج از شبکه ۱۷ فروردین تا ۶ اردیبهشت عنوان شده است.

نشا برنج در افزون بر ۹ هزار هکتار از شالیزارهای گیلان

مدیر زارعت سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: بر اساس آخرین آمار تا ششم ماه جاری، نشاء برنج در ۹ هزار و ۵۲۰ هکتار از شالیزارهای استان انجام گرفته که هفت هزار هکتار مکانیزه کشت شد.

وی با بیان اینکه شخم اولیه نیز در ۲۰۲ هزار هکتار از اراضی شالیزاری گیلان معادل ۸۵ درصد انجام شده‌است، افزود: خزانه‌گیری ۱۸۵ هزار هکتار از شالیزارهای استان معادل ۷۸ درصد نیز انجام گرفته‌است.

گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور به شمار می‌آید که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده‌است.

ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم‌ های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم‌های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می‌شود، بیشترین رقم‌های کشت شده برنج در این استان، رقم‌های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر ۸۵ درصد محصول برنج گیلان را شامل می‌شود.

هر ساله بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن شلتوک از اراضی شالیزاری استان گیلان برداشت می‌شود که از این مقدار ۷۵۰ هزار تن برنج سفید استحصال می‌شود.

نظر شما:

security code